top of page

מניות ערך או מניות צמיחה?

עודכן: 25 ביולי 2018

במה כדאי להשקיע? ומה אומרים כל המושגים האלו בכלל? רוצים להבין לעומק על מה מדברים האנליסטים ומנהלי ההשקעות? בואו ללמוד על הטרנדים החדשים/ישנים בעולם ההשקעות ועל היתרונות החסרונות שלהם עבור תיק ההשקעות שלכם. קריאה מהנה !


מניות ערך או מניות צמיחה מה כדאי לקנות


משקיעים רבים התוודעו לאחרונה למונחים חדשים/ישנים בעולם ההשקעות. מניות ערך ומניות צמיחה. טרנד השקעה זה לקח חלק מרכזי וניכר בתיקי ההשקעות ובהמלצות האנליסטים במהלך השנים ובמיוחד בשנה האחרונה. כאשר מניות הצמיחה הציגו ביצועים טובים בהרבה ממניות הערך בתקופת זמן זו.


מניות ערך Value Stocks - מניות שנסחרות במחיר הנמוך מהשווי הכלכלי שלהן. במכפיל רווח נמוך או בתשואת דיבידנד גבוה.


מניות צמיחה Growth Stocks - מניות של חברה בעלת סיכוי גבוה להתרחבות מהירה יותר מאשר הענף אליה היא שייכת.



באמצעות נתוני הבנק המרכזי בסנט לואיס, נבחן את מדד "ראסל 1000 מניות צמיחה" אל מול מדד "ראסל 1000 מניות ערך". ניתן לראות כי על בסיס מחיר, מניות הצמיחה עלו סביב 44% מתחילת השנה שעברה עד סוף השבוע שעבר, בעוד מניות ערך עלו הרבה פחות - 13%.


ייתכנו מספר סיבות לכך שמניות הצמיחה הציגו ביצועים כה יפים, וגם כמה סיבות לכך שלא יהיה זה סביר לצפות שימשיכו להציג ביצועים אלו בעתיד הקרוב. מניות הצמיחה, נוטות להניב ביצועים טובים יותר בסביבות של "סיכון", כאשר התיאבון של המשקיעים לנכסים בסיכון עולה, בין אם בשל תנאי צמיחה טובים יותר במשק, תמריצים כספיים, גירוי פיסקלי, הסרת רגולציה או כוח חיובי אחר.


עם זאת, משקיע נבון יכול לטעון כי גורמים אלה התורמים לסביבה "חובבת סיכון" כבר מגולמים כעת במחיר המניות. הפחתת המס, מתומחרת במידה רבה, והפדרל ריזרב פעיל - אם כי בהדרגה - בהידוק המדיניות המוניטרית. מאמצי הדה-רגולציה עשויים להשתהות, וכו'.

בקיצור, אין זה הגיוני במיוחד בזמנים אלו לעבור להשקיע במניות הצמיחה בציפייה כי יציגו תשואות דומות.


מה ההיסטוריה מלמדת?

שוב, תוך שימוש בנתוני הבנק הפדראלי , ניתן לראות כי עם הזמן, הערך נוטה להכות את הצמיחה. אנו רואים כי החל מ -31 בדצמבר, 1978, עד ל -13 ביולי 2018, שווי מניות הערך (קו כחול) עלה על מניות הצמיחה (אדום קו) בצורה משמעותית למדי: מאז 1978: מניות ערך + 8,924% לעומת מניות צמיחה + 7,446%.


מניות ערך מול מניות צמיחה מבט היסטורי
מניות ערך מול מניות צמיחה מבט היסטורי

אין שום סיבה מוחלטת שמסבירה מדוע מניות הערך נוטות להכות את מניות הצמיחה, אבל יש לי כמה ספקולציות אפשריות. למשל, לדעתי, מניות הצמיחה נוטות להיסחר במכפילים גבוהים יותר (הן יקרות יותר), בעוד שרובן גם בעלות עומס חוב גבוה (כנהוג בחברות סטרטאפ). מינוף גבוה = סיכון גבוה , וגם כמובן פוטנציאל לתשואה גבוה , אבל אותו מנוף פיננסי יכול גם להפוך למשקולת - ערך חברות אלו יכול לרדת בצורה קיצונית ומהירה או להיעלם לחלוטין כפי שראינו למשל בפיצוץ בועת הטכנולוגיה של שנת 2000.


מניות ערך לעומת זאת נוטות להיסחר במכפילים נמוכים יותר, וחברות ערך נוטות להיות בעלות רווחים עקביים וצפויים עם כמויות גדולות של מזומנים. כמו כן אלה הן חברות שנוטות לשלם דיבידנדים לבעלי המניות. כפי שניתן לראות מהתרשים לעיל, מניות הערך נטו לשרטט עליה הדרגתית ומדודה, בעוד מניות הצמיחה חוו תנודתיות רבה יותר. הדבר שבולט במיוחד הוא עליית מניות הצמיחה עד בועת שנת 2000, שם ניתן לראות את מניות הצמיחה עולות במהירות ונופלות חזק ומהר יותר ממניות הערך.


בשורה התחתונה

משקיעים ארוכי טווח רבים עשויים לראות את השורה התחתונה הזו: עדיף רק מניות ערך לאורך זמן. לדעתי זו טעות לחשוב כך. עבור משקיעים המחפשים צמיחה לטווח הארוך, חשוב שתהיה חשיפה לצמיחה וערך לאורך זמן. גיוון ושליטה בסיכון היא סיבה מכרעת לכך. אבל המטרה היא גם לעזור לך לתפוס את הביצועים היחסיים של כל קטגוריה. לכן, בין אם אתם נמנים עם משקיעי הערך, או עם משקיעי הצמיחה שהרוויחו בגדול השנה - המפתח הוא להישאר יציבים. הפתרון הטוב ביותר הוא החשיפה לשתי הקטגוריות, עם דגש על מציאת החברות הנכונות לייצג כל קטגוריה.


חברות צמיחה מובילות

  • ג'יי פי מורגן (JMP) - פיננסים

  • אקסון מובייל (XOM) - אנרגיה

  • ג'ונסון אנד ג'ונסון (JNJ) - בריאות

חברות ערך מובילות

  • אפל (AAPL) - טכנולוגיה

  • אמזון (AMZN) - צרכנות

  • פייסבוק (FB) - טכנולוגיה


bottom of page