top of page

לצוד את הדוב - מה אומרים המשקיעים הגדולים?

עודכן: 22 בנוב׳ 2018


נפח המסחר היה נמוך במיוחד בימים האחרונים כפי שהיינו מצפים בתקופה שלפני חג ההודיה, אבל עובדה זו לא מנעה מהשוק לרדת בחדות בשבוע השני ברציפות בימים שני ושלישי השבוע.

הבעיה העיקרית כיום היתה ענף הטכנולוגיה. באופן ספציפי , דיווחיה של חברת Apple אשר ציינו כי החברה צפויה לקצץ בהזמנות הייצור עבור שלושה דגמי iPhone שהושקו לאחרונה. מניות החברה ירדו כמעט 4%, והמשיכו בגל הביצועים השליליים מהשבוע שעבר.

אפל, כסיפור השוק כולו ... במיוחד ענף הטכנולוגיה. רוב חברות הטכנולוגיה האחרות הציגו ביצועים גרועים עוד יותר. פייסבוק צנחה ב -5.72%, נטפליקס ירדה ב -5.45%, אמזון ירדה ב -5.99% וגוגל (Alphabet) ירדה ב -3.91%.

בהתחשב בעודף האדום הזה, לא הייתה כל ברירה למדד הנאסד"ק אלא ליפול מטה ... וחזק. המדד ירד ב 3.03% (או כ 219 נקודות) ל 7028.48. ירידה חדה עוד יותר ממה שהייתה בשבוע שעבר.

בעוד למניות הטכנולוגיה יש מספיק כוח כדי לעלות את השוק מעלה, הן לא היחידות בעלות ההשפעה היום. כאשר נושא מלחמות הסחר עדיין ברקע, הנשיא טראמפ נשמע אופטימי יותר וצידד בדעה כי ניתן להגיע לעסקה עם סין סביב מפגש ה- G-20 בארגנטינה, שיתקיים בעוד פחות משבועיים.

אבל בסוף השבוע, סגן הנשיא מייק פנס דיבר רבות על נושא המסחר בפגישת APEC בפפואה, גינאה. השוק לא יוכל באמת להירגע כאשר נושאי הסחר פתוחים. עד שתחתם עסקה אמיתית או סוג של הפסקת אש. אבל עדיין, המשקיעים מגיבים בחיוב לכל הודעה אופטימית בנושא.


8 הקולות שהזהירו אותנו ב - 2018


אז עכשיו זה הזמן להקשיב למוסדיים, הם אלו שמזיזים כמויות גדולות של כסף מחוץ ולתוך לשווקים. בואו נכיר כמה מהם:


קרן הגידור הגדולה בעולם היא Bridgewater של ריי דליו עם מעל 225 מיליארד דולר. דליו כבר דובי על השוק יותר משנה. בחודש יוני הוא הוסיף ואמר כי "2019 , תהיה מסוכנת למשק, בעקבות התמריצים הפיסקליים, בעוד הבנק המרכזי של ארה"ב מהדק את המדיניות שלו, ומאחר ששוקי ההון מובילים את המשק, עבור המשקיעים הסכנה כבר כאן ".


הוא מודאג גם מצרות מבניות כמו הגירעונות והחוב הגדל בארה"ב . למעשה, הספר החדש שלו עקרונות ניווט במשברי חוב גדולים - משווה את המצב הנוכחי ל -1930.


דאליו וחברתו מצליחים מאוד לאורך שנים ובמובנים רבים הם יכולים להרשות לעצמם לנהל את העסק שלהם בכל דרך שהם רוצים, ולא מרבעון לרבעון. הם גם כל כך גדולים, שזה בלתי אפשרי עבורם להיות זריזים ופזיזים.


אבל, הניתוח הגורף שלו גם לא מאוד עוזר לנו בקבלת ההחלטות הטקטיות שלנו להמשך.


אז אנו רוצים להציג 7 משקיעים אחרים-אסטרטגיים אשר עשויים להיות מסוגלים לעזור לנו בכך:


1) מייק וילסון, מורגן סטנלי


במהלך התיקון הראשון של 2018, התחלנו לבחון מקרוב את ההשפעות של שוק שמביט לאחור על נתוני הצמיחה הטובים ביותר שלו. דוגמא לכך ניתן לראות בנתוני הצמיחה של סקטור הטכנולוגיה:


ניתן למצוא את המחקר של מנהל ההשקעות הראשי של מורגן סטנלי, מייק וילסון. הוא וצוותו הפכו מאוד שליליים הן לגבי הצמיחה הכלכלית והן לגבי צמיחת הרווחים של החברות. מאז, ווילסון כמעט הפך להיות שם נרדף- למשקיעים דוביים, כלומר - הוא רשם הופעות רבות ברשתות הפיננסיות הגדולות בהן תאר את השקפתו העגומה על שוקי המניות בארה"ב. זה גרם לנו לחשוב, מה אם וילסון ושותפיו צודקים? ובשנת 2019 הערכות הרווח שנעו סביב 175 $ למניה עבור מניות מדד ה- S & P 500 הן אופטימיות מדי? הצוות שלו הציע תצוגה כמותית זו למניות בארה"ב, כאשר שיעורי הריבית עולים, הצמיחה מואטת, והמשקיעים דורשים "פרמיית סיכון גבוהה יותר על ההון" מהמניות.


מידע והסבר נוסף ניתן לקבל מהסרטון הבא:










2) דן לואב, Third Point


הקול השני שתפס את אוזננו באפריל היה דן לואב, עם הון מוערך של מעל 17 מיליארד דולר. הוא מנהל כספים מהורהר וממושמע מאוד עם זיקה רחבה לשוקי האשראי ולכן הוא מכיר היטב את השטח. הנה מה שהוא כתב למשקיעים שלו באפריל ...


"זה לא הזמן להיות מתוגמלים על חשיפה גדולה לשוק, קשה לצפות את תנועות השווקים וכאשר הן קורות, הן לא מצלצלות בפעמון, כפי שאמרנו בעבר. הסוד הוא לעקוב בתשומת לב ולנקוט בפעולה החלטית כאשר אנו חושדים בשינוי, אנו מאמינים כי הגידול בפוזיציות השורט שלנו ובהקטנת החשיפה לשוק, משקפים את מה שאנו שומעים ".


בשבוע הראשון של נובמבר פירסם לואב את המכתב האחרון למשקיעים, בו גילה כי בניגוד לשנים האחרונות, השנה תוצאות החברה היו מאכזבות באופן מפתיע, עם הפסד של -0.1% ברבעון השלישי ו -0.6% תשואה שנתית בלבד.


אולם, הביצועים של "Third Point" לא היו מפתיעים, לנוכח מרחץ הדמים שחוו קרנות הגידור ברבעון הנוכחי ובמיוחד באוקטובר, החודש הגרוע ביותר מאז 2011.

לאחר מכן, לואב מדגיש את הפיזור ההולך ומתרחב בתוך ה- S & P כסיבה לביצועים נמוכים:


בעוד מדד ה - S & P עלה מעט השנה, נתון זה מסיר את הקיצוניות של המהלכים בסקטור וברמה העולמית. השנה עד כה, ענף הקמעונאית הציג עלייה של 30%, החומרה למעלה מ -20%, הרפואה עם עלייה של 20%. לעומת זאת, כלי הרכב ירדו ב -18%, החומרים ירדו ב -8%, והסחורות ירדו ב -7%. בתחתית, 63% מהמניות בעולם נכנסו לשוק דובי, שהוא כמעט שווה לרמה של 70% שהגיעה ב 2011 ו -2016. ההבדלים בין המגזרים והתעשיות היו אלימים למדי, עם מגזרים שהלכו למהלכים קיצוניים ברמה הגבוהה ביותר מאז בחירתו של טראמפ.


במבט לאחור, התברר שאנחנו ומשקיעים רבים חשבו בתחילת השנה שהגענו ל"מקום טוב "מבחינת תנאי השוק. בינואר, על רקע הפחתות המיסים וההתרחבות הגלובלית המסונכרנת, מדד מנהלי הרכש עלה, הערכות הצמיחה הכלכלית עודכנו כלפי מעלה יחד עם רווחי החברות, והמניות זינקו בכל חלקי השוק, במיוחד בקרב מניות הצמיחה. לאחר מכן, בחודש פברואר, התנודתיות זינקה לרמות שיא והמניות ירדו בתלילות. לאחר סיומו של חודש אוקטובר, נראה כי השנה "השוק במקום רע."


3) סקוט מינרד, גוגנהיים


מינרד מפקח על תיקי השקעות עם יותר מ 225 מיליארד דולר, בדיוק כמו Bridgewater. בתחילת יולי, הוא ירה את יריית האזהרה הראשונה שלו: "השווקים משוגעים ומתעלמים מהסיכונים וההשלכות של מלחמת הסחר , המשקיעים צריכים למכור עכשיו, הספקולנטים ירוויחו יותר באוגוסט". יש לו היסטוריה של מנהל נכסים ממושמע ואסטרטגי והוא פעיל בשוקי האג"ח ב- 5 השנים האחרונות יותר מאשר כל אחד אחר.




4) ג 'ים פאולסן, קבוצת Leuthold


ג'ים ידוע כמנהל כספים נמרץ. הוא מכיר היטב את השווקים והיה שורי ביותר במהלך המיתון האחרון. עכשיו הוא טוען כי זו "הערכה מחודשת". כמה לדעתו של ג'ים נוכל עוד ליפול? עד שה- S & P יגיע לרשמות של- 2400. הצוות שלו גם צופה בשוקי האשראי הצרכני כולל השפעות עליית הריבית עליהם.

5) מייקל הארטנט, בנק אוף אמריקה / מריל לינץ 'אסטרטגיות הון


בשבוע שעבר סיפק הארטנט את המהדורה האחרונה של סקר הקרן הגלובלית הנרחב שלו (FMS), והוא כלל כמה נתונים סטטיסטיים ותחזית שוטפות על הכלכלה העולמית כולל ציפיות מאקרו לשנה הבאה ...



סקר קרן ההשקעות יצר ציפיות שליליות לצמיחת הרווחים. על בסיס נטו, מנהלי הקרנות צופים שהרווחים יידרדרו ב -12 החודשים הקרובים.


השקפה זו על הצמיחה העולמית, השלילית ביותר מאז 2008, חשובה ככל שמדינות כמו יפן, גרמניה וסין מתחילות לייצר נתונים דמויי מיתון. החשש הוא כי השפעות נתונים אלה יגיעו אל חופי ארה"ב. זכרו, מנהלי הקרן צריכים לחשוב קדימה 6-12 חודשים לפני שהמיתון מתפתח.


המשקיעים הגדולים, במצטבר, נוקטים בגישה מאוד דובית על הכלכלה העולמית ואלו חדשות רעות בטווח הבינוני של 3-6 החודשים הקרובים. ראוי לציין שגם ציפיות רווח נמוכות בעבר גררו לירידות בשווקים הפיננסיים בשנים 2010, 2011, 2012 ו -2016.


אנו רואים עלייה בפסימיות מצד המקצוענים שיכולה לסמן המשך לירידות. אבל אנו מטילים ספק בכך, כי התנהגות זו מזכירה את צמרות השוק הקודמות שבהן הצמיחה הטובה ביותר מאחורינו, והערכות השווי המאזני נשארו הגבוהות כמעט בכל הזמנים.


עד לנקודה זו, הרטנט נוקט בפוזיציית "מניות דובית, אג"ח דובית, סחורות שורי, מזומנים שורי ודולר אמריקאי דובי".

6) נד דייוויס מחקר


מדובר על קבוצה כלכלית שפועל בשיטת חיזוי טכני עם מודל הסתברות המיתון, אשר רשמה 92% דיוק מאז 1970. בכל פעם שהאינדיקטור שלהם עולה מעל 70, גדל הסיכוי למיתון עולמי ...


תמונה זו שווה אלף מילים, הרבה משקיעים מוסדיים משלמים המון לנד דייוויס מחקר עבור המודלים שלהם

7) פול טיודור ג'ונס, טיודור השקעות


פול הוא משקיע אגדי ידוע בקרב רוב הסוחרים הפעילים. הוא כמו גלגולו החי של ג'סי ליברמור, אבל גם עם השקפות מאקרו גדולות. ולאחרונה הוא מתריע על בועת האשראי בדרכים שגורמות לך לחשוב על 2008.

"מנקודת מבט של 50,000 רגל, אנחנו כנראה בתוך בועת חוב העולמית", אומר ג 'ונס. "החוב הגלובלי לתוצר הוא בשיא של כל הזמנים".


אפשר להגיד שכבר מאז הדפסות הכסף ב- QE החוב התגלגל על ידי הפד בשנת 2009, וכי זה רק ​​עניין של זמן לפני שהכל יתפוצץ. ומאחר שההתאוששות הזו בהנהגת QE הייתה שונה מכל המשברים האחרים, היא גם תשכח בדרכים ייחודיות וניתנות לחיזוי.


ג'ונס, כמו דליו , לא מדבר בצורה ספציפית. הוא פשוט אומר שאנחנו הולכים לעבור "רגעים מפחידים" ואת הסימנים הבאים נוכל לראות בשוק האג"ח הקונצרניות.


הוא צופה גם בגירעונות ובחובות בארה"ב, וציין כי הפחתת מס החברות מהשנה שעברה עלולה לפגוע במשאבים בהמשך הדרך, כאשר הפדרל ריזרב ממשיך להעלות את הריבית.

עכשיו גם אם סערת האשראי עדיין רחוקה מלהתממש המשקיעים חוששים מהפוטנציאל לסערה כזו.


דעתנו: הלחץ על שוק המניות ימשך. גם ללא מיתון , אנחנו יכולים לראות התנהגות דומה לשנים -2015-16.

מבחינה טכנית, זה נורמלי לחלוטין. אחרי מגמה גדולה של עליות, המניות זקוקות לתיקון. ואין לנו סיבה להיות מופתעים.


תרחיש אפשרי לשוק לחודשים הקרובים:



עכשיו נסביר ממה נובעת דעתנו ומדוע זה ייקח יותר זמן ויקרה רק בתוך Q1 של 2019:


מדד ה- S & P 500 רמות טכניות

2650: שבירה של רמה זו תוריד אותנו אל מתחת ל- 2600 כדי לבדוק את השפלים של תיקון פברואר 2530-50

2370: חצי הדרך חזרה מ 1800 (הנמוך של שנת 2016) ל 2940

קשה להאמין שהמדד יסחר מתחת ל- 2,400.


השחקן החשוב ביותר עבור שוק המניות כמעט בכל פרק זמן הוא מנהלי הקרנות המוסדיים.


אנחנו חייבים לשים לב לדעות ומצבי הרוח של המשקיעים הגדולים. הם "חייבים" לקנות מניות כל עוד הכלכלה האמריקנית צומחת, אבל הפחד שלהם לגבי העתיד לבוא (המיתון העולמי אשר יגיע לחופי ארה"ב) יכול להביא אותם למצב רגיש מאוד.


יהיו גלים אחרים במהלך הרבעונים הבאים עד שנדע אם הצמיחה הכלכלית בארה"ב תשרוד את ההאטה העולמית ואת שיעורי הריבית העולים.


אבל באיזה סקטור מנהלי הקרנות עדיין מחזיקים ראייה אופטימית לטווח הקרוב? בנוגע להסכם הסחר - הפטפוטים הלוך ושוב מוושינגטון ובייג'ינג לא נתנו לשחקני השוק שום סיבה להאמין שההחלטה הסופית תתקבל לפני או אחרי פסגת ה- G20. כאשר ההודעה החיובית שלה אתה מחכה לא מגיעה במשך הרבה זמן, אתה מוצא את עצמך במהרה לוחץ על כפתור ה"מכירה".


ללא מיתון השוק השורי עולה ומפתיע את הפסימיסטים

אם היינו חושבים על מיתון כלכלי, או אפילו מיתון קליל כמו 2015-16 , היינו לרוב מוכרים חלק גדול יותר מאחזקותינו לטווח הארוך. המיתון של -2015-2016 גרם למדד ה- S & P לתנודתיות רבה במשך שנה ובכך נוצרו הזדמנויות קנייה טובות לטווח הארוך. מאחר שאני לא מאמין שיש לנו ראיות ביסודות הכלכליים שמרמזות לכך שהמשק האמריקאי ידרדר למיתון, אנחנו יכולים פשוט לחכות בזמן שהפסימיות תבנה והמכירות יגדלו.


יש גם נקודות חיוביות במצב?


החלק הכי טוב של התיקונים הוא מציאת המציאות. למשל דוגמא ל-4 מניות שנחתכו ושיכולות לעניין משקיעים:


ג'יי.פי מורגן JPM : ענק הבנקאות אשר ישרוד כנראה כל תיקון אפשרי וצפוי להגיע לשיאים חדשים כאשר המגמה תשתנה.


גונסון וגונסון JNJ : אחת מהחברות החזקות ביותר בתחום הבריאות אשר הגיעה לשיאים חדשים בתקופה האחרונה כי היא גם משמשת כנמל המבטחים של המשקיעים. הכסף יגיע לכאן לפני ואחרי הסערה.


מיקרוסופט MSFT : החברה האגדית אשר צברה כוח וחדשנות בתחום התוכנה והענן. תחומים שלא יעלמו מהעולם וגם לא החברה.


אינטל INTC : בגלל היציבות שלה בנוף הטכנולוגי גם היא צפוייה לקבל זרימה של מזומנים עם יעבור זעם.

bottom of page