top of page

סקירה מלאה אוקטובר 2019

במלחמות בעולם המודרני כבר אין מנצחים. הדבר נכון גם לעניין מלחמות סחר; אין מנצחים רק מפסידים. כבר עכשיו, הצמיחה הכלכלית ורווחי החברות בארה"ב הולכים ומאטים את קצבם. המגמה זהה במקומות אחרים ברחבי העולם. למלחמת הסחר אין מנצחים והדבר הביא, בין היתר, למתחים שהורגשו היטב בחודש האחרון בשווקים.



מלחמת הסחר - טראמפ מול הפד


הפדרל ריזרב האמריקני ממשיך לשמור על שיעורי ריבית נמוכים באופן מלאכותי. ובכך בישיבתו בחודש ספטמבר, הבנק המרכזי מוריד את הריבית בארה"ב ב -0.25%. זה היה המהלך השני לקיצוץ ריבית מאז יולי 2019 ושיעורי הריבית לאורך עקום התשואה מרחפים כעת בין 1.75% ל -2.22% כפי שניתן לראות בגרף מטה.



עקום התשואה


מנגד בינתיים, הבית הלבן ממשיך בנימתו הביקורתית כנגד הפד, בטענה כי הריביות צריכות לרדת מטה לאפס או לטווח השלילי. אך המכשול העיקרי לפריצת מחירי המניות אינו הפד, אלא מלחמת הסחר שאותה החל הבית הלבן.


והנה עדכון מצב היחסים הנוכחי בין סין לארה"ב: היחסים מתדרדרים. מי שמאמין כי סין תסיים בקרוב את מלחמת הסחר טועה בצורה חמורה. למה? כי הסינים לאורך ההיסטוריה העדיפו לשלם מחירים כבדים לטובת ניצחון במלחמות על רקע כלכלי. כך למשל - בין השנים 1958 עד 1962 הוקרבו חייהם של 45 מיליון סינים כדי לנצח ב"קטטה כלכלית" עם ברית המועצות.


מנקודת המבט של תעודות הסל, הזרועה המנצחת ממשיכה להיות ההגנתית. נכסים כמו זהב (GLD), כורי זהב (RING), אג"ח ארה"ב (TLT ,SHY) ומגזר השירותים (XLU) בעיקר מככבים בעליות כאשר החששות בשוק גוברים.


נתונים עיקריים


מדד ה"פחד" (VIX) חוזר ליד אזור השאננות לאחר קפיצה שהציג קודם לכן. אג"ח ארה"ב ארוך - מח"מ 20+ המיוצג ע"י תעודת הסל TLT חצה את מחיר ה-$140. בעוד מדד המניות גם הוא משחק סביב שיאו של כל הזמנים ב- 3,000. הזהב שהציג עליה מרשימה מתחילת השנה נבלם מעט בחודש האחרון. והיורו ממשיך להציג חולשה וגורר אחריו את הגוש כולו כבר תקופה ארוכה.




s&p500 gold vix euro tlt

מבט גלובלי


במהלך החודש האחרון, הודו (INDY) הייתה שוק המניות היחידי בעולם שנסחר בשטח השלילי. והחודש התהפך לחיובי, יחד עם שאר העולם. עם זאת, דאגות להאטת הצמיחה הכלכלית העולמית יחד עם אירועי מלחמת הסחר בין סין לארה"ב מקשים על המשך המגמה החיובית.

באופן קבוע, קנדה (EWC והארה"ב (VTI)) הן המובילות בשוק המניות, בהתחשב בכך שמחירי הסחורות בעולם יורדים וקנדה היא יצואנית סחורות גדולה,שוק המניות שלה בעיקר מנותק מיתר העולם. הדבר נכון גם ליצואניות סחורות אחרות כמו רוסיה (RSX) שהיא עוד שחקן מוביל השנה. באופן כללי, המומנטום החיובי בשוק המניות הגלובלי נמשך. במבט קדימה אנו צופים תנודתיות רבה יותר, שוב על רקע התדרדרות המו"מ בין ארה"ב לסין והחשדות ואולי אף הדחתו של הנשיא טראמפ.



מבט גלובלי שוק המניות

.

עיקרי המלצות


הראלי לזהב עדיין כאן: אומנם המתכת היקרה כמעט ולא זזה בחודש האחרון. אך בנקאים מרכזיים עם מדיניות מוניטרית רופפת יחד עם חששות ומתח בשוק המניות מציתים מחדש את הריצה לתעודות הסל על זהב וענפי המשנה.


תעודות סל על אג"ח ארה"ב מזנקות: מגמת הריביות הנמוכות בעולם מעלה את המחירים עבור תעודות סל על האג"ח ארוך הטווח כמו TLT. סיכון עיקרי כאן הוא אם סין תחליט למכור את 1.2 טריליון הדולר שהיא מחזיקה באג"ח ארה"ב. לאירוע מסוג זה אין כרגע הסתברות גבוהה אבל זה בהחלט יהיה אירוע בעל השפעה רצינית אם יתרחש.


החברות הקטנות מפגרות מאחור: ביצועי ה-Small Caps עדיין חלשים ביחס לתאגידים הגדולים יותר. כאשר הסחר ההגנתי והמעבר למניות ה"ערך" ממניות ה"צמיחה" מורגש בשווקים.


תרחישים אפשריים לטווח הקצר - לאיזה כיוון הולך השוק?

בנושא זה, אנו מציגים כמה מצבים המספקים הצהרות ברורות לתרחישים אפשריים לטווח הקצר (ימים-שבועות). מבחינה הגיונית בהשקעות יש צורך להביט על התמונה המלאה, אך אנו נתייחס כרגע אך ורק לפרמטר אחד וזה המחיר על מנת לנטרל את רעשי הרקע ולפשט את הניתוח. אנו רוצים למצוא את מחיר המדד באזורים שיכולים להוות נקודות פעולה ברורות להמשך המגמה. במקרה זה, אנו ננתח את מדד ה- S&P 500 ומדד הראסל 2000.



כיוון השוק 2019

ראשית אנחנו שואלים את עצמנו , באיזה מחיר היינו רוצים להיות שוריים על השוק ואיזה מחיר ישבור את ההנחה שלנו ולמעשה יוכיח שטעינו? כפי שמוצג לעיל, המחיר 2,940 מייצג את המחיר בו היינו רוצים להיות שוריים על השוק. אם המחיר הוא מתחת ל 2,940, אנחנו רוצים לנקוט באמצעי זהירות כדי להיות מוכנים לשינוי מגמה, מתי למעשה כניסה למגמה דובית היא נכונה לדעתנו? כאשר המחיר ייפול מתחת ל -2,790-2,800. כעת, כאשר יש לכם את רמות המחירים , אנו יכולים להתחיל לאפיין את המגמה. התזה והעמדה שלנו להיות שוריים בשוק יתקיימו אם אנו נשארים מעל 2,940, וההצהרה שלנו משתנה כאשר המדד נסחר מתחת ל- 2,800-2,790. עבור משקיע מזדמן, כל שעליך לעשות הוא לשים התראות ברמות אלה ולבדוק כל שבועיים או אפילו ברמה החודשית את המדד.


הבא ברשימה הוא מדד הראסל 2000, ואנחנו רוצים ליישם את אותו היגיון גם עליו. אם התזה שלנו תתברר כנכונה , סביר להניח שנראה את המדד נסחר במחירים מחוץ לטווח המצויין מטה ומעל 1,600.



ראסל 2000

שוב, זה פשוט קביעת התראה על 1,600. אם המדד נמצא מתחת ל -1,460 נרצה להיות בשורט או במזומן. אך אם יסחר מעל 1600 נצפה להמשך עליות ונהיה שוריים על השוק.


מניות או אג"ח?


גרף מעניין נוסף הוא השוואת מדד ה-S&P500 לאג"ח ממשלתי ארוך הטווח המיוצג ע"י ת. הסל TLT.

ההשוואה תהיה בין היחס SPX:TLT למדד ה-SPX, אנחנו רוצים להראות את הסטייה קורמת עור וגידים כאן במהלך שנת 2019. זה ודאי מדאיג במידה מסוימת עבור השוק. שימו לב כיצד כאשר השוק במגמה שורית, 2017-2018, היחס היה מותאם היטב עם תנועת המדד SPX . כעת, אנו רואים א סיפור שונה של מאפיינים שונים ומפוקפקים מעט.



סטייה במדד



bottom of page