top of page

האם הסבירות למיתון עלתה או ירדה?


ככל שאנחנו מתקרבים לבחירות לנשיאות ארה"ב, הדאגה בשווקים גדלה. המשקיעים מודאגים מבחירה מחודשת של טראמפ, אחרים דואגים מניצחון של ביידן וה"גל כחול ", ועוד אחרים חוששים שתוצאה של בחירות שנמצאות במחלוקת יחזירו את המשק למיתון. בעוד שחששות כאלה רלוונטים, הם כנראה גם מייחסים חשיבות רבה מדי למעגל הפוליטי ולא מספיק חשיבות למעגל העסקי.




חשוב לזכור שהמיתון ב -2020 נגרם על ידי סגרים שהוטלו על הכלכלה, ולא חוסר איזון מבני או מחזורי. ככזה, ובעזרת גירוי פיסקלי ומוניטרי עולמי מאסיבי, הכלכלה הצליחה לחזור לעצמה די מהר. ארה"ב החזירה לעבודה כ- 11.4 מיליון מתוך 22 מיליון המשרות שאבדו כתוצאה מהמגיפה, וכמה מדדים גדולים חזרו להיסחר אברמות שלפני המגיפה.


האם ההתאוששות הכלכלית בדרך? הינה לפניכם מספר פרמטרים חשובים:


1. דרישה לדמי אבטלה

האינדיקטור המרכזי שעונה לשאלה זו הוא התביעות הראשונות לדמי אבטלה, בים מהעובדים שאיבדו זמניות את מקום עבודתם עלולים לאבד אותו לצמיתות. כיום הדרישות החודשיות לדמי אבטלה הממשיכות לרדת- וזהו סימן טוב.



תביעות לדמי אבטלה
תביעות לדמי אבטלה

אין ספק שדרך ארוכה צפויה להתאוששות כלכלית מלאה, אך לדעתנו הכלכלה נמצאת שם - והבחירות אינן עשויות להפוך את הנתונים הללו.



2. ההבנה הגדולה יותר שיש לנו כעת בנגיף ובמגפה

מדובר על גורם נוסף שאינו מוערך בהחלמה הכלכלית. שיעור המאומתים היומי נשמר די יציב - ודי גבוה - במשך חודשים, אך השכיחות הנמוכה יותר של מקרי מוות עשויה לסייע בהסבר התגובה השקטה יחסית לשוק לעלייה בתחלואה. מערכת הבריאות האמריקאית השתפרה משמעותית ביכולתה לטפל בחולי קורונה, מה שמוריד את הסיכון לגל נוסף.


3. ריבית אפסית לאורך זמן

שיעור הריבית לפי טווח פדיון מקור StockCharts
שיעור הריבית לפי טווח פדיון מקור StockCharts

הבנק המרכזי במדיניות הריבית הנמוכה שלו דואג למעשה לשמור על ה"כסף זול". רבים רואים בגירוי פיסקלי

נוסף את ה ' X FACTOR ' בהתאוששות הכלכלה האמריקאית. מבחינת הפדרל ריזרב, אנו יודעים שהבנק המרכזי מוכן כעת לתת לאינפלציה לחפות על יעדיו במטרה לדחוף את האבטלה חזרה לרמתה המינימלית. 17 פקידי שומה אמרו כי הם מאמינים ששיעורי הריבית של הבנק המרכזי יישארו קרוב לאפס עד סוף 2021 לפחות, כאשר 13 פקידים דוחפים את התאריך עד 2023. הפדרל ריזרב למעשה שומר על מדיניות ריביות "נמוכות יותר וארוכות יותר", שאמורות לתמוך בהחלמה בשנים הקרובות .





4. עונת הדיווחים Q3

עונת הדיווחים של הרבעון השלישי בעיצומה, ובעוד סך הרווחים של חברות ה- S&P 500 צפוי לרדת ב -22.3% לעומת -2.9% הכנסות נמוכות יותר, זהו שיפור ניכר לעומת ירידת הרווח של -26.5% הצפויה בתחילת יולי ו -32.3% ירידה ברווחים ברבעון השני אשתקד. הבנקים החלו את עונת הדיווחים שלהם, ומה שאנחנו רואים הוא שבנקים במצב בריאותי בסיסי טוב. ככל שבנקים מהווים מקור לבריאות הכלכלה, סביר להניח שצפי הצמיחה טוב יותר ממה שרובנו חשבנו.



בשורה התחתונה

על המשקיעים לזכור כי מיתון כלכלי מסתיים כאשר הכלכלה מתחילה לצמוח - גם אם הצמיחה היא מינורית בהתחלה. בשלב זה, הסיכון הגדול ביותר להתאוששות הכלכלית הוא סיבוב סגר נוסף - הסבירות לכך נמוכה מאוד. אנו יודעים מספיק על הנגיף, ומערכות הבריאות חזקות מספיק כדי להימנע מסגר כללי שכזה. סביר להניח שיהיה צורך בסיבוב נוסף של הזרמות כספים כדי לעזור לאמריקאים רבים לחזור לחיים נורמליים לאחר המגיפה, שעשויה להימשך עוד מספר חודשים. למרות שאנו מצפים לתנודתיות בשוק כאשר שיחות הגירוי מתארכות, אנו לא חושבים שהכלכלה תחזור למיתון ללא חבילת גירוי גדולה. מה שנראה סביר במקרה זה הוא הארכת זמן ההתאוששות הכלכלית,




פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page