top of page

האם המיתון בדרך? אלו 4 התרחישים האפשריים

בתקופה האחרונה קיבלנו פניות רבות ממשקיעים בנוגע לאי הוודאות להמשך התפשטות הנגיף מול יעילות צעדי הממשל בארה"ב. לשם כך, יצרנו עבורכם 4 תרחישים אפשריים החל ממיתון רחב ועד להתאוששות מהירה. במאמר הבא נסביר את תוצאות התרחשים וגם את ההסתברות להם כדי לעזור לכם לתכנן נכון יותר את צעדיכם בשוק.


וירוס הקורנה פגע קשה בייצור העולמי בחודש מרץ מה שתורם להשקפתנו כי העולם נמצא במיתון עמוק.

מדיניות פיסקלית מרחיבה שבמסגרתה ממשלות מזרימות כספים לשווקים יצרו עיוותים ותנועות חדות מאוד.


אלו הם ארבעת התרחישים



תרחישים למיתון

אין שני מחזורי עסקים זהים זה לזה, אבל הם חולקים דפוס מוכר: שוקת (משבר מתחיל) -> התאוששות -> התפשטות-> שיא (המיתון מתחיל). וחוזר חלילה. ההכלכלה האמריקאית נכנסה למיתון , שנבע משיתוק המשק במאמץ לעצור את התפשטות ה- COVID-19. הכיווץ היה פתאומי ומהיר. אובדן העבודה היה חד ועמוק באותה מידה. משך הזמן של המיתון יהיה תלוי תחילה באופן התפשטות הנגיף. ככל ותהליך ההשתלטות יהיה ארוך יותר הוא יחייב ריחוק חברתית, כיבוי כלכלי לזמן ממשוך יותר יגרום לנזק מבני קשה למשק.


הדגשנו ארבעה תרחישים של מיתון / התאוששות בטבלה למעלה. המיתון לאחר מלחמת העולם השנייה היה בצורת V או U. לשם הפשטות, אנו נציין מיתון שנמשך פחות משנה בצורת V, ואלה שנמשכו במשך יותר משנה בצורת U. בזמן שנתוני המקרו מראים באיחור את ההידרדרות בפועל בתנאים כלכליים, השווקים הפיננסיים כבר מתמחרים את המיתון. שוק המניות עדיין מחפש תחתית -מבחינה היסטורית, תהליך זה לוקח ארבעה עד חמישה חודשים לפני תום המיתון.


מדד מנהלי הרכש מציג התדרדרות

ה- PMI מתדרדר ומראה שהייצור העולמי התכווץ בחודש מרץ, ה- PMI העולמי עלה ב 0.5 נקודות ל 47.6. עלייה זו במדד נבעה בעיקר בזכות סין - התורמת השנייה בגודלה לייצור העולמי שחזרה לפעילות לאחר השתלטות על נגיף ה-COVID-19. למעט סין, צלל ה- PMI העולמי ב 3.4 ועומד על 46.6, המדד הנמוך ביותר מאז מאי 2009. חלק מהכלכלות בעיקר היצרניות צנחו לכדי 9.4% מהפעילות, האחוז הנמוך ביותר מאז מרץ 2009 (תרשים להלן). זה מאשר את השקפתנו כי הכלכלה העולמית נמצאת בתהליך מיתון חמור.


רמות קיצוניות באינדיקטורים פעולת השוק בחודש האחרון היתה כה יוצאת דופן עד שדחפה מספר אינדיקטורים לרשום רמות קיצוניות. בראש ובראשונה הוא מדד האג"ח הכללי של ארה"ב לחודש מרץ שעומד על -3.14%, שחצה את החודשים הגרועים ביותר במהלך משברים כלכליים עולמיים. הטיסה לחוף מבטחים הביא את תשואות האוצר ל 10 שנים ושלושים שנה לרשום שפל. הבהלה לקנות אג"ח ממשלתי שלחו את ערכו הנקוב של האג"ח לשיאים.


סיכוני הפרעון נותרו

חל שיפור דרמטי בנזילות בשווקים בעקבות תפקוד הממשלה והזרמת הכספים לשוק והתקדמות צנועה במישורים אחרים מחוץ לוולסטריט. סיכוני הפירעון קטנו אך נותרו, במיוחד עבור חברות בדירוג נמוך.



מדד מנהלי הרכש מציד התדרדרות
מדד מנהלי הרכש מציג התדרדרות

לסיכום

עיקר המלצות גופי המחקר הגדולים הוא חשיפה מינימלית למניות. חשיפה עודפת לאג"ח ומזומן. כאשר הדאגות מנגיף הקורונה יתחילו לדעוך והכלכלה הגלובלית תתחיל לחזור לשגרה, סביר להניח שנראה את מחירי המניות עולים עם עליית תשואות האג"ח. אבל אין עם זאת, כל עדות לכך שהחלמה כזו נמצאת בהישג יד נכון להיום.

bottom of page