top of page

כלכלה מול בהלה – האם נגיף הקורונה מהווה הזדמנות בשווקים?




התיקון המתבקש בשווקים הגיע בצורה אפוקליפטית למדי. העולם כולו עוסק בנגיף הקורונה שהדביק גם את השווקים אשר סגרו את השבוע האחרון בירידות חדות תוך ימי מסחר תנודתיים ובטווח מסחר חריג לחודשים האחרונים.

משקיעים נוטים לשכוח זאת לאחר תקופות של אופוריה ו-FOMO (ממש כמו זאת שאפיינה את החודשים האחרונים).

אך תיקונים הם חלק טבעי בהתנהלות המחזורית של השווקים הפיננסים. יחד עם זאת, תיקוני שוק אף פעם אינם מאופיינים ברוגע, נועם, נחת רוח ושלוות נפש בשווקים. זה תמיד מגיע באופן שמעורר חרדה, פאניקה, חששות וחוסר וודאות שמתגברות בנוגע למה שצופן העתיד.

פחד הוא אולי הרגש החזק ביותר במערכת הרגשות שלנו כיצורים חיים. בצורותיו הוא עשוי להניע אותנו מתוך חוסר רצון להיפגע, מה שהופך אותו בידי גורמים מסוימים לכלי אולטימטיבי לתמרון ומניפולציה.

בתוך כל ההתעסקות בנגיף הקורונה בשבוע האחרון, הפוקוס התמוגג מהאירוע הכלכלי המהותי ביותר – החלטת הריבית ונתון התמ"ג של ארה"ב ברבעון האחרון של 2019, שנשארה לעמוד מעל רמת ה-2% במהלך הרבעונים האחרונים, על אף החששות המוקרנות ממגזר הייצור.

למעשה, התנאים הכלכליים צפויים לחלחל למספרים גם בהמשך הדרך עם ההשפעות המורגשות יותר ויותר של הורדת הריבית במהלך החצי השני של השנה שעברה יחד עם הפשרות וההסכמות בשיחות הסחר.


נתון התמ"ג שהתקבל לרבעון האחרון של 2019 עמד על 2.1%, מעל צפי הלכלכנים שעמד על 1.8%.

עוד במהלך השבוע האחרון , הפדרל ריזרב החליט להשאיר את רמת הריבית כפי שהיא. בסך הכל מדובר בהמשך הפוגה לטרנד היורד שהחל במהלך חצי השנה השנייה של 2019. זהו צעד זהיר ונדרש של הפדרל ריזרב שבוחן את כליו להמשך הדרך ומתמודד עם שלב מתבגר של המחזור הכלכלי הנוכחי.

הסביבה הכלכלית בכלל הכלכלות הגדולות, כולל ארה"ב, נשארת חיובית ותומכת בשווקים הפיננסיים.

כמו כן, סקר מנהלי הרכש העולמי נמצא בשיא של 8 חודשים (מאז אפריל 2018), ברמה המעידה על התרחבות והדבר מאותת על השתפרות התנאים הכלכליים גם באסיה ובאירופה.

עונת הדוחות שנמצאת בשיאה גם היא נדחקה לשולי השיח הפיננסי. תוצאות הצמיחה של 2019 נותרו אנמיות נוכח העובדה כי במהלך 2018 חזינו בשיאים של רווחי החברות בהשפעת רפורמות המס. התמונה הכלכלית אמנם לא מושלמת, אך הצפי מגלם המשך טרנד חיובי בצמיחת הרווחים שיתגבר אל תוך החציון השני של 2020.


הלוגיקה של הכלכלה טוענת ומכתיבה כי סופו של השוק השורי הנוכחי והארוך בהיסטוריה יגיע במקודם או במאוחר. אך מחזורים כלכליים לא מתים מזקנה ולא ממחלה. הם נגרמים מהתחממות יתר של הכלכלה ומטעויות פטאליות וחוסר יכולת של הפדרל ריזרב.

אז אם חיפשתם נקודה או אירוע אסטרטגי שיאפשר לכם להשתלב בשוק ההון, תיקון הקורונה עלול להיות ההזדמנות המושלמת.

בכדי לראות ולזהות אותה, צריך להתעלם ממסך העשן. כדי לפעול מולה ולנצלה עלינו לפעול בניגוד לתחושת הכיווץ בבטן. אולי הגרף הבא שמתעד אירועים בריאותיים דומים במהלך ההיסטוריה, יכול להועיל.



bottom of page