top of page

רוסיה VS אוקריאנה, איך זה ישפיע עלינו?


פוטין רוסיה אוקראינה


המניות סגרו בירידות שערים ביום שישי ובמשך השבוע, כאשר המתיחות בין רוסיה לאוקראינה גברה.

הנשיא ביידן ערך מסיבת עיתונאים שבה אמר שהוא מאמין שרוסיה כבר החליטה לפלוש לאוקראינה. אם כי, הוא אמר שאין לו אישור לכך. ושהוא עדיין מקווה שהמהלכים הדיפלומטים יוכלו לנצח. איך זה ישפיע עלינו ? רמז. הזהב השחור.


מזכיר המדינה האמריקני אנטוני בלינקן ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמורים להיפגש באירופה ביום חמישי, 24/2. בסוף השבוע פורסם כי הנשיא ביידן והנשיא פוטין הסכימו להיפגש "באופן עקרוני". אחד התנאים מצידה של ארה"ב היה שרוסיה לא תפלוש לאוקראינה לפני כן או שהפגישה מבוטלת.


לאחר שפרסמו ידיעות על כך, דווח אז כי רוסיה הכירה בעצמאותם של 2 אזורי בדלנים (הרפובליקה העממית של דונייצק (DPR), והרפובליקה העממית של לוהנסק (LPR), שניהם אזורים בדלניים הנתמכים על ידי רוסיה. במזרח אוקראינה.


יש הסבורים שזה ייתן לרוסיה את העילה לפלישה מלאה לאוקראינה כדי להגן על ה-DPR וה-LPR, שנלחמות באוקראינה מאז 2014. אחרים מאמינים שזה עשוי להראות את תוכניותיה של רוסיה לפלישה מוגבלת לאוקראינה כדי לספח את שני האזורים הללו, אשר זמן רב ביקשו להפוך לחלק מרוסיה.


אבל הדיפלומטיה עדיין על השולחן.


למרות שזמן קצר לאחר פרסום החדשות הללו, דווח כי הבית הלבן והאיחוד האירופי אמורים להורות על סנקציות על שני האזורים הבדלניים הללו.


בינתיים, העולם צופה בהתפתחויות באזור.


באופן ישיר בין אם תפלוש רוסיה לאוקראינה ובין אם לוא , לא קיימת השפעה ישירה על שוק המניות ועל רוב החברות האמריקאיות. עם זאת כן תהיה השפעה מכיוון אחר - מחירי הנפט. בשוק מודאגים מההשפעה של פלישה רוסית לאוקראינה, לאור מעמדה של רוסיה כיצרנית נפט וסחורות משמעותית, במיוחד לאירופה. האפשרות הזו נשארת על השולחן, ויכולה לזינוק חד יותר במחירים בטווח הקרוב.


האם מחירי נפט וגז גבוהים ירסקו את שוק המניות?


מחירי הנפט קופצים כבר במשך החודשים האחרונים, עובדה שסביר להניח שרובכם מרגישים בכל פעם שאתם רוצים למלא דלק. העלות של חבית נפט ממערב טקסס זינקה מאפריל 2020 ליותר מ-90 דולר לחבית היום, כאשר הביקוש הגואה ממשיך להיענות עם היצע מוגבל למידי. חזאים כלכליים ואנליסטים בתחום האנרגיה טוענים שהמחיר יגיע ל-100 דולר לחבית ובקרוב.


אם מחירי הנפט ימשיכו לעלות, העלויות לעסקים ולצרכנים ימשיכו לעלות גם כן, מה שעלול לפגוע ברווחים ובהוצאות, בהתאמה. זה מעלה את השאלה: האם מחירי הנפט והגז הגבוהים ירסקו את השוק ?


אנו סבורים שהתשובה היא לא. הסיבה הראשונה שאתן מבוססת אך ורק על היסטוריה, והסיבה השנייה מבוססת על חוסר איזון היצע וביקוש.


בואו נתחיל עם קצת רקע ההיסטורי. רובכם אולי לא זוכרים, אבל הייתה תקופה מאמצע 2011 עד 2014 שבה מחירי הנפט נעו סביב 100 דולר לחבית באופן די עקבי (מוקף באדום בתרשים למטה). גם אז מחירי הדלק היו גבוהים למדי, אפילו גבוהים יותר ממה שהם כיום.


לשוק המניות זה לא ממש הזיז - בתקופה שבין 2011 ל-2014 כשחבית נפט עלתה יותר מ-100 דולר, מדד ה-S&P 500 עלה +65.1%.3 גם כלכלת ארה"ב צמחה לאורך כל התקופה, אם כי בשיעורים מתונים . צמיחה צנועה בתוצר נבעה יותר מה"הנגאובר" הכלכלי מהמשבר הפיננסי העולמי מאשר מחירי נפט גבוהים, לדעתנו.


הגרף הראשון למטה מציג את התקופה שבה הנפט היה מעל 100 דולר לחבית, והגרף השני מציג את S&P 500 מ-2012 ואילך. כפי שאתם יכולים לראות, מחירי נפט גבוהים אולי לא בהכרח עזרו לכלכלה ולשווקים, אבל הם בהחלט לא הזיקו בצורה משמעותית.


מחירי הנפט

מדד המניות

הסיבה השנייה שבגינה אנו לא חושבים שעליית מחירי הנפט יהרגו את ההתרחבות הכלכלית ו/או השוק היא בגלל כוחות האספקה.


תקופת מחירי הנפט הגבוהים מ-2011 עד 2014 פינתה את מקומה לגידול ההיצעים בארה"ב, אשר יחד עם הגדלת ההיצע של OPEC גם היא גרמה לצניחת מחירי הנפט (אתם יכולים לראות את הירידה במחירים סביב 2015). תנופת ההיצעים האמריקאית הזכורה לטובה מומנה באמצעות הנפקת חוב, מה שהוביל בסופו של דבר לגל של פשיטות רגל וחברות כושלות כשמחירי הנפט התרסקו. חלק מהאנליסטים מאמינים שהלקחים שנלמדו באותה תקופה יגרמו לחוסר רצון של חברות הנפט לנצל את מחירי הנפט הגבוהים הפעם, כלומר ההיצע יישאר מוגבל בשנת 2022. אבל הנתונים עד כה מרמזים אחרת.


באגן הפרמיאן של ארה"ב, פעילות אסדות הגז והנפט חזרה לכ-70% מהרמות שלפני המגפה, והפקת הנפט קרובה לחצות את שיאי כל הזמנים עם מעל ל 5 מיליון חביות ליום. בהיינסוויל אזור עשיר בגז, הפעילות נמצאת כמעט ברמה הגבוהה ביותר מזה עשור. הפקת הנפט בארה"ב בחודש פברואר צפויה לעלות ל-8.54 מיליון חביות ליום, שהם רק 730,000 חביות פחות מהשיא שנקבע בנובמבר 2019. אז, מחירי הנפט היו נמוכים ב-20 דולר ממה שהם כיום.


בסופו של יום, יצרני הנפט בארה"ב נזהרים מאוד מלקיחת חובות גדולים לצורך הגדלת ההיצעים כפי שעשו בעבר. אבל הם לא נזהרים מלהגביר את הייצור כדי לנצל את המחירים הגבוהים. נכון לסוף השנה שעברה, עלות האיזון לחברות הנפט הייתה 37 דולר לחבית. עם מחיר חבית נפט של מעל 90 דולר , התמריץ לחזור לאותן חברות הוא גבוה.


הצד השני של משוואת ההיצע הוא, כמובן, אופ"ק. הארגון הצביע בכמה הזדמנויות על כוונתו להגדיל את הייצור ולאחרונה הכריז על עלייה של 400,000 חביות ליום במרץ. אבל הנתונים של אופ"ק לא תמיד אמינים, ועד היום, הייצור של אופ"ק נותר כ-5 מיליון חביות ליום מתחת לרמות השיא.


שורה תחתונה למשקיעים


מחירי נפט גבוהים אינם אידיאליים לעסקים, אך הם גם אינם אירוע דרמטי במיוחד לרווחים או להתרחבות הכלכלית. כלכלת ארה"ב הייתה חלשה יותר בתקופת 2011 עד 2014 ממה שהיא היום, לדעתנן, והכלכלה והשווקים הצליחו להסתדר מצוין בתקופה זו של 100$+ לחבית נפט. אולי זה לא יקרה מיד, אבל בסופו של דבר מחירים גבוהים לתקופת זמן ארוכה יעודדו יותר ייצור, במיוחד מחברות אמריקאיות. אנחנו מתחילים לראות סימנים לכך עכשיו. ככל שהייצור יגדל ויותר היצע יגיע לשוק, עליית המחירים תתמתן, לדעתנו.

bottom of page