top of page

מה הסיכון למיתון? ומתי השוק יחזור לעליות?

ההגדרה לכניסה למיתון בכלכלה נובעת בעיקר ממשך הזמן שבו הכלכלה נמצאת בהאטה או קיפאון. בזמני מיתון מרווחי האשראי נוטים להתרחב. אך איך נדע שהשוק משנה כיוון וחוזר לעליות ? עוקבים אחר הערכות השווי, תמריצים כספיים ומדיניות הממשלה וצמצום קצב התפשטות הנגיף.


מה הסיכוי למיתון ומתי השוק יחזור לעליות



לקוחות רבים שואלים אותנו בימים אלו האם הכלכלה האמריקאית הולכת למיתון? ובכן, הלשכה הלאומית למחקר כלכלי (NBERׂׂ), אשר תפקידה לבחון את מחזור העסקים של ארה"ב מגדירים מיתון:

"ירידה משמעותית בפעילות הכלכלית, אשר נמשכת יותר מכמה חודשים, ובד"כ באה לידי ביטוי בתוצר הריאלי, הכנסה ריאלית, תעסוקה, ייצור תעשייתי ומכירות קמעוניות וסיטונאיות."

על מנת לנתח את המצב לאחר התפרצות ה- Covid-19 השתמשתנו בתי אנלוגיות :


1. פיגוע הטרור ב-9/11/2001

2. הצונאמי שפגע בחופי יפן במרץ 2011


בשני המקרים, נראה כי הפעילות הכלכלית נפסקה למשך תקופה. לאחר ה-9/11, הפעילות בכלכלה האמריקאית ירדה בכ-0.5% (SAAR 2.0%) מאוגוסט עד נובמבר/ דצמבר. ביפן, הפעילות צנחה בשיעור של 8.4% מפברואר עד אפריל. כאשר טיסות , מסעדות, בידור ובתי קפה היו סגורים. מצב דומה למה שקורה היום ברוב מדינות אירופה המוכות במגיפה אז מוטיב משך הזמן הוא שקובע את תזמון המיתון.


מה שחשוב הוא התמחור בשווקים. ה- S&P500 ירד מעל ל-20% משיאו. מה שמגדיר את השוק במגמה דובית.



באשר לשוק האשראי, יש לצפות במרווח של התשואות על האג"ח בדירוגים הגבוהים (IG) עמד על 171 ביום שני האחרון, ואילו אג"ח בדירוגים נמוכים עמד על 642. שניהם רחוקים מהקפיצות הגדולות שהיו מאז 1990 בתשואות האג"ח. כפי שניתן לראות בטבלה :


אם אתם מאמינים שהמיתון מתחיל בחודש הזה, הוא עדיין לא בא לידי ביטוי בשוק האשראי



איך נדע שהשוק חוזר לעליות?


אנחנו בד"כ צופים ב-3 נתונים עיקריים:

  1. הערכת שווי זולה בשוק האשראי - IG (דירוגים גבוהים) מתקרב ל-200, ו-HY (דירוגים נמוכים) עולה מעל ל-800.

  2. מדיניות פיסקלית מרחיבה- אנחנו צריכים לראות תמיכה משמעותית בכלכלה במיוחד בתחום האשראי לעסקים קטנים, בהיקפים גדולים ובתפוצה רחבה. גישה שרק הממשלה יכולה לנקוט וכנראה גם מעורבות של הקונגרס.מיתון הרסני יכול ליצור בעיית פירעון פוטנציאלית כך שהמדיניות הפיסקלית יכולה בעיקר לטפל בבעיית הנזילות.

  3. האטה בקצב התפשטות הנגיף- זהו שורש הבעיה הנוכחית. כאשר הוא יגדע נוכל לראות את ההתחלה של סוף המשבר הנוכחי.


בטבלה הזו ניתן לראות כיצד מתרחבים המרווחים בשוק האג"ח בזמן מיתון


ומה אומר הצד הטכני ?

נבחן מספר גרפים של ת. סל ואת נקודות התמיכה וההתנגדות הבאות ששבירתן מציינת שהמשבר מחריף.


SPY בחינת רמות תמיכה
SPY בחינת רמות תמיכה


מדד ה-S&P500 באמצעות ת. הסל SPY נמצא סביב התנגדות משמעותית כאשר התמיכה הבאה שלו מתחת ל- 236.23. שבירה של הרמה הנמוכה ביותר שהושגה בשנת 2018 ערב חג המולד.








הגרף הבא ממחיש את הריצה ל"חוף מבטחים". חילקנו את שוק האג"ח / שוק המניות.


אנחנו נמצאים בשיא של 3 שנים בחלוקה של האג"ח במניות. בנקודה גבוה אף יותר מזו שהוצגה בסוף 2018 ועוד 10.89% לנקודת ההתנגדות הבאה.







הבהלה גדולה עוד יותר כאשר אנו רואים את המעבר של המשקיעים לאג"ח ממשלתי וטווחים הקצרים וזאת למרות הריביות האפסיות.



ולמרות הירידות החדות ניתן לראות כי ישנם "ציידי מציאות" שמחפשים הזדמנויות לקנות בזול בחלק מהאזורים שנפלו בצורה הקיצונית ביותר- סקטור הפיננסים והאנרגיה.



השורה התחתונה למשקיעים


הימים לא קלים ותנודתיים במיוחד חשוב לשים לב לשינויים. אנחנו עדיין לא במיתון על פי הגדרתו בספרים אבל ההסתברות קיימת ככל שהפעילות הכלכלית תיעצר לתקופות ממושכות יותר.




bottom of page