top of page

סקירה מלאה פברואר 2019


"תיאוריית הפיננסים תומכת בגישת השכל הישר באמצעות שילוב של תיק מסוכן ונכסים חסרי סיכון כדי לשלוט בחשיפה לסיכון הכללי". - David Swensen


המשקיע האגדי ג'ון בוגל נפטר בשבוע שעבר. הוא נהג לבקר במיוחדאת תעשיית קרנות הנאמנות בטענה שהם גובים המון מהמשקיעים עבור ביצועי שוק ממוצעים, הוא היה מהתומכים הנלהבים ביותר של תעשיית תעודות הסל. משיקע גדול אחר, וורן באפט, בהתייחסו להשפעתו ולגדלותו של בוגל, אמר: "אם אי פעם יוקם פסל שיכבד את האדם שעשה את המירב עבור המשקיעים האמריקאים, כנראה הרוב יבחרו את ג'ון בוגל". ללא בוגל, תעשיית תעודות הסל לא היתה קיימת.


שוכחים את ההיסטוריה


אחת מאבי היסוד להשקעה נבונה היא שמירה על - "שולי בטיחות" (MARGIN) , אשר נועד במיוחד כדי לספק שימור הון, נזילות, והבטחת הכנסה. משקיעים שאינם מצליחים ליישם מרווח ביטחון נאות בתוך תיק ההשקעות שלהם, חושפים את עצמם ללא צורך לסיכון קטסטרופלי. כשהשוק היה בשיאו בשנת 1929, השקעה של דולר אחד במניות בארה"ב גדלה ל -1.75 דולר. (ראה תרשים בדף זה). עם זאת, סף ההפסדים - 10% הופר ב - 1929 והביא לירידת ערך ההשקעה ל - 1.30 דולר. החלק הבא של היסטוריית השוק רלוונטי במיוחד בהתחשב בכך שמחירי המניות הגיעו לשיאים של כל הזמנים ב -2016. השוק הגיע לתחתית ביולי 1932 ולקח לו 150 חודשים (12.5 שנים) מלמטה כדי לחזור לנקודות השיוויון מלא ו- 182 חודשים (15.1 שנים), מנובמבר 1929 עד דצמבר 1944, רק כדי לחזור לרמה הראשונית שלה 1.7 $.


צמיחה בשווי השקעה של 1$ בשוק האמריקאי בין השנים 1928 ל-1945
צמיחה בשווי השקעה של 1$ בשוק האמריקאי בין השנים 1928 ל-1945


למרבה הצער, ההיסטוריה נשכחת. ביצועי השוק מ 1928-1945 הם תזכורת קודרת של טעויות אשר מובטחת לחזור על עצמה גם היום. למה? כי לאנשים יש נטייה להתעלם ולשכוח את מה שקרה בעבר. אחרים טועים לחשוב שכיום חוקי המשחק השתנו ואינם חשופים ל"תקלות" שקרו בעבר. רכישת מניות בפיק העליון של מחזור השוק הביאה באופן עקבי תשואות נמוכות יותר. יתר על כן, מי שבחר להשקיע ללא מרווח נאות של בטיחות נשאר חשוף להפסדים משמעותיים שיכולים לקחת כעשור או יותר של זמן ההתאוששות. זהו מצב מסוכן במיוחד עבור גמלאים אשר זקוקים לכספים בטווח הקרוב. כאשר הפסדי השוק גדולים לא ניתן להחזירם במהירות, וכך בעצם התוכנית הפיננסית שלך נופלת לתוהו ובוהו.


סימנים חיוביים בשוק


לאחר כשלושה חודשים, מדד התנודתיות (VIX) נסוג, והפחד בשוק המניות נחלש. אנחנו עדיין נמצאים במצב הגנתי מסויים למרות המומנטום החיובי. מחירי הזהב מטפסים גבוה יותר. ברגע שרמת הפאניקה של הציבור תחזור, הזהב צפוי לעלות גבוה יותר.



בחינת מצב השווקים

בחינה סקטוריאלית


אחד המגזרים החשובים ביותר של השוק הרחב הוא בזירה הפיננסית. בשנת 2018 מגזר זה נאבק כדי למצוא קונים אגרסיביים. הוא נפגע מהמגמות השליליות בשוק, וזה השפיע לרעה על תתי ענפים בתוך הנוף הפיננסי. אנחנו רוצים להדגיש את הביצועים הגרועים של הסקטורים שאנו עדים להם בשנת 2018:



ביצועי תעשיות בתחום הפיננסי בשנת 2018
ביצועי תעשיות בתחום הפיננסי בשנת 2018

אתם בטח חושבים, יופי, אנחנו נמצאים עכשיו ב- 2019 אז מה הביצועים של שנת 2018 אומרים לנו על העמדה הנוכחית של המגזר? בגרף השני אנו רואים את הביצועים מ -26 בדצמבר ועד ל- 16 בינואר. אשר מייצגים בעצם את ה- 'V' התחתון הנוכחי. בהיפוך של השפל, ביצועי המגזר מובלים כיום על ידי הסקטור הפיננסי. עם רווחים גבוהים בחברות רבות בתחום זה. הביצועים הגבוהים נראים באור שונה כפי שמוצג בעמוד הבא כאשר אנו משווים אותם כנגד תעודה אשר עוקבת אחר מדד ה- S&P500 - SPY.



ביצועי הסקטורים ביחס למדד S&P500
ביצועי הסקטורים ביחס למדד

פרספקטיבה מעניינת כאן היא כי סקטור הפיננסים המיוצג ע"י תעודת הסל- XLF ו KRE הגיעו לשפל חדש בחודש דצמבר (יחסית ל SPY) עם SPY שהגיע לשפל. עם זאת, IAI שמצייגת את הברוקרים הצליחה להחזיק את השפל מאוקטובר (יחסית ל- SPY) ואז להגיע לשפל נמוך יותר.


לא משנה איך תבחנו זרת תעשיית הברוקר-דילרים מראה כוח יחסי מאז השפל באוקטובר , ו KRE / XLF עכשיו הצטרפו למגמה מאז השפל ב -26 בדצמבר ומציירים תמונה בריאה עבור המרחב הפיננסי. מגמה חדשה התפתחה עכשיו עבור KRE ו XLF אך יש להתעזר בסבלנות על מנת לצפות תיקון משמעותי בטווח הקרוב.


מגמות לטווח הארוך


אם ננקוט בגישה פשטנית נוכל לבחון את ביצועי סקטור הפיננסים החודשיים לטווח הארוך. ונציג תצוגה ברורה יותר של המגמות הנוכחיות או המתמשכות. בהבנת כי הנר הנוכחי הוא במחצית הדרך בחודש ינואר, אנחנו חייבים לבקר את הנר הזה עד לסגירת החודש. כאשר אנו מסתכלים רק על המחיר, אנו רואים מגמה חזקה מאוד מעלה, ושפלים עולים. נכון? אוקי, עכשיו בואו ניקח את זה צעד אחד קדימה, היבט קריטי בתרשים זה הוא הממוצעים הנעים המסומנים בירוק ואדום. במידה והממוצע של 60 הימים האחרונים (בירוק) נשבר מדובר על בעיה גדולה בסקטור שעשויה להימשך שנים לתיקון. אם נביט לאורך הגרף , אנו רואים בכך בעיה מתמשכת שנוצרה בסמוך לאזור הפריצה מטה בשנת 2007.



ביצועי סקטור הפיננסים נרות חודשיים
ביצועי סקטור הפיננסים נרות חודשיים


האם עקומת תשואה עדיין רלוונטית לנו?


עם התעסקות שוטפת במלחמת תעריפים ובשביתת הממשלה, נראה כי ענייני הריבית נדחקו אחורה לעת עתה. לפחות מצד התקשורת. להלן תרשים המייצג את עקומת התשואה של אג"ח ממשלת ארה"ב מנקודת מבט מעט שונה בהתאם לשווי תעריפי האג"ח. שימו לב לתעריף הקצר המוביל באופן יחסי לעומת החלקים הנגדיים ב -10 YR ו- 30 YR.



בחלק העליון המובלים והמשתפרים ובחלק התחתון נחלשים והחלשים
בחלק העליון המובלים והמשתפרים ובחלק התחתון נחלשים והחלשים

האסטרטגיה


שווקים מתעוררים: מניות ממדינות מתפתחות התחילו להפגין התאוששות ב -2019. קרנות מסין, אמריקה הלטינית, ברזיל ורוסיה, כולן עולות על ביצועי חברותיהן בשוק זה.


סחורות: מחירי הסחורות והאנרגיה ירדו בשנת 2018 ותרמו לחולשה הכללית בקבוצה. הפסקת אש מסחרית בין סין לארה"ב יכולה להיות דבר טוב עבור הקבוצה כולה.


עליית תשואות: עלייה בריבית בארה"ב תשפיע על מגזרים רגישים כמו שוק הדיור. הפד הלך בניגוד לרצונו של השוק ושב ועלה שוב את הריבית בחודש דצמבר. לאחר מכן, הפד רמז שיאט את קצב עליית הריבית. כך או כך, הלחץ הפיננסי יהיה בעיקר על חוב מדורג נמוך (אג"ח זבל) ותעשיות כמו חברת בנייה ונדל"ן.


השקעות נבחרות: מחשוב ענן, AI / רובוטיקה, FinTech ו- Cyber- הם נושאים חשובים.



שווקים בעולם


בשנה שעברה, כל שוקי המניות הסתיימו בטריטוריה שלילית, כאשר ההפסד של אפריקה (AFK - 19.55%) היה הגרוע ביותר. השוק שהניב את הביצועים הטובים ביותר הוא ברזיל (EWZ), שהסתיים רק ב -2.52%.

2019: שוקי המניות התאוששו בחדות ומובלים ידי קנדה (EWC), אמריקה הלטינית (ILF) ורוסיה (RSX). עם זאת, צמיחת התמ "ג הגלובלית עדיין איטית ומגמת הירידה בצמיחה הכלכלית בעולם נמשכת.

שוק המניות בארה"ב (VTI) וסין (GXC) שכחו לכאורה על העובדה ששתי המדינות עדיין מעורבות בסכסוך מסחרי. כפי שכבר ציינו בעבר, גם אם סין וארה"ב יגיעו לעסקת סחר, כל העלייה תהיה זמנית. הנזק הכלכלי שנגרם על ידי סכסוך הסחר כבר מגולם בתוך רווחי החברות. חשוב לשמור על זהירות ופיזור.



ביצועי השווקים בעולם 2019
ביצועי השווקים בעולם 2019

סימנים של חזרת תיאבון הסיכון של המשקיעים. 87% מהמדינות נסחרות כיום מעל הממוצע של 50 הימים האחרונים נתון הגבוה ביותר בשנה האחרונה. חודש חזק נוסף עבור המניות יהפוך את השוק חזרה לטריטוריה שורית. הגדלת חשיפה בהדרגה לשווקים מתעוררים על חשבון חשיפה למניות קטנות. למניות הקטנות היו ביצועים גרועים ביותר במחצית השנייה של 2018, אך הן החלו להתאושש בחדות בשנת 2019. אם מגמה זו ממשיכה, נחפש נקודות כניסה מחדש למניות אלו. המודל ביצע שינויים משמעותיים בהקצאות קבועות החודש. חשיפה לארה"ב ולסקטור הבריאות הופחתה באופן משמעותי. אג"חים של שווקים מתעוררים ו-אג"ח חברות עכשיו נושאים משקל כבד ביותר.




עיקרי המלצות


- הגדלת חשיפה לשווקי המניות לאור השיפור בנתונים הגלובלים

-הגדלת חשיפה לאג"ח בשווקים מתפתחים כאשר רמת הסיכון לחוב ירדה

-חשיפה לחוב חברות על חשבון חוב ממשלתי



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page