top of page

הצד החיובי של הפאניקה בשווקים

עודכן: 27 בדצמ׳ 2018

המשקיעים נעשים עצבניים יותר ויותר, כאשר התנודתיות בשוק המניות ממשיכה. ניתן למצוא ראיות לפניקת המשקיעים במקומות רבים. במיוחד באתרי החדשות! עם זאת ישנם אינדיקטורים רבים נוספים שיכולים ממש למדוד לנו את מד הפאניקה בשוק. לדעתנו, לסביבת ההשקעות הנוכחית יש את כל הסימנים הקלאסיים של תיקון - נסיגה לטווח קצר, אשר מונעת מרגשות ועם ניתוק אופייני מהמציאות הכלכלית: פחד ודאגה עזים עם יסודות כלכליים שנותרו חזקים למדי.


תיקון או מפולת


אחד כזה מגיע מהאגודה האמריקנית למשקיעים פרטיים (AAII). בסוף השבוע שעבר, הם אמרו כי הסנטימנט הדובי - שנמדד כציפייה שמחירי המניות יפלו במהלך ששת החודשים הבאים - זינק ב -18.4% ל -48.9% תוך שבוע בלבד. מדד ה - AAII ציין כי 48.9% זוהי למעשה האינדיקציה הדובית הגבוהה ביותר מאז אפריל 2013, והיא גם מסמנת את השבוע העשירי ברציפות, בו הסנטימנט הדובי נמצא מעל הממוצע ההיסטורי.


כמו כן, מדד ה - AAII הציג כי הסנטימנט השורי - הנמדד בציפייה שהמחירים יעלו במהלך ששת החודשים הבאים - ירד ב - 17% - ל 20.9%, הרמה הנמוכה ביותר מאז מאי 2016.


בשבועות האחרונים נראה כי המשקיעים מגיבים בהתרחקות ממניות ו"ריצה לחוף מבטחים", כביכול. נתונים שבועיים של קרנות הנאמנות המניתיות בארה"ב מראים שהן הגיעו לשיא בפדיונות בשבוע החולף מאז ה-10 בדצמבר, ומכאן שהאיגרות עלו ב- 8.24% ב -20 ימי המסחר המובילים עד 18 בדצמבר. מדובר בביצועים החלשים ביותר ביחס למניות ולאג"ח בשנתיים האחרונות. וכאילו לא היינו צריכים עוד ראיות לסנטימנט דובי, יש לנו עוד אחד - המשקיעים קונים אופציות מכר (PUT) ומוכרים אופציות רכש (CALL) בכמה מן הרמות הגבוהות ביותר שנצפו בשנתיים האחרונות.


למה התנהגות המשקיעים צריכה דווקא לעשות אתכם שוריים?


ברור למדי שהיום הפסימיות גבוהה במיוחד והאופטימיות נמוכה במידה יוצאת דופן. אין הרבה משקיעים ששואלים את עצמם מה הם צריכים לקנות היום, השיחות מכוונת יותר ל- האם זה הזמן למכור? או ללכת לכיוון הגנתי?


"המשקיעים צריכים לחשוש כאשר אחרים חמדנים וחמדנים כאשר אחרים חוששים"

מוקדם יותר ציינו כי הפעם האחרונה בה המשקיעים היו דוביים כך על השוק זה היה באפריל 2013, אבל תסתכלו מה מדד ה- S & P 500 עשה באותה שנה.



S&P 2013


השורה התחתונה למשקיעים


שבועות קשים עברו על משקיעי המניות, אבל אנו מאמינים שתנודתיות זו מכילה את כל הסימנים הקלאסיים של תיקון לטווח קצר, ובמצבים כאלה מבחינה היסטורית זה תמיד היה נכון להישאר רגוע וממוקד בטווח הארוך. כפי שמציין ה- AAII , מקרים של פסימיות משקיעים קיצוניים באו בעקבות תשואות של יותר מ -6 ו -12 חודשים עבור ה- S & P 500. בהמשך, אנו חושבים שסבלנות תתגמל את המשקיעים.

bottom of page