top of page

איך העלאות ריבית משפיעות על הכלכלה?


עליות ריבית והשפעתם על הכלכה

לפני קצת יותר מחודש, הכריז הפדרל ריזרב על תוכניות להקטין בהדרגה את ההקלות שהגיעו בתקופות הקורונה. התוכניות שהועלו היו לקצץ את רכישות האג"ח והמשכנתאות החודשיות ב-15 מיליארד דולר לחודש, ולמעשה לסיים את תוכנית ה-QE (הרחבה כמותית - Quantitative Easing) עד יוני 2022.


אולם עד סוף נובמבר, התוכניות הללו השתנו...


בוועדת הבנקאות של הסנאט ב-30 בנובמבר, הודה יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, כי "עליות המחירים התפשטו באופן הרבה יותר רחב מהצפוי, וכי הפד "לא חזה בעיות בצד ההיצעים". במילים אחרות, האינפלציה גדולה מהצפוי למשך זמן ארוך מהצפוי, והפד מגיב בהאצת קצב התכוכניות שלו כך שאנו עלולים להגיע לשלב העלאת הריבית בפרק זמן קצר יותר בשנה הבאה.


מנקודת מבט של משקיעים, לעתים קרובות אנו מאמינים כי מדיניות זו בעייתית. הפחתה בתמריצים כספיים, יחד עם עליית ריבית, בוודאי לא יכולה להועיל לשוק המניות, נכון?


סקירה מהירה של ההיסטוריה האחרונה יכולה לעזור לנו לטפל בשאלה זו. יש רק מקרה אחד קודם , ב-2013, בו שוק המניות סבל מירידות קשות בטווח הקצר עם התפוגגת ה-QE בזמנו. אבל לחץ המכירות לא נמשך זמן רב. מרגע שבן ברננקי הכריז על צמצום ה-QE (קיץ 2013) ועד לסוף ה-QE בפועל (סתיו 2014), מדד S&P 500 עלה מעל +20%.3.


לאחר מכן הפד החל להעלות את הריבית בדצמבר 2015, ודחף את ריבית הפד מ-0.5% בדצמבר 2015 עד ל-2.5% בדצמבר 2018. כפי שאתם יכולים לראות מהתרשים שלהלן, הידוק המדיניות של הפד לאחרונה גרם לכמה נפילות ונסיגות, אבל הורדת ההקלות והעלאות הריבית לא היו חזקות מספיק כדי למנוע מהבורסה להמשיך לעלות גבוה יותר.


השפעת מדיניות הפד על שוק המניות
השפעת מדיניות הפד על שוק המניות

לכן אנו גם לא צופים שההודעות והמדיניות הנוכחיים של הפדרל ריזרב ישפיעו בצורה משמעותית על שוק המניות. שוק המניות יודע מזה זמן רב על תוכניות הפד להסיר בהדרגה תמריצים, הגברת הקצב לא אמורה להוות הפתעה שלילית.


למעשה, השווקים עשויים אפילו לברך על הפחתה מואצת - מכיוון שההרחבה הכמויות הפעילה לחץ כלפי מטה על תשואות אג"ח ארה"ב ארוכות הטווח, QE למעשה משטחת את עקום התשואות וסוחטת את רווחי הבנקים בהדרגה. על כן הפחתה מואצת תאפשר לתשואות האג"ח הארוכות לנוע גבוה יותר בעוד שהריבית לטווח הקצר נשארת קרובה לאפס, היא עלולה לדרבן יותר הלוואות בנקאיות = תוצאה טובה לכלכלה. ובעיקר לסקטור הבנקאות והפיננסים.


לגבי העלאת הריבית של הפד, חשוב לנו בתור משקיעים לזכור שהשוק השוורי נוטה להסתיים לאחר העלאת הריבית האחרונה של הפד - לא הראשונה שלהם. כפי שהקוראים יכולים לראות בתרשים S&P 500 למעלה, שוק המניות בארה"ב יכול להמשיך לעלות גם כאשר הפדרל ריזרב עוסק בהעלאות ריבית של קרנות פד. תהליך זה עשוי להתחיל ב-2022, אבל זה לא אומר שהשוק השוורי חייב להסתיים כתוצאה מכך.


שורה תחתונה למשקיעים


לדעתנו, המסר והמדיניות של הפדרל ריזרב הם בתגובה לבעיה טובה. במילותיו של נשיא הפד, ג'ון וויליאמס, כלכלת ארה"ב "שואגת בחזרה", וחוסר איזון היצע/ביקוש מפעיל לחץ על המחירים. הביקוש הוא מעל לרמות שלפני המגפה, וההיצע לא יכול לעמוד בקצב. ציר זמן מואץ מעט ואפשרות של עליית ריבית בשנה הבאה לא צפויים להזיז את מחוגי האינפלציה בכלל, לדעתנו, ובמקביל אני לא רואים השפעה רבה על הכלכלה או המניות. כבר ראינו בעבר שרווחי החברות והצמיחה הכלכלית חשובים יותר מהפד, ואנו לא חושבים ששינוי קל במסרים ובמדיניות של הפד ישפיע על אף אחד מהם בשנה הקרובה.

bottom of page