top of page

למה (לא) כדאי להשקיע בקרנות נאמנות

השקעות זה לא דבר פשוט. כי אם הכל היה כל כך פשוט כולם היו מתעשרים, לא?. החוק הראשון בהשקעות רווחיות הוא הימנעות מהפסד כספי. החוק השני הוא זכור את חוק הראשון. מהו החוק השלישי? לבחור מוצרי השקעה זולים שידעו להכות את המדדים.



קרנות נאמנות לעומת תעודות סל



השקעות יכולות להיות דבר מורכב אחרי הכל, יש כל כך הרבה אפשרויות שונות ומכשירים פיננסים רבים, החל ממניות ואג"ח לנדל"ן וכו'. כדי לפתור דילמה זו קיים מכשיר ההשקעה הנקרא "קרן נאמנות" לא משנה מה תבחרו, אין שום ערובה שתרוויחו כסף מההשקעות שלכם. קרנות נאמנות היו זמן רב כלי ההשקעה המועדף על החוסכים, אך ישנם חסרונות רבים במכשיר השקעה זה שיש לקחת בחשבון.


בעוד שקרנות נאמנות עשויות להיות בחירת השקעה פופולרית, כלי השקעה אחרים עשויים לייצר תשואות השקעה גבוהות יותר. להלן 4 סיבות מדוע אינך צריך להשקיע את כספיך בקרנות נאמנות:


1. קרנות נאמנות הן מוצר יקר

על בסיס שנתי, בקרנות נאמנות יש יחס הוצאות גבוה יותר באופן משמעותי מאשר תעודות סל (ETF). יחס ההוצאות הממוצע של קרנות נאמנות עומד על 1.25%. לעומת 0.4% כיחס ההוצאות הממוצע על תעודות הסל המקבילות. ההבדל בין שני המספרים הללו הוא כמעט 70%.


להפרש הוצאות זה יש השפעה מאסיבית לאורך זמן רב. התרשים שלהלן מציג את עלות העמלות הללו במשך 30 שנה. אנו משתמש בשיעור תשואה ברוטו של 7% על השקעה ראשונית של 100,000 דולר. לאחר 30 שנה, העלות המצטברת עבור תעודת הסל היא קצת יותר מ 37,000 $. יחד עם זאת העלות המצטברת עבור קרן הנאמנות הינה כמעט 100,000 דולר. ההפרש בעלויות הוא יותר מ- 60,000 $.




2. לקרנות נאמנות יש עמלות נוספות

בנוסף להוצאות רגילות, קרנות נאמנות רבות מגיעות עם עמלות ותשלומים אחרים שאתם לא תמיד מודעים להם כמו דמי נאמנות ועמלות הפצה. קרנות נאמנות שונות נמכרות באמצעות מתווכים - לרוב היועצים בבנקים. אותם מתווכים מקבלים עמלת הפצה שלרוב מגולגלת ללקוח בדמי ניהול גבוהים והינה בשווי של כ-0.35%.


3. חלק גדול מקרנות הנאמנות מנוהלות באופן פעיל

מנהל הקרן מקבל את כל ההחלטות על ניירות הערך שהקרן מחזיקה. המנהלים קונים ומוכרים ניירות ערך בקרן על פי שיקול דעתם הבלעדי. 75% מכלל קרנות הנאמנות המנוהלות באופן פעיל הציגו ביצועים פחות טובים מביצועי מדד הייחוס שלהן. 78% מהקרנות המניתיות הבינלאומיות מציגות ביצועים נמוכים יותר ו - 83% מאלו החשופות לשווקים מתפתחים מציגות ביצעים נמוכים יותר מהמדד שלהן. איגרות חוב בדירוג גבוה הן הגרועות ביותר ובדרך כלל כ- 97% מקרנות הנאמנות החשפות לענף מציגות בציעוי חסר.


4. לקרנות נאמנות יש השלכות מיסוי

רוב קרנות הנאמנות כוללות מנגנון של מס רווחי הון נדחה אשר משולם רק בפדיון. כאשר אתה מחזיק בקרנות נאמנות יכולות להצטבר לך התחייבויות מס משמעותיות. דבר שיכול להשפיע על שיקול הדעת שלך ולגרום לכך שתישאר בהשקעה גרועה מהסיבות הלא נכונות.


ניקח עוד דוגמאות. למשל אם נתמקד בשווקים המתעוררים. ותעודות סל שקשורות לשווקים מתעוררים כמו FTSE (VWO) ו- Direxion DailyEmerging Markets Bull 3x (EDC) הציגו רווחים יפים מתחילת השנה של 11.87% ו -34.77% בהתאמה. ביצועים טובים יותר משל ארה"ב ויתר המדינות המפותחת. למרבה הצער, כמעט 100% מהמשקיעים שמכניסים את כספם לקרן נאמנות המנוהלת באופן פעיל הקשורה לשווקים מתפתחים לא ממהרים לחגוג. במבט אל ההיסטוריה, כמעט 85% מקרנות הנאמנות העוקבות אחר השווקים המתפתחים לא הצליחו להציג ביצועים גבוהים יותר לעומת המדד שלהן במהלך 15 השנים האחרונות. אותה מגמה מתרחשת עם קטגוריות אחרות של קרנות נאמנות כמו מניות בינלאומיות, שווקים מפותחים, ו- Small Caps.

להכות את הבנצ'מרק
אחוז הקרנות שלא הצליחו להכות את המדד

מסקנה - חלופה ראויה לקרנות נאמנות הן תעודות הסל


שיעור 3 נכון בכל סביבת שוק. אבל זה נכון במיוחד בשווקים עולים. אחרי הכל, אם תיק ההשקעות שלך אינו מציג ביצועים טובים יותר מהאינדקסים בשוק בתקופות שוריות, איך הוא יתפקד בשוק יורד?


מהי הדרך הקלה ביותר להכות את המדדים? פשוט הכינו מספר תעודות סל שיהוו את הליבה או היסוד של תיק ההשקעות שלכם. על ידי השקעה בתעודות סל מדדיות תקבלו את כל התשואות הנדיבות שהשוק מספק בנוסף סביר להניח שתשיגו תשואה טובה בהרבה מהרוב המכריע של מנהלי קרנות הנאמנות.





bottom of page