top of page

4 סיבות להיות מלאי תקווה בשנת 2021


2021

שנת 2020 הייתה שנה קשה עבור הכלכלות בעולם. המדינות התמודדו עם מגיפה של פעם בדור ומיתון גדול, החלפת ממשל בארה"ב ומחלוקת ומתחים חברתיים רבים ושונים. בפוסט הבא לא נדבר על נושאים חברתיים או פוליטיים,אלא על נקודת מבט כלכלית, ניתן לומר כמעט בביטחון מלא כי ארה"ב צועדת לקראת החלמה מלאה בשנת 2021.


להלן 4 סיבות בגינם אנו חושבים ששנת 2021 תהיה שנה חזקה מאוד לשוק המניות:


1. עודף נזילות

התגובות של הפדרל ריזרב על מנת למנוע את השפעותיה הכלכליות של המגיפה התרחשו במהירות שיא ובסכומי שיא. הממשלה הלכה בעקבות הבנק המרכזי עם חוק ה- CARES, והזריקה טריליוני דולרים נוספים לכלכלת ארה"ב. בסך הכל הגירוי המונטרי של 2020 הסתכם ביותר מ- 15% מהתמ"ג - מספר מדהים. לא כל הנזילות הזו זרמה לשוקי ההון, ונראה שכספים רבים עוד בדרך לשווקים. שיחות הגירוי הפיסקליות האחרונות נתקעו והגיעו למבוי סתום. אבל אנו עדיין בטוחים שחבילת גירוי נוספת תגיע בעתיד הקרוב, אנו צופים שזה יכול להסתכם בעוד כטריליון דולר. גירעון תקציבי מבני בשנת 2021 נראה כמעט וודאי, דבר זה צפוי להיות חיובי ומשמעותי למגזר הפרטי ובסופו של דבר לשוק המניות.


2. גידול בהוצאות הפרטיות

רפלקס נפוץ במשבר כלכלי הוא בניית עתודות מזומנים. מגפת ה- Covid-19 לא הייתה יוצאת דופן עבור משקי בית אמריקאיים רבים. בתחילת דצמבר, החיסכון האישי היה גבוה ב -1.3 טריליון דולר מהמגמה שקדמה למגיפה. מה שגרם לתוצאה זו היא העובדה שמשקי הבית לא יכלו "לבזבז" כספים בערוצים רגילים בגלל מגבלות על נסיעות ומגבלות כלכליות אחרות. 1.3 טריליון הדולר שקיימים למשקי הבית בחסכון מסתכם בלמעלה מ -6% מהתמ"ג, הכלכלה שלאחר המגיפה עלולה לחוש את גלי הביקוש של משקי הבית בעוצמה גדולה.


גם התאגידים מחזיקים כיום עתודות מזומנים, ורבים מהם ניצלו את שיעורי הריבית הנמוכים להנפקת אג"ח. הממשלה הפדרלית אף מחזיקה ברמות מזומנים גבוהות מבחינה היסטורית, כאשר 1.7 טריליון דולר מוחזקים בחשבון הכללי של האוצר האמריקני. סביר להניח יתרות אלו זו לא ישארו רדומות בחסכון.


3. חדשנות טכנולוגית

תפקידה של הטכנולוגיה בפיתוח הכלכלה היה נושא מתמשך במהלך 20-30 השנים האחרונות. אבל ההבדל הקריטי בין המצב כיום למצב שהיה לפני 20-30 שנה הוא שחברות הטכנולוגיה המובילות כיום מייצרות תזרים מזומנים אדיר ומשמעותי. הן גם מייצריות תזרימי מזומנים גדולים בזמני שיא. במקום לבזבז שנים וכמויות אדירות של הון לבניית רשת או חנויות, הן יכוליות למכור מוצר או שירות דרך האינטרנט, או באמצעות טלפון חכם. חברות הטכנולוגיה של ימינו יכולות לבזבז את המשאבים והרווח שלהן לצמיחה וליצירת ללקוחות חדשים,


בשנת 2020 אימצנו שירותי טכנולוגיה חדשים רבים ודרכי סליקה וביצוע רכישות, החל מעסקים המיישמים תשתית דיגיטלית חדשה, בקמעונאים המפעילים ערוצי מסחר אלקטרוני, וכלה בצרכנים שמנסים לראשונה שירותים כמו משלוחים. מגמות טכנולוגיות אלה כבר היו בעיצומן, אך 2020 שימשה כזרז המניע אותן קדימה. אנו צופים שהמומנטום יימשך בשנה החדשה.


4. שיעורי ריבית נמוכים

המציאות של ריביות נמוכות היא בדרך כלל חדשות רעות לחוסכים, אך בדרך כלל חדשות טובות למשקיעי הון ולווים. שיעורי הריבית האפסיים נוטים לדחוף את המשקיעים לטובת נכסי הסיכון במיוחד אלו המחפשים תשואה. אילו נכסים נמצאים על עקומת הסיכון אשר צפויים לקבל הון זה? בעיקר שווקי המניות.


התחזית לטווח הקצר עד הבינוני לתשואות אג"ח ריאליות נמוכות / שליליות דוחקת את שיעור ההיוון, והופכת את המניות לאטרקטיביות ביחס לאג"ח. בעת תמחור מניות, שיטה מהירה היא להתחשב בפוטנציאל הרווחים העתידי של התאגיד בניכוי הריבית נטולת הסיכון - זהו שיעור ההיוון. שיעור היוון נמוך יותר פירושו שהרווחים העתידיים של חברות הם בעלי ערך רב יותר, אשר בדרך כלל נוטה להפוך את מניות החברה לאטרקטיביות יותר.


לסיכום

כל הנתונים התמקדו ביסודות כלכליים ובתחזיות, ללא כל קשר לחיסון. גם אם רבים מהאמריקאים לא ירצו לקחת את החיסון וגם אם ההתאוששות הכללית תיקח זמן רב מהמצופה, אנו מאמינים שיש אור בקצה המנהרה הזו, והחברה יכולה לחזור למצב נורמלי במחצית השנייה של השנה הבאה. יתרה מזו, התשואה על מדד ה S&P 500 היא כיום פי 10 מהתשואה הזמינה באג"ח האמריקני לשנתיים. לכן דעתנו היא שורית על שוק המניות לשנת 2021.


bottom of page