top of page

הסיפור שמניע את הכלכלה העולמית

שוקי המניות נשמו לרווחה בסוף ינואר, כאשר הפדרל ריזרב החליש את הטון על עליית הריבית לשנת 2019. יו"ר הפד, ג'רום פאוול, אמר כי "סנריו של העלאת הריבית נחלש במידה מסוימת", והוסיף כי הפד מודאג יותר ויותר מההשפעות הקשורות למדיניות בסכסוכי סחר, Brexit, ואת האופציה להשבתת הממשל בארה"ב בעתיד. השווקים הריעו לחדשות.


אי הוודאות בנוגע להמשך העלאות הריבית הייתה חיובית למניות. אבל אנו טוענים שהסיפור החשוב ביותר בכלכלה העולמית - ואי הוודאות הגדולה ביותר - עדיין חי וקיים. הסיפור הוא יחסי הסחר בין ארה"ב לסין, אבל אנו טוענים שזה הרבה יותר עמוק. כדי להבין את מלוא היקף ההשפעה של סין על הכלכלה העולמית כיום, יש לחשוב על המסחר, יוזמת החגורה והדרך, המירוץ לטכנולוגיית 5G, ומגמות הצמיחה העולמיות.


זוהי מערכת של שכבות מרוכבות ומורכבות, והשפעתה הקולקטיבית על כיוון הכלכלה העולמית היא חשובה ביותר. במאמר הבא, נסתכל על ארבעת הגורמים הגדולים בסין שבאים היום לידי ביטוי:


מסחר


ענייני המסחר לקחו הפסקה עם השנה הירחית החדשה בסין, דבר הנותן לצופים בשוק הזדמנות טובה להעריך את ההתקדמות. בקיצור, אם כי המשא ומתן על הסחר היה קשוח ושני הצדדים נראים להוטים להגיע לעסקה, התנאים הסופיים נשארו חמקמקים, ויש רק חודש לסגירת העסקה.


מוביל מו"מ בארה"ב, רוברט ליגניזר , שמתמקד בנושאים מבניים ואכיפה. הוא מבקש לכפות על סין שינויים משמעותיים במדיניות התעשייתית הפוגענית שפוגעת במתחרים בארה"ב, ובמקביל מבטלת את העברת הטכנולוגיה הכפויה. מר ליגניזר ציין כי שני הצדדים עשו "התקדמות", אבל שום פרטים לא פורסמו.


בעוד שמר ליגניזר מתמקד בסוגיות מבניות בעלות משמעות רבה יותר למגמות מקרו-כלכליות ארוכות טווח, נראה כי הנשיא טראמפ מתמקד יותר בגירעון המסחרי. שני הצדדים נמצאים כעת ב"הפסקת אש" והתעריפים לא יחלו עד ל-1 במרס, שבו התעריפים על סחורות סיניות בשווי 200 מיליארד דולר יגדלו ל 25% מ 10%.


האטה בצמיחה של סין


שיעור הצמיחה של התוצר המקומי הגולמי בסין הגיע לרמה הנמוכה ביותר מזה שלושה עשורים, בשל הייצוא הנמוך, המגבלות הפיסקליות הקשורות לעליית חובות ענק ואילוצים על עסקים פרטיים. היבוא גם יורד, דבר שפוגע בענפי הייצוא העיקריים ברחבי אירופה וארה"ב. Oxford Economics מעריכים כי היצוא לסין ממשקים מפותחים, כולל ארה"ב ומדינות אסיה אחרות, ירד כמעט 10% בשנה שעברה ביחס ל- 2017.


האטה בצמיחה של ​​סין מעלה שאלה גדולה יותר בנוגע לסכסוך הסחר עם ארה"ב: מה תהיה ההשפעה של מלחמת הסחר והאם היא תוביל לשיעורים איטיים יותר של צמיחה לטווח ארוך? אולי ויתורים גדולים מצד סין יראו על פניו טובים עבור ארה"ב, אבל הם יכולים להיות הרסניים לכלכלה העולמית. עוד סיבה בגינה חשוב שהמשקיעים יעקבו מקרוב אחר מתווה עסקת הסחר הסופית, ומה יהיו השפעותיה על פני התעשיות השונות.


המירוץ לטכנולוגיית ה- 5G


הדור הבא של הקישוריות לאינטרנט ומהירות הגלישה, בתחום זה יש מירוץ בין סין לארה"ב להשקת הטכנולוגיה החדשה. הטכנולוגיה של 5G תקל על חיבור פריטים כמו מכוניות ומכשירי חשמל לאינטרנט, אבל היא גם תהפוך את הרשתות לפגיעות יותר להתקפות אינטרנט וריגול. במרכז מחלוקת זו נכון לעכשיו נמצאת החברה הסינית- Huawei.


ארצות הברית האשימה לאחרונה את וואוויי בגניבת טכנולוגיה, תוך שימוש בסובסידיות ממשלתיות של סין כדי לגדול, והפרת הסנקציות על איראן. ההאשמות האחרונות המוטלות על הממשלה הסינית או על חברות סיניות, שהואשמו בגניבת רכוש אינטלקטואלי מחברות בארה"ב באמצעות שילוב של סייבר, ריגול מסורתי ואמצעים אחרים. גורמים אמריקנים מזהירים כי פעילות זו מהווה איום ביטחוני לאומי וכלכלי חשוב.


מאז Huawei היא למעשה חברה המייצגת את מלחמת הדאטה הזו, ממשלות ברחבי העולם מודאגים כי מעורבות של Huawei בפרויקטים של 5G מייצג איום על הביטחון הלאומי שלהן. ההיקף המלא של טכנולוגיית 5G צפוי להתרחש בשנה או שנתיים הבאות, ולדעתנו זה קריטי שארה"ב תוביל את הטכנולוגיה- אם כי לא ניתן לדעת.


יוזמת החגורה והדרך (באנגלית: One Belt, One Road או OBOR)


אסטרטגיית פיתוח, שהועלתה בידי מנהיגה של סין שי ג'ינגפינג. האסטרטגיה מתמקדת בקשרים ובשיתוף פעולה בין מדינות

שני נתיבים עיקריים מרכיבים את התוכנית:


קרקעי - "חגורת דרך המשי הכלכלית"

ימי - "דרך המשי הימית" . בנובמבר 2014 הודיעה סין כי היא תקים קרן של 40 מיליארד דולר לקידום המיזם.


סין מסוגלת להפעיל את יוזמת "החגורה והדרך" שלה כפרויקט תשתית בקנה מידה גדול, שנועד ליצור נתיבי מסחר נוספים ולהגביר את הפעילות הכלכלית ברחבי העולם. אבל ייתכן שיש מניעים נסתרים שמניעים את הסינים במקרה הזה.


הוועדה האמריקנית לביקורת ואבטחה של ארה"ב מסרה כי מאמציה של סין לבנות גשרים ורשתות דיגיטליות באסיה, באפריקה, במזרח התיכון ובאירופה העניקו לממשלה תירוץ לשמור על נוכחות צבאית שם. הוועדה הוסיפה כי סין עשויה להשתמש ביוזמה על מנת לייצר שליטה צבאית באזורים, תוך שהיא מאלצת קבלת תקני טכנולוגיה העלולים לאיים על עסקים בארה"ב ברחבי העולם. אולי הפתרון הטוב ביותר של ארה"ב ליוזמת החגורה והדרך יהיה להשקיע יותר בתשתיות גלובליות, או לפחות לבחון מחדש את הסכמי הסחר עם מדינות אסיה כדי לשמור על השפעה חזקה באזור.


השורה התחתונה

משחק השחמט הכלכלי העולמי בין ארה"ב וסין חולש על שטחים רחבים יותר מאשר רק בתחום הסחר, ולדעתנו ארה"ב נלחמת על כך בעזרת מנהיג חזק- רוברט ליגניזר. עבור המשקיעים בשוק, החודשיים הקרובים יהיו קריטים בעיצוב הכלכלה העולמית במשך שנים רבות, הן עבור הפתעות חיוביות ושליליות כאחד. המשקיעים צריכים להכין את עצמם לכל תרחיש אפשרי.





פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page