top of page

סקירה מלאה יולי 2019


מלחמת הסחר

שיאים חדשים בפתח! אבל האם השוק באמת בריא ובשל ? שישה חודשים לתוך השנה החדשה והשוק כובש שיאים חדשים על פני רוב הקטגוריות. טרנד שהחל בתחילת- אמצע יוני והתגבר עם הציפייה שהפד יפחית את הריבית בחודש יולי עם עוד שני קיצוצים צפויים בהמשך השנה. בשילוב נתונים כלכליים טובים והסכם מתגבש בין סין וארה"ב שיכול לשנות את התמונה לחיוב. השאלות שצצות בקרב המשקיעים בעולם הן : האם אנחנו מעדיפים מצב שבו הבנק המרכזי מחליט שהוא לא צריך לקצץ בריבית בשל תנאי שוק טובים? או שמא אנחנו מעדיפים מצב שבו הפד מקצץ את שיעורי הריבית בגלל הרעה בתנאים הכלכליים?


מיזוגים ורכישות תחום הביוטכנולוגיה


אל תלכו שולל בהסתכלות על ביצועים חלשים יחסית במגזר הבריאות. מבט זהיר מגלה סקטור שורי למדי, במיוחד בהיבט של פעילות מיזוג ורכישה, המרימה את קבוצת הביוטכנולוגיה בעיקר בקרב החברות הקטנות (Small Caps). תאגיד פייזר לאחרונה הודיע על רכישה בשווי 11.4 מיליארד דולר של Boulder, CO-based Array BioPharma. מחיר הרכישה מייצג פרמיה של 62% למחיר הסגירה של החברה ב -14 ביוני. רכישה זו מציגה את הדחיפות למצוא פתרונות חדשניים לטיפול במחלות קשות כמו סרטן. וזו רק דוגמא אחת מני רבות.


במקום לנסות לפתח טיפולים תרופתיים מאפס, חברות התרופות הגדולות קונות את דרכן לשוק. התקווה היא שטיפולים חדשניים המשמשים חברות שנרכשו לאחרונה יביאו לבסוף גל של טיפולים "שוברי קופות".

במבט קדימה, חברת המחקר מודי'ס צופה עוד רכישות בתחום הביוטכנולוגיה, בעיקר לחברות המתמקדות בגידולים סרטניים ובהנדסה גנטית. בדו"ח שפורסם מוקדם יותר החודש, סוכנות דירוג האשראי Moody's זיהתה 195 מיליארד $ בשווי מזומנים אצל 22 חברות פארמה וביוטכנולוגיה גדולות בארה"ב, אירופה ויפן. ככל הנראה מסתמנות רכישות נוספות בפתח ואנו שוריים על ענף זה.



מגזר הביוטכנולוגיה


אחרי שנה קשה הזהב מתאושש


לאחר מספר חודשים בהם מחירי הזהב פחות או יותר עמדו במקום, הזהב סוף סוף מבצע מהלך. על פי תעודות סל GLD. כמו כן, מדיניות הפד התומכת בהורדת הריבית אמורה לתמוך בהמשך עליית הזהב. בנוסף פוזיציה זו משמשת כגידור מפני חולשה או משבר כלכלי, המשך מלחמות הסחר בין ארה"ב לסין, יחד עם מימוש לטווח קצר במחירי המניות



נתוני מאקרו


מדד התנודתיות VIX עדיין נסחרת בקרבת אזור השאננות והחשש לאבד הכסף בשוק המניות נעלם.

האירו עדיין בשפל. מדד ה-S&P500 רושם שיאים חדשים על רקע אמונה בהסכם סחר מתגבש, בעוד שא"גח ממשלת ארה"ב ל-30 שנה (מח"מ 20) - מתקרב לשיא חדשים ונסחר מעל רמת ה-130.



סקירת שווקים

אז מה קורה בשוק?


האם השוק בריא? האם השאננות מוצדקת?

חשוב לנו בתור משקיעים תמיד להעריך ולוודא שאנחנו נמצאים בשוק בריא, משומן היטב כמו מכונה. אנחנו רוצים להיות מסוגלים ל 1) להבין מה זה אומר שוק בריא ואיך נראה שוק 2) אם השוק אינו בריא איך ניתן לתקן ?, וכמה רע המצב?

אנו מקווים לענות על רוב השאלות בצורה הברורה ביותר באמצעות נוסחאות שנציג עבורכם:


1. בדיקת דופק - שיאים חדשים ב 52 שבועות פחות השפלים

אחת הבדיקות הגדולות ביותר שאנחנו לבצע על השוק, וניתן פשוט לראות כי השוק נראה חזק. שינוי משמעותי ממה שהיה לפני כ -4 שבועות. אנחנו יכולים למדוד זאת בכמה דרכים. הראשונה תהיה שיאים במהלך 52 שבועות של מניות בתוך מדדים מסוימים, כמו גם את NYSE פחות שפלים חדשים באותן מניות.

כפי שמוצג להל"ן.

new highs - new lows
new highs - new lows

אנחנו רואים כעת קריאה שבועית של 515, שהיא הקריאה השבועית הגבוהה ביותר עד כה מאז 2010. ניתן לראות סימן מובהק לעוצמת הקונים במדידת השיאים אל מול השפלים ולהגיד כי הקונים הם אלו שמגדירים את הטון לדעתנו למשך שארית השנה בשוק האמריקאי. על כן יש לצפות לשיאים חדשים.


2. טכנולוגיה מול צרכנות - אגרסיבי מול פאסיבי


שיטה נוספת למדידת מצב השווקים היא מדידית היחס בין סקטור הטכנולוגיה (האגרסיבי) לעומת סקטור הצרכנות (הגנתי - פאסיבי), שנמדדו על ידי ת. הסל XLK: XLP. כפי שמוצג מטה, יחס זה לא עלה גבוה יחסית בשנה וחצי האחרונות. האם אנחנו פשוט בשלב הדישדוש? פירוש הדבר הססנות מצד המשקיעים בשוק, איתנו על כן אנחנו צריכים להמשיך לעקוב בשבועות הקרובים ובחודשים הקרובים אחר יחס זה. האם הנתון מסמן לנו סיכון בשוק ? אנו מאמינים כי יחס זה יתחיל לזחול גבוה יותר לעבר השיא שנרשם בחודש אפריל, וימשיך מעלה.


XLK:XLP
XLK:XLP

בסך הכל, מה שאנחנו בודקים פה הוא היחס בין אגרסיבי לפאסיבי, שעדיין לא הוכרע. אבל המומנטום מכוון לשיפור לכיוון הצד האגרסיבי במפת השוק. דבר זה מרמז לנו שאנחנו צריכים להגדיל סיכון וחשיפה בתיק לכיוון הסקטורים האגרסיבים (טכנולוגיה במקרה זה) ולא הגנתיים (הצרכנות).


3. Small Caps vs. Large Caps


סביר להניח כי הפרמטר הגרוע ביותר בשוק עכשיו מנקודת מבט של סיכון הוא הביצועים של המניות הקטנות

לעמות הגדולות . את הביצועים הגרועים יחסית של המניות הקטנות , כפי שנמדוד על ידי (SML) הם לא מרגשים בלשון המעטה. בניגוד לרבים מהמדדים האחרים שאנו מכסים כאן, לשוק המניות הקטנות יש השתתפות משקיעים מינימלית ואין כוכבים גדולים. העובדה כי במהלך התקופות האחרונות פברואר, אפריל ובחודש יוני אנחנו לא רואים את המניות הקטנות כובשות שיאים חדשים, כמו אחרות, מאכזב למידי. האם אנחנו יכולים לצפות למגמה חיובית גבוה יותר בשוק שתייצר תשואות משמעותיות ללא הובלת המניות הקטנות? התשובה היא: בהחלט, זה נעשה שנים רבות למעשה. אבל, לצורך צפייה לשוק בריא יותר אנו רוצים לראות משקיעים חוזרים לתחושת הנוחות בנוגע לנכסי הסיכון האלה.



Small Caps Vs. Large Caps
Small Caps Vs. Large Caps

בהתחשב במגמה לעיל, אנו יכולים לראות ירידה משמעותית מאז ספטמבר האחרון. עם זאת, ניתן לראות לאורך הגרף תצוגת כוח יחסית של המניות הקטנות, למשל, לאחר השפל בחודש דצמבר 2018. היחס הזה היה נמוך בחודש יוני, ולאחרונה האינדיקטור החל לעלות, מתחת לקו האפס. את השפל בחודש דצמבר 2018, וזה היה רמז חשוב עבור המניות הקטנות שכנראה יציגו חוזקה בחודשים הקרובים.



מדידת בריאותו של השוק היא כלי חשוב לצפיית מגמות. כאשר אנו יכולים לזהות אינדיקטורים בריאים,

אינדיקטורים בינוניים, ואינדיקטורים גרועים בשוק זה יותר אצלנו את המודעות מתי להגדיל את הסיכון או מתי כדאי להחזיק בגישה הגנתית. שיאים חדשים של 52 שבועות עשויים להיות המאפיין הטוב ביותר,

בגלל הפשטות בבדיקתם. האם על פי התוצאות השוק הנוכחי בריא לחלוטין עכשיו? התשובה היא -לא.

זה לא אומר שאנחנו צריכים להתעלם ממגמות מסוימות בשוק. זה אומר שאנחנו צריכים להתאים את הסיכון למגמת השוק ולמטרות שלנו. עם הראיות שהוצגו פה,



שווקים גלובליים


למרות החששות מפני קיפאון היחסים בין סין לארה"ב, שוקי המניות בעולם כולם חיוביים, בעוד שהתנודתיות יחד עם הפחד יורדת. מבחינה אזורית, קנדה (EWC) עם עלייה של + 20.41% רשמה את הביצועים הטובים ביותר. בינתיים, מדינות חלשות לשעבר כמו ברזיל (EWZ) ואמריקה הלטינית (ILF) עלו עלייה מרשימה לכיוון התשואה החיובית. רוסיה (RSX), שהיא יצואנית סחורות גדולה, זוכה לעלייה במחירי הסחורות. במקום אחר, הודו (INDY) הצליחה להתאושש מהתשואה השלילית הקודמת עם עלייה של 8.25%. ולמרות הסנטימנט שלילי , המניות האירופיות (VGK) החזיקו היטב, עם תשואה של קצת מעל 15%.

בעולם, המומנטום חיובי בשוק המניות. וכן עסקת מסחר בין ארה"ב. (VTI) וסין, אם זה תקרה, צריך לתת לשוק עוד דחיפה בטווח הקצר. כפי שאמרנו לאורך כל הדרך, שום דבר מזה לא משנה את הנזק הכלכלי לטווח הקצר שמשפיע על הצרכנים ועל הרווחים של חברות עם קשרים עסקיים בסין.



global check 7.19
global check

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page