top of page

פיזור השקעות מומלץ: לא לשים את כל הביצים בסל אחד

עד כמה פיזור השקעות חשוב למזעור סיכונים והגדלת פוטנציאל התשואות? מדוע חשוב להתאים את תיק ההשקעות לאופי שלנו, וכיצד לעשות את זה נכון


פיזור השקעות למזעור סיכונים והגדלת פוטנציאל התשואות


בעולם ההשקעות לכולם יש את אותה מטרה עיקרית והיא להרוויח מהשוק תוך הפחתת סיכון. מציאת איזון בין תשואות לסיכון היא אחד האתגרים העיקריים העומדים בפני המשקיעים, ופיזור השקעות היא גישה שימושית העונה על האתגר.


הקו המנחה "לא לשים את כל הביצים בסל אחד" שמשמש אותנו באלמנטים מקצועיים ופיננסיים רבים, מתעצם פי עשרות מונים כשמדובר בתיק השקעות. פיזור השקעות הוא אחד הכללים החשובים ביותר בניהול תיק השקעות אפקטיבי ומושכל.


כיוון שבלתי אפשרי לחזות במדויק אילו אחזקות ישיגו את הביצועים הטובים ביותר ואילו יכשלו, העיקרון של פיזור השקעות הוא הגיוני ורציונלי - לא לשים את כל הביצים בסל אחד, לגוון את ההשקעות במגוון מכשירים פיננסיים וסקטורים שונים כדי למזער את מידת הסיכון ככל האפשר, כך שבמקרה של תנודתיות בשוק או קריסה של סקטור מסוים, לא תפסידו את כל הכסף שהשקעתם.


מהו פיזור השקעות?

פיזור השקעות היא אסטרטגיה של הקצאת הנכסים שלכם בין תחומי השקעה מגוונים ובין סקטורים שונים, במקום להחזיק רק בניירות ערך, לדוגמה, או להשקיע במניות מסוימות. תיק השקעות מגוון יכול לכלול ניירות ערך שונים, אגרות חוב, תעודות סל, מדדים ומניות שונות, במטרה להפחית את החיסכון ולהגדיל ככל האפשר את פוטנציאל התשואות. על ידי פיזור השקעות אתם מקטינים את הסיכויים לכך שתהיו מושקעים מאוד בנייר ערך ספציפי או במניות מסוימות שעלולות להתרסק באופן דרמטי, ואתם מגדילים את החשיפה שלכם לאפיקים נוספים שיכולים להפגין ביצועים מיטביים.


הכללים החשובים ביותר בפיזור השקעות

הרציונל של פיזור השקעות כאסטרטגיה להגדלת רווחים והפחתת סיכונים הוא מובן וברור, ועם זאת ישנם מספר כללים חשובים והכרחיים לפיזור אפקטיבי ונכון של תיק ההשקעות. להלן החשובים שבהם:


פיזור מושכל ויעיל

פיזור הנכסים שלכם בין אפיקי השקעה שונים לא יכול להיעשות באופן אקראי. על מנת שהפיזור יהיה אפקטיבי עליו להיות מושכל ולקחת מספר פרמטרים בחשבון, כגון: שיעור המניות מול אג"ח ונכסים אחרים בתיק שלכם, השקעות בחברות בגדלים שונים ובתעשיות שונות, השקעות באזורים שונים בעולם, השקעות באגרות חוב במח"מים שונים, ועוד.


בעת גיוון תיק ההשקעות שלכם, מומלץ להשקיע במספר נכסים. למגמות השוק אין את אותה השפעה על מחיר מניית החברה, על שערי החליפין ועל שווי הנכס. אי לכך, הקצאת כסף לכמה סוגים של נכסים תבטיח שבמידה ונכס מסוים יאבד ערך בגלל תנודות במחירים, עדיין תוכלו להרוויח מהנכסים האחרים שלא יושפעו מכך או אפילו ייצרו רווח.


מומלץ בנוסף, להשקיע במגזרים שונים. כשקונים מניות של חברות שונות שכולן פעולות באותו מגזר, השפעות רגולטוריות, עליות מחירי ייצור, ומשברים במגזר זה, עלולים להפחית את ערך המניות של כל החברות. פיזור השקעות בין חברות הפועלות במגזרים שונים, יפחית את הסיכון.


דרך נוספת לפזר את ההשקעות, היא להשקיע בשווקים שונים. מומלץ לגוון את השקעות גיאוגרפית באמצעות השקעות במדינות שיש לגביהן תחזית כלכלית טובה. השקעה באזורים שונים יכולה להפחית סיכונים כמו השקעה בנכסים ובמגזרים שונים, כיוון שמדינות שונות מושפעות לרוב באופן שונה מעליות וירידות כלכליות.

גיוון בפדיון ההשקעה אף הוא מסייע לפיזור נכון של ההשקעות. השקעות משתנות בין פדיונות לטווח קצר (עד שנה), טווח בינוני (עד חמש שנים) וטווח ארוך (יותר מחמש שנים). ככל שהטווח קצר יותר, הסיכון נמוך יותר - אבל גם התשואה. השקעות לטווח ארוך הן לרוב בסיכון גבוה אך מניבות תשואה גבוהה יותר. גיוון בטווח הפדיון מסייע באיזון מידת הסיכון מול גובה התשואות.


חשיפה לכלי השקעה שונים

ישנם כלי השקעה שמקלים מעצם אופיים על גיוון התיק, כגון: קרנות נאמנות ותעודות סל. קרנות נאמנות יכולות לספק חשיפה למניות או לאיגרות חוב שונות בקרן אחת. תעודות סל מייצרות יתרון רב בגיוון השקעות כיוון שהן כוללות לרוב מדדים שונים ומספר רב של מניות, ובכך הן מגדילות את הפיזור.


התאמה אישית של רמות הסיכון

התאמה אישית של רמות הסיכון היא אחד הכללים החשובים בגיוון אסטרטגי מושכל של תיק ההשקעות שלכם.

הצעד הראשון בבניית תיק מגוון הוא קביעת פרופיל הסיכון שלכם. לצורך כך חשוב להבין את הצרכים המידיים וארוכי הטווח, ולהחליט כמה סיכון נוח לכם לקחת. לאחר שתקבעו את מידת הסיכון שמתאימה לכם באופן אישי תוכלו להחליט כמה להקצות לכל אפיק השקעה. תערובת של מניות ואג"ח היא מקום טוב להתחיל בו. חשוב לוודא שתיק ההשקעות שלכם כולל חשיפה לחברות בגדלים שונים, מתעשיות שונות, במדינות שונות, שהוא כולל מגוון סוגי אג"ח במח"מים שונים, ומכשירים פיננסיים שונים.


ווידוא מתאמים נמוכים

אחר האמצעים לבדוק שפיזור ההשקעות שלכם נעשה בצורה נכונה, הוא לוודא שהמתאמים בין ההשקעות שלכם, נמוכים. פיזור ההשקעות אפקטיבי ככל שהאחזקות שלכם מתנהגות אחרת – כאשר השקעה אחת עולה בערכה והשקעה אחרת מאבדת מהערך, המשמעות היא שהאחזקות שלכם הן בקורלציה שלילית (המתאמים נמוכים). השקעות עם מתאמים נמוכים ושליליים יסייעו לכם להישאר מעל המים בזמן עליות וירידות בשווקים.


פיורד מחברת את עולם ההשקעות בישראל אל המהפכה הדיגיטלית ומנגישה שיטה חדשנית מבוססת על הטכנולוגיות המתקדמות בעולם: ניתוחי Big Data, AI, ולמידת מכונה להעצמת החלטות ההשקעה של משקיעים בשוק ההון המבוססות על בחינה רציפה ואובייקטיבית של השוק. פיורד יוצרת עבור לקוחותיה תמהילי השקעה מגוונים מאוד בפיזור אופטימלי להפחתת מידת הסיכון ומנגד העצמת פוטנציאל התשואות, תוך חשיפה למגוון רחב של סקטורים, חברות, ומכשירי השקעה מגוונים ובכך מעניקה למשתמשים יתרונות משמעותיים.


ליצירת פרופיל סיכון מותאם אישית – לחצו כאן >>


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page