top of page

מחיקתה של ארקגוס אולי הדבר הטיפשי ביותר שקרה ב2021


ארקגוס קרדיט סוויס גולדמן זקס


הרבה דברים הזויים קרו ב 2021 בינהם סיפור המניה של GameStop שהתפוצצה מסיבות שאינן קשורות להצלחתה העסקית, בהמשך לאותו הסיפור אפליקציית "רובין הוד" למסחר במניות החליטה לנעול את לקוחותיה המסורים למסחר במניות GameStop ואחרות מבלי להסביר ממש למה. מכשיר חדש שנקרא SPAC הפך לטרנד פופלארי במיזוגים ורכישות. מה זה בכלל SPAC? ובכן, זה כלום - המחאה ריקה בתוך מעטפה, נרחיב על זה במאמר אחר. משהו שנקרא "טוקנים דיגיטליים" עזר חברות שאינן ראויות לציון להימכר בסכומי עתק. ולקינוח, סירה גדולה נתקעה בתעלה וגרמה להפסדים במשלוחים של מיליארדי דולרים.


למעשה, הסיפור המטופש ביותר של השנה קרה בימים האחרונים, כאשר חברה שרובנו מעולם לא שמענו עליה קרסה וגררה כמה מהמוסדות הפיננסים המוערכים בעולם לבוץ יחד איתה. הנפילה המהירה של ארקגוס שוקי הון היא אחת המביכות ביותר מזה שנים, לא רק עבור קומץ בנקים אלא עבור מערכת פיננסית שלמה שבאמת לא הייתה צריכה לתת לכל זה לקרות.


אז מה קרה שם?


כדי שתבינו עד כמה הסיפור הזה אבסורד, אנו נחזור לשנת 2012. באותה תקופה ביל הוואנג (הבעלים של ארקגוס) היה מנהל התיקים של "טייגר אסיה", קרן גידור שהקים. באותה שנה הוואנג הודה באשמת סחר במידע פנים והסכים לשלם קנס של 44 מיליון דולר .


זה לא היה רק ​​סחר במידע פנים. על פי ה- SEC, הוואנג גם קיבל מניות פרטיות בהנחה משמעותית ממחיר השוק, מה שאפשר לו להרוויח בדרכים בלתי חוקיות נוספות. ה- SEC אמר גם כי הוואנג "ניסה לתמרן את מחירי מניות הבנקים הסינים, בהן היו לקרנות הגידור של הוואנג עמדות שורט משמעותיות על ידי הצבת עסקאות מנוגדות בניסיון להוריד את מחיר המניות ולהעלות את ערך הפוזיציות שלו."


הוואנג סגר את קרן הגידור שלו ופתח משרד פמילי אופיס, שמתפקד כמו קרן גידור אך מנהל את הנכסים של משפחה אחת או מעט משפחות עשירות בלבד. המשרד של הוואנג ניהל מספיק כסף והיה לו מספיק נכסים שהתברר שהוא יכול להזיז שווקים ולהשפיע על מחירי המניות. אך נראה כי עיקר הבעיה היא שכמה בנקים ענקיים בחנו את קורות חייו, ואז הסתכלו בכיסים העמוקים שלו והחליטו, "כן. היינו רוצים לעשות עסקים עם אותו בחור. "


אם אתה מספיק עשיר נמחק את העבר שלך


בין הבנקים שסיפקו קווי אשראי להוואנג היו נומורה היפנית, קרדיט סוויס בשוויץ, וגולדמן זאקס וולד סטריט ומורגן סטנלי. לאחרונה בשנת 2018, גולדמן הכניס את הוואנג לרשימה השחורה ולא עשה איתו עסקים, על פי חדשות בלומברג. אבל בשלב מסוים, גולדמן ביטל את האיסור הזה. אולי זה בגלל שהוואנג הפגין שהוא אדם חדש שלא מהווה שום סיכון לשווקים או לעסקים של גולדמן. או אולי זה היה בגלל שהבנק דאג לגבות דמי ניהול כדי לרפד את הקופה שלו, מבלי לקחת בחשבון את הסיכון לאינטרסים שלו או למשקיעים אחרים. אולי לעולם לא נדע.


הוואנג השתמש בבנקים אלה למינוף השקעותיו באמצעות קווי האשראי שקיבל. השקעותיו כללו בין היתר את ViacomCBS, דיסקברי וחברת הטכנולוגיה הסינית ביידו. חלק ניכר מאחזקותיו של הוואנג היו swaps, כך דיווחו ה"ניו יורק טיימס "ואחרים, מה שעשוי היה להסתיר את זהותו של הוואנג ואת גודל אחזקותיו במניות מסוימות. (ב swaps, כפי שהסביר פורבס, הצדדים יכולים להתאים עסקאות זה לזה ולהימנע מכמה דרישות גילוי נאות פדרליות.) ה"טיימס "מאמין שהבנקים עשו עסקים עם הוואנג מבלי שידעו שבנקים אחרים מבצעים את אותן עסקאות.


המינופים שהבנקים הללו נתנו להוואנג התבררו כבעיה גדולה. מחיר המניה של ViacomCBS עלה יפה, ולכן החברה ניסתה להנפיק 3 מיליארד דולר במניות חדשות. אך אנליסט שוק מוכר הוציא דוח שלפיו המניה של ViacomCBS שווה למעשה הרבה פחות משווי ההנפקה: 55 דולר במקום 85 דולר. הדו"ח הזה השפיע על המשקיעים, שמכרו והורידו את מחיר המניה. אלה היו חדשות רעות עבור כל מי שהחזיק מניות של ViacomCBS - מישהו כמו ארקגוס.


המנוף שהפך למשקולת


כאשר מישהו סוחר בכסף שאול ייתכן שיהיה עליו לשמור סכום מסוים לטובת ביטחונות כדי להגן על המלווים. אם שווי אחזקת המניות יורד, המשקיע זקוק ליותר ביטחונות. כאשר המלווה יכול לאלץ מכירת המניות כדי להחזיר את המשקיע לעמידה בדרישת הביטחונות. ה"וול סטריט ג'ורנל "דיווח כי הבנקים השונים של ארקגוס - כולל קרדיט סוויס, נומורה, גולדמן זאקס ומורגן סטנלי - קיימו פגישה בה דנו כיצד לסיים את המשבר ביעילות. גולדמן ומורגן סטנלי הגבילו את הפסדיהם בכך שהם מכרו את מניות ארקגוס במהירות, לפני שגודל המכירה הביא לירידה גדולה יותר במחירי המניות.


נומורה וקרדיט סוויס המשיכו להחזיק בפוזיציות על ארקגוס. נומורה אמרו כי היא עלולה להפסיד סכום של עד שני מיליארד דולר. ההפסדים של קרדיט סוויס אינם ברורים, אך הבנק אמר כי הפסדיו עשויים להיות "משמעותיים ביותר וחשובים לתוצאות הרבעון הראשון שלנו." שני מחירי המניות של הבנקים צנחו ביום שני, לאחר שהחדשות הגיעו בסוף השבוע.


על פי הדיווחים ארקגוס הייתה בחשיפה לשמונה מניות לפחות שאיבדו שווי שוק של כ- 35 מיליארד דולר ביום שישי בלבד, בהתבסס על המעקב של Business Insider. חלקם התאוששו מאז מעט, אם כי גרף המניות של ViacomCBS נראה כמו צניחה חופשית.


"אלפי אנשים, כמו גם כמה חברות, צברו הפסדים עצומים לא בגלל שעשו משהו לא בסדר, אלא בגלל שקומץ בנקים ענקיים החליטו להמר על סוחר ניירות ערך מפוקפק אחד"


לסיכום: הקריסה של ארצ'גוס היא אולי הדבר הכי טיפשי שקרה השנה. הוא מציג אלפי אנשים, כמו גם כמה חברות, שלוקחים על עצמם הפסדים עצומים לא בגלל שהם עשו משהו לא בסדר, אלא בגלל שקומץ בנקים ענקיים החליטו להמר על סוחר ניירות ערך אחד עם היסטוריה של נוכל. כמה מהבנקים החריפו אז את המשבר כאשר, בכדי לכסות את התחת שלהם, הם מכרו במהירות את המניות וגרמו להפסדים רבים בקרב משקיעים.


כל זה מקומם הרבה יותר מחבורה של אנשים בקבוצת Reddit שמחליטים להריץ את מחירי מניה מסויימת. אם יש משהו חיובי שמגיע מהסיפור הזה, זה שאם קבוצת בנקאים יכולה להישרף כל כך קשה על ידי סוחר בודד - שאף היה נוכל בעברו - אז לכולנו זה יכול לקרות.


פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page