top of page

סקירה לחודש מרץ 2020

עודכן: 22 במרץ 2020

ההיסטוריה ממשיכה לשכתב את עצמה בכל פעם מחדש כאשר התנודות היומיות החדות בשווקים אינן זכורות מזה תקופה ארוכה. חודש וחצי עבר מאז ננקטו הצעדים המהותיים בסין למיגור התפשטות המגפה ועד לדעיכה והאטה משמעותית במקרים החדשים של המחלה. היום, מדינות המערב נוקטות ביותר ויותר פעולות דומות לאלו שנקט הממשל הסיני בכדי למגר את ההתפשטות בשטחיהן ככל שניתן. אך ברור כי המצב עוד יחמיר לפני שישתפר. הניתוק בין הנתונים הפונדמנטליים הספציפיים של חברות להתנהגות הכללית של השווקים עוד עלולה להימשך זמן מה

stock exchange


הפדרל ריזרב מצהיר בפעולותיו כי הוא ינקוט בכל צעד אפשרי בכדי למנוע קריסה מתמשכת של הכלכלה.

אין לדעת עד לאן משבר הקורונה ירחיק לכת אבל העובדה כי העולם כבר התמודד עם מקרים דומים בעבר מניחה את הדעת על היכולת להשתלט גם על המקרה האחרון. השאלה שצריכה להישאל בהקשר של השווקים הפיננסיים, היא לא האם העולם יתגבר על המשבר הנוכחי, אלא מתי?


banking , monopoly


לפני הכל, מספר נקודות אופטימיות באווירה המדאיגה הזו :


  • חברת אפל חזרה להפעיל את כל 42 החנויות שלה ברחבי סין.

  • מספר המקרים החדשים בסין, סינגפור, דרום קוריאה ויפן הולך ודועך.

  • איטליה נפגעה חזק. מומחים טוענים כי היא נפגעה חזק באופן יחסי בעיקר בגלל שהיא בעלת האוכלוסייה הכי מבוגרת באירופה. הגרפים הבאים ממחישים זאת:




מהנתונים אשר מתקבלים מדי יום, היחס בין מספר האנשים שהחלימו מהמחלה בהשוואה למספר המקרים המסתיימים במוות הולך ומשתפר ככל שעובר הזמן.



הסביבה המקרו כלכלית – הגרוע עוד לפנינו


ההשלכות המהירות והישירות של הנגיף עדיין לא נראות בנתונים הכלכליים אשר יתקבלו רק במהלך סוף החודש. אם לשפוט לפי ההתנהגות בשוק האג"ח, לא יהיה זה מפתיע אם בנתונים שיתקבלו בחודש אפריל נראה שמרץ מתאפיין בירידה משמעותית בפעילות העסקית במגזר היצרני, בדומה וקצת בעיכוב לנתונים שראינו בסין בחודש הקודם.


מדד ISM

מדד PMI העולמי של גי' פי מורגן ירד ל- 46.1 בחודש פברואר, הנמוך מזה 129 חודשים ובהאטה המהירה ביותר מאז שנת 2009. רוב הנזק הגיע מסין וההשלכות של כל האירועים האחרונים באירופה וארה"ב עדיין לא חלחלו במלואם בנתונים. מהנתונים שכן הספקנו לקבל עד כה, מדד הייצור של האמפייר סטייט, איבד את מספר הנקודות הגבוה ביותר אי פעם - 34.4, המדד ירד מ-12.9 ועומד היום על 21.5 ומעיד על התכווצות משמעותית בפעילות העסקית במגזר היצרני של ניו יורק. בנקודה אחרת של היומן הכלכלי מכירות קמעונאיות נפלו ב-0.5% מול צפי לא ריאלי לעליה של 0.2%. בהמשך השבוע נקבל נתונים חדשים לגבי סקטור הבינוי אשר ישפכו אור על המצב בשוק הנדל"ן האמריקאי. מהנתונים האחרונים שהתקבלו לא מפתיע שבגולדמן סאקס מאמינים שהצמיחה ברבעון הראשון של השנה תהיה אפסית ושברבעון השני כלכלת ארה"ב תציג האטה של 5%.



זאב זאב - הפעם באמת?


הלוגיקה של הכלכלה טוענת ומכתיבה כי סופו של השוק השורי הנוכחי והארוך בהיסטוריה יגיע במקודם או במאוחר. אך מחזורים כלכליים לא מתים מזקנה ולא ממחלה. הם נגרמים מהתחממות יתר של הכלכלה, מטעויות פטאליות וחוסר יכולת של הפדרל ריזרב להגיב לזעקת השווקים. הפעם, נראה כי הוא עושה כל שביכולתו לאפשר לכלכלה האמריקאית לצאת מהמשבר בשאגה. גם ממשלת ארה"ב מתכוונת להפעיל את "התותחים הכבדים". בימים האחרונים הודיע נשיא ארה"ב דונלד טראמפ כי הממשלה תתמוך בחברות דוגמת חברות התעופה בטענה ש"זאת לא אשמתם". לכן, אין זה מפתיע שהפדרל ריזרב בחר לפעול מוקדם באופן יחסי למשברים קודמים ולחתוך את הריבית ל-0 תוך שהוא מוציא לפועל תכנית הקלה כמותית רביעית באופן רשמי (שכוללת הגדלה של המאזן ב-700 מיליארד דולר), או שהממשל האמריקאי יזרים 850 מיליארד דולר להאצת הכלכלה והמשק מול החורבן של COVID-19.


“Those who cannot adjust to change will be swept aside by it.” – Jim Rogers


בינתיים, שוק האג"ח האמריקאי נכנס באופן רשמי לתקופה חדשה. אם עד עכשיו סביבת הריבית הייתה אפסית, כיום היא רשמית אפס. ההשלכות וההשפעות של הנושא טרם ידועים מאחר והיא שוברת באופן מסוים את האסכולה הכלכלית ארוכת השנים. בגרמניה, המצב הוא כזה כבר תקופה ארוכה, אך ההשלכות ארוכות הטווח עדיין אינן ברורות. כך או כך, אלטרנטיבה אחת נשארת אטרקטיבית באופן מובהק. בעוד האג"ח הממשלתיות "מתייקרות" ומציעות תשואה נמוכה יותר והפדרל ריזרב מדפיס טריליוני דולרים, האפשרות כי הזהב ישמר את המגמה הנוכחית מתחזקת. אג"ח מדורג BBB הפך להיות האג"ח בסיכון גבוה החדש והדבר שולח מסר רע מאוד לשווקים. הסטגנציה בפעילות הכלכלית משרה חוסר וודאות בנוגע ליכולת של אותן חברות לשרוד את התקופה מבלי להגיע למצב של חדלות פירעון ולהוסיף קשיים על המערכת הפיננסית והבנקאית. המרווח שבין התשואה של אג"ח ממשלתיות מול אג"ח לא מדורג עלתה באופן משמעותי בימים האחרונים לרמות שלא נראו מאז 2015 ומשקפות את הבעיות בשוק החוב ואת העליה בסיכויים לחדלות פירעון באג"ח ספקולטיביות.



us high yield corporate bond spread index


הסנטימנט בשווקים


האירועים האלימים בשווקים הביאו את הסנטימנט השלילי למצב קיצוני במיוחד.

למעשה, קשה יותר ויותר למצוא זוויות שוריות ואופטימיות נוכח המצב ובצדק.

בתגובה לאירועים, מנהלי השקעות שחררו סחורה בקצב מסחרר ובמטרה לפנות מזומנים בתיקי ההשקעות.

בסקר NAAIM, האיגוד הלאומי למנהלי השקעות פעילים, עולה נתון המעיד על הממוצע הנמוך ביותר של חשיפה למניות משנת 2014.


חשיפה של מנהלי השקעות מול מדדS&P500



מילה על רווחי החברות


קיימות לא מעט מחשבות על תמונת המצב המשתקפת מהנתונים אשר עלו בעונת הדוחות האחרונה, אך ההנחות והתחזיות עשויות להשתנות עוד מספר פעמים בטרם יפיקו תועלת. השוק מעריך מחדש את התמונה הנוכחית בעוד מאות חברות עדכנו כלפי מטה את התחזיות שלהן לתקופה הקרובה.

מדובר בחדשות ישנות, אך השינוי בסנטימנט עשוי להיות מורגש בשווקים דווקא ברגע שנראה את אותן חברות מובילות חוזרות לספק תחזיות מעודדות יותר.



משבר נפט באופ(")ק


בתגובה לסתירת הפנים שקיבלה מרוסיה ב-6 למרץ, ערב הסעודית פתחה במלחמת כל יכול.

המדורגת שניה בעולם בתפוקת הנפט חתכה את המחירים באופן אגרסיבי והודיעה שתגביר את קצב התפוקה. התגובה של ערב הסעודית היא העברת מסר ישיר לדעתה על חוסר ההסכמות בין מדינות אופ"ק לרוסיה.

המצב בשוק האנרגיה העולמי עלול להוביל לא מעט חברות למצב של חדלות פירעון וחוסר היתכנות כלכלית. השאלה האם הדבר ימשיך ויתפשט לכלל המערכת הבנקאית בחלק מהידרדרות לכיוון משבר כלכלי צריכה להילקח בחשבון.

מי שאולי מפיקה הכי הרבה תועלת מהמצב היא סין, שספקיות הנפט העיקריות שלה הן רוסיה וערב הסעודית. המצב עשוי לשמש כחבילת הרחבה לכלכלה הסינית בימים קשים אלה.



התמונה הטכנית - ריקוד מסוכן


אם תזרקו משהו, כל דבר, מנקודה גבוהה מספיק - הוא יקפץ בחזרה למעלה.

לפני מספר ימים, צפינו במדדים סובלים את אחד מימי המסחר הגרועים ביותר בהיסטוריה.

יום שעומד בשורה אחת עם "יום שני השחור" ב-1987, בו השוק נפל כ-22%, ונפילה של 13% בשנת 1929. לאחר ימים ונפילות שכאלה קיפוץ חזרה של השוק צריך להיבחן בזהירות, לא כל עליה עוצמתית היום סימן לשינוי כיוון ושינוי מגמה.

בשונה מהסביבה הטכנית שהכרנו במהלך החלק השני של 2019 - סביבה שורית, שבה כל תיקון הווה הזדמנות "קניית תחתית", הסביבה הטכנית הנוכחית מאפיינת שוק דובי. קניית "תחתיות" וימים חזקים בשוק בהנחה שהתיקון נגמר היא ריקוד מסוכן.


אם נבחן את ביצועי הסקטורים בשוק האמריקאי בתחילת השנה נגלה תמונה אדומה וכואבת. סקטור האנרגיה וסקטור הפיננסים סובלים מהירידות האגרסיביות ביותר ומציגים תשואת חסר משמעותית ביחס למדד המדמם. לעומתם, סקטור הבריאות, הצריכה הבסיסית, הטכנולוגיה והשירותים הציבוריים סובלים מירידות מתונות יותר ביחס למדד הכללי.


עוד פרספקטיבה מעניינת לבחינת העוצמות של התיקון בשוק המניות היא בחינת השוק בחלוקה לפקטורים. מהגרף עולה כי מתחילת השנה מניות הנחשבות מניות "ערך" נפגעו קשה יותר ממניות "צמיחה", בעוד המניות בעלות שווי שוק נמוך (מדד הראסל 2000) נפגע בעוצמות החזקות ביותר וירד מעל 35% מתחילת השנה.




הזהב נהנה מביקושים חזקים בתקופה האחרונה אשר מאופיינת בחוסר וודאות.

כחלק מהבריחה לביטחון, הזהב ממשיך את המגמה העולה משנת 2019. היחס GLD/SPY פרץ קו מגמה יורד ארוך טווח שלווה אותו משנת 2014. גם הפעולות המוניטריות המרחיבות של הפדרל ריזרב מחזקות את הבסיס הפונדמנטלי של חשיפה לזהב בתקופות שכאלה.


GLD: SPY

סקטור האנרגיה סובל מלחץ המכירות האגרסיבי ביותר. עוד בשנה שעברה היה נראה שמדובר בסקטור חולה.

בעוד כלל הסקטורים בשוק האמריקאי הציגו ביצועים חזקים במהלכה, סקטור האנרגיה היה היחיד לסגור את השנה בטריטוריה שלילית. השילוב בין COVID-19 ומלחמת הנפט המתחוללת שלחו את היחס XLE/SPY לשפלים שלא נראו שנים ארוכות.


XLE : SPY



הורדת הריבית בשילוב עם הדהירה לנכסים ללא סיכון דוגמת האג"ח הממשלתיות שלחו את היחס TLT/SPY לשיאים שלא נראו משנת 2016. קו המגמה היורד שליווה את היחס משנת 2008 נפרץ בחסות הירידות החזקות בשווקי המניות.



פנינו לאן?


אין לדעת עד לאן סאגת הקורונה תרחיק לכת אבל העובדה כי העולם כבר התמודד עם מקרים דומים בעבר מניחה את הדעת על היכולת להשתלט גם על המקרה האחרון. בהקשר של השווקים הפיננסיים - השאלה שצריכה להישאל היא לא האם העולם יתגבר על המשבר הנוכחי, אלא מתי.

כמה זמן יימשך הקיפאון הכלכלי? הסיטואציה הנוכחית, או הסביבה הכלכלית אליה דחפו בנקים מרכזיים בעולם במרוצת השנים האחרונות באמצעות הקלות כמותיות וחיתוך ריביות לסביבה אפסית הביאו למצב של "אינפלציה בקרדיט". השווקים כבר מורגלים אליה או יותר נכון מכורים אליה.

בנק' הזמן הנוכחית, הבנקים המרכזיים חייבים לייצר אינפלציה - או שיגיעו למצב של חדלות פירעון, וזה הסיכון האמיתי של הכלכלות בצל הקורונה.

השווקים איבדו כ-30% מנק' השיא שנקבעה מוקדם יותר השנה. תיקונים עמוקים וכואבים יותר כבר התרחשו בעבר, אך המהירות של התיקון הנוכחי וההאצה הדרמטית של קצב הירידות לא נרשמו בעוצמה כזו מעולם. כמות עצומה בצד ההיצע שפשוט דהרה בבת אחת לכיוון דלת היציאה, בלי פילטרים, בלי סלקטיביות, פשוט לצאת בכל מחיר.




תיקונים מהשיא S&P500



התנודתיות אשר מאפיינת את השווקים בשבועות האחרונים לא צפויה להיעלם בזמן הקרוב. מדד ה-VIX, או בשמו הידוע מדד הפחד, עלה לרמות שלא נראו משנת 2008. האם המצב יכול להפוך תנודתי ואלים יותר? לאחר ימים רצופים של תנועות תוך יומיות דו ספרתיות במדדים, הכל יכול להיות.

סיבה נוספת שהפחידה את השווקים עשויה להיות פעולות החירום שנקט הפדרל.

מצד אחד, פעולות דרסטיות שכאלה אכן עשויות להשתקף כצעד אשר מרמז על הכנה למיתון או קריסה כלכלית קרבה. מצד שני, פעולות שכאלה עדיף לנקוט מוקדם ממאוחר.

הפדרל ריזרב החליט לנקוט בצעדים חריפים, גם כחלק מהכנה של השטח והסביבה הכלכלית שלאחר המשבר. בפעולותיו הוא מצהיר כי ינקוט בכל צעד אפשרי בכדי למנוע קריסה מתמשכת של הכלכלה ויפעל מבעוד מועד בכדי להתכונן ליום שאחרי.

כל תחזית לצמיחה או האטה כלכלית כזו או אחרת פשוט מתייתרת לאור האירועים. מאחר ואין לדעת לאיזה ממדים תרחיק המגיפה ולמשך כמה זמן. הירידות בשווקים נובעות מתוך הנחות מוצדקות לפגיעה קשה בפעילות הכלכלית. כמה קשה היא תהיה וכמה זמן היא תיערך הן שאלות חשובות, אך בשונה מקריסות קודמות בשווקים הנקודה המשמעותית המבדילה את הקריסה הנוכחית היא שלא קיים פגם אמיתי במערכת הכלכלית בכלכלה האמריקאית - הבעיה מגיעה מבחוץ, ברבור שחור אמיתי. בסוף הדרך הכלכלה האמריקאית תישאר ככל הנראה דומה לכלכלה שלפני המשבר. האם תהיה לכך השפעה על האופן שבו השווקים יצאו מהמשבר הנוכחי? אין לדעת. במהלך אירועים היסטוריים שכאלה, תגובה היסטורית לא תהיה דבר מפתיע.

אני מניח שהפד ימשיך להגיב בהתאם לכל הקשיים הכלכליים הנובעים מהמצב הבריאותי, אך ההשפעה הגדולה ביותר של פעולות מתאימות על ידי הפדרל ריזרב תהיה הגנה על הכלכלה מפני השפעה ספירלית כלפי מטה. כאמור לעיל, מהצד, כל מה שניתן להם לעשות זה להמשיך להזרים כספים לכלכלה. בכך, הם מונעים את הדחף והצורך הטבעי והמהיר במזומנים, במטרה למנוע מצוקת נזילות אשר תתגלגל למשבר כלכלי ארוך.



לסיכום


זה תמיד מרתק לראות את התוצר של נתונים אשר מתנגשים עם המסר ששולח השוק כפי שהוא נראה כעת. העצה הטובה ביותר שלי הייתה תמיד להתעלם מהסופרלטיבים היומיומיים של הכותרות שמגיעות מתעשיית חדשות שנלחמת על הפוקוס שלכם.

משקיע נבון צריך לאחוז במעקה הספינה ולשמור על עמדותיו. אף אחד לא יודע איפה או מתי תגיע התחתית, אך הנתונים מראים שאנחנו לא אמורים להיות רחוקים מהנקודה שבה הידיים החזקות יהיו אלה אשר אוחזות את הסחורה בשוק והם לא מוכנים לוותר עליה כל כך מהר.

החששות סביב הקורונה ימשיכו לגדול באופן שעולה בקנה אחד עם קצב ההתפשטות של הנגיף. אין לדעת לאיזה ממדים הנגיף כבר הספיק או יספיק להגיע , אך דבר אחד ברור - נעשו כאן טעויות פטאליות במהלך הדרך.

הרבה מאוד מהדברים שהכרנו והדרך שבה עשינו אותם בעולם של לפני ההתפרצות הולכים להשתנות. אם אופיו של הנגיף היה אלים יותר, התמונה הנוכחית הייתה עצובה וקודרת הרבה יותר. כמעט 90 יום לאחר ההתפרצות הראשונית של הנגיף ובעולם כה גלובלי שבו אדם יכול לעלות על טיסה ספונטנית הרבה לפני שהתחיל לפתח תסמינים מעוררי חשש, הטעויות שנעשו הן בפעולות שלא נלקחו בכדי למנוע מבעוד מועד התפשטות של מגפה כזו או אחרת. אם לא, כנראה שההיסטוריה תמשיך לחזור על עצמה.


כמובן, נקווה שהדברים לא יחמירו הרבה יותר ממה שהם עכשיו, או לא ירחיקו לכת למקומות ששטים בדמיוננו. מדובר על סיטואציה אמיתית ואנו צריכים להיות מוכנים לכל תרחיש.






bottom of page