top of page

האם המגיפה יכולה להוביל לתנופה כלכלית גדולה? או אולי למשבר מתמשך ?


משבר הקורונה

השפעת הספרדית ב -1918 ומלחמת העולם הראשונה גבו מחיר הרסני מהחברה ומהכלכלה העולמית. יותר אנשים מתו מהשפעת הספרדית מאשר מהמלחמה, כאשר המספרים נעים בין 50 מיליון ל 100 מיליון. קחו רגע ונסו לדמיין כמה מאתגרת הייתה התקופה עבור אנשים מסביב ל עוֹלָם. כמה בלתי אפשרי זה בטח הרגיש להיות אופטימי לגבי העתיד הכלכלי, בתקופה כה חשוכה.


אבל מה שקרה אחר כך לא היה תחילתה של תקופה חשוכה, זו הייתה תחייה מוחלטת של התרבות והכלכלה.

בעשור שלאחר מגיפת השפעת הספרדית ומלחמת העולם, כלכלת ארה"ב צמחה מעל 40%, כאשר הייצור ההמוני הוביל ליותר סחורות ויותר מקומות עבודה, ובתעשיות הרכב והתעופה ראו צמיחה מהירה. נשים קיבלו זכות בחירה. שוק המניות זינק. והארה"ב ביססה את מקומה כמעצמה עולמית.


אז אם מגיפה זו אכן פותחת את הדלת לתנופה כלכלית, נותרה השאלה אילו חידושים עשויים להוביל אותנו לפרק הבא הזה? נראה כי הטכנולוגיה נמצאת בחזית, אך אל תשכחו את חשיבות הגיוון. זמן לא רב לאחר מכן התמודדה ארה"ב עם מערך אתגרים חדש - הגעתה של מלחמת העולם השנייה וגלים מקבילים של מגיפת הפוליו. המלחמה הגבירה את הייצור והסחר בקצבים עצומים.


ואז בשנת 1949 הופיעה מגיפת הפוליו החדשה והשתוללה במספר מרכזי אוכלוסייה. ארה"ב נקלעה לתמונות קשות של ילדים בכסאות גלגלים, קביים וסד. ב"עונה השנייה" של פרוץ הפוליו ב -1952 היו 57,628 מקרים, 3,145 מקרי מוות ו -21,269 שחוו שיתוק.


אף על פי כן, מפעלי הפלדה פרחו, תעשיית הנפט המתהווה התרחבה במהירות, תנועת זכויות האזרח נולדה ו"תור הזהב של הקפיטליזם האמריקני " נולד גם הוא. שוק המניות, כבש שיאים חדשים. ואז הגיעה מגיפת H2N2 מהשנים 1957-1958, שלאורך זמן הובילה לכ -1.1 מיליון מקרי מוות ברחבי העולם. כ -20 מיליון אמריקנים נדבקו ו -116 אלף מתו. עם זאת, התקופה שלאחר מכן הייתה אחת מהתקופה הכלכליות הטובות ביותר בתולדות ארה"ב. במהלך שנות השישים מעריכים כי צמיחת התוצר הריאלי עמדה על כ -5% בממוצע, כאשר הצמיחה הייתה 8.5% בשני הרבעונים הראשונים. גם השכר הממוצע בארה"ב גדל במהלך העשור ב 32%,


לסיכום

מגיפת Covid-19 המתמשכת - יחד עם סיקור חדשותי מוגזם ורחשים על כך שהמצב הכללי מחמיר - עשויה להראות כאילו תחזית הצמיחה בשנים או העשור הקרובה היא פסימית במקרה הטוב. עבור חלקכם עשויה להיות אפילו התחושה שהמשק והתרבות לעולם לא יתאוששו. אנחנו ממש לא מסכימים עם זה. הדרך לצמיחה בעקבות המגיפה עשויה להיות לא אחידה וכמעט ודאי שתארך זמן רב. אבל אנו מאמינים בכושר החדשנות של היזמים בכלכלה האמריקאית, מערכות והמצאות טכנולוגיות שמעצבות מחדש את העסק בדרכים חדשות. המעבר ייקח זמן, אבל אנו חושבים שנראה תחייה כלכלית חזקה כאשר המשבר יתפוגג.


bottom of page