top of page

פרקטלים בשוק ההון ואפקט הדמיון העצמי

פְרַקטָלים (דמיון העצמי) היא תופעה מוכרת בטבע. זוהי צורה גאומטרית המורכבת מעותקים מוקטנים של עצמה. אם נבחן חלק קטן של הפרקטל תחת הגדלה, המראה שיתגלה יהיה זהה לצורת אותו הפרקטל המקורי המתאר את התמונה השלמה וכך גם אם נבחן חלק מתוך החלק הזה וכך הלאה ללא גבול ובכל רמת פירוט. ניתן למצוא מבנים דמויי פרקטלים רבים בטבע, כגון: מבנה עורקיו של עלה, עננים, כלי הדם בגוף, רכסי הרים , צורת קו חוף ופתיתי שלג. בכולם ניתן לרדת לפרטים הקטנים ולהרגיש כאילו אנו מתבוננים עדיין בתמונה השלמה.


fractals


בהקשר של שוק ההון, היסטוריית הפרקטלים בשווקים במאה השנה האחרונות יכולה לספר לנו לא מעט דברים חשובים על הדרך שבה דברים קורים בשוק ההון. אבל משום מה, כמעט אף אחד לא מדבר עליהם!

פרקטלים מגיעים לידי ביטוי בשוק ההון ע"י התנהגות מחירים אשר חוזרת על עצמה פעם אחרי פעם בסדרי גודל שונים ובטווחי זמן מגוונים. אם נבחן טווח זמן מסוים של נייר ערך מסוים ונבחין כי נייר הערך התחיל וסיים את התקופה ללא שינויי מחיר משמעותיים מנק' A לנק' B כאשר ננתח את תנועת המחיר בתוך טווח הזמן שבין שתי הנקודות נגלה כי המחיר לא נשאר במהלך כל התקופה באותה הרמה, אלא עלה וירד ועלה וירד ואף חווה שינויי מחיר מהותיים בטווח שבין שתי הנקודות.

דוגמה מצוינת לתופעה קיבלנו לאחרונה בשנים 2018-2019. במהלך בשנתיים האלה, השוק חווה 2 תיקונים חריפים ולאחריהם חודשים של עליות מחיר רצופות. משקיע אשר השקיע לצורך העניין במדד ב-S&P500 בתחילת 2018, מצא את עצמו לאחר תקופה של שנה וחצי עם תשואה כמעט אפסית, על אף מהלכים של עשרות אחוזים למעלה ולמטה.


הפסיכולוגיה אשר עומדת מאחורי תהליך יצירת הפרקטל, אשר מוגדר כתהליך "התגלות מחירים" בשפת המסחר היא חוסר היכולת של משקיעים לתזמן את השוק ולעמוד בפני תנודות חזקות בתיק ההשקעות.

כתוצאה מהליך התגלות המחיר, הידיים החלשות (סוחרים או משקיעים לא מנוסים) פותחים פוזיציות לונג בנקודות פריצה ויוצאים בסטופ בנקודות השבירה של ההתרחבות ופועלים בדיוק ההפך בשורט ובכך מפסידים כספים תוך שהם נכנסים אל השוק בתקופות של חמדנות ויוצאים ממנו בתקופות של פחד.

ספקולציות והערכות לגרימת הפרקטלים בשווקים הפיננסיים אינן רלוונטיות מאחר והן מופיעות מתוך התרחשות טבעית אשר מקורה בטבע של בני האדם (אותם בני אדם שקונים ומוכרים בשוק ויוצרים את התבנית שבגרף המחיר). התנהגות זו חוזרת באופן מחזורי.

אם נבחן את מדד ה-S&P500 האמריקאי במאה השנים האחרונות, ניתן לראות 3 פרקטלים "עיקריים" אשר התרחשו במהלך ההיסטוריה. הראשון - מסוף שנות ה-30 ובמהלך שנות ה-40. פרקטל שנמשך כ-13 שנים והשפל בו נמדד 61%. אחריו המשיך השוק לעליות של 470% במשך 19 שנים. השני - בשנות ה-70. פרקטל שנמשך כ-11 שנים והשפל בו נמדד בירידה של 48%. לאחריו הגיע גל עליות של 1300% במהלך כ-20 שנים. השלישי – התחיל בתחילת שנות ה-2000 עם בועת הדוט-קום והסתיים לאחר היציאה משבר הסאב-פריים. השלמת הפרקטל נמשכה כ-14 שנים וסימן שפל בירידה של 50%. מאז היציאה מהפרקטל חלפו 6 שנים ונדדה עליה של למעלה מ-90%, בעוד הספירה נמשכת (בפעם הראשונה והשנייה שבה יצאנו מפרקטל עיקרי, העליות נגררו למשך 19 ו-20 שנים).



s&p500

אם נבחן את תנועת המדד החל מהיציאה מהמשבר הפיננסי של 2008, נגלה תמונה דומה לחלוטין, אך בסדרי גודל שונים.

במבט על גרף המחיר של המדד משנת 2010 מתאר את התנהגות המחיר מאז היציאה מהפרקטל העיקרי האחרון בשנת 2013\4. שימו לב שמדובר בגרף המתאר יחידות זמן שונות ונפרש על תקופת זמן הרבה פחות ארוכה (כעשר שנים). עם זאת, נראה כאילו אנו מסתכלים כמעט על אותו הגרף של מאה השנים האחרונות.

משנת 2010 התרחשו 3 פרקטלים "משניים" בשווקים. הראשון – התחיל בשנת 2011, נמשך כשנה וסימן שפל של 19%. אחריו המדד יצא לגל עליות של 56% אחוזים שנמשך 3.5 שנים. השני - בשנת 2015/16 , גם הוא נמשך כשנה וסימן בשפל ירידה של 14%. אחריו יצאנו לגל עליות של כמעט 40% אשר נמשך שנה וחצי. השלישי - התחיל התרחשותו בשנת 2018, ועושה רושם שהוא הושלם לאחרונה.



לסיכום: - פרקטלים מופיעים בטבע בדרכים ובצורות שונות - פרקטלים מופיעים גם בשווקים הפיננסיים מאחר והמחיר של ניירות ערך מונע מרגשות אנושיים ומהתנהגותם הטבעית של בני האדם - ההתנהגות הזו היא מחזורית - אנו נמצאים במהלך גל עליות לאחר שיצאנו מפרקטל עיקרי בשנת 2013. - הפרקטל המשני האחרון התחיל בשנת 2018 והושלם לאחרונה. בכוחו, הוא עשוי להמשיך את גל העליות של הפרקטל הראשי. תוצאותיו עדיין לא יודעות.

הפוסט מיועד למטרות לימודיות בלבד ואין בו משום ייעוץ השקעות ו\או תחליף לייעוץ השקעות המתאים לצרכיו של כל אדם ואדם.

bottom of page