top of page

סקירה לחודש דצמבר - הראלי שאינו נגמר

rally

נובמבר מאחורינו והוא מסמן חודש שלישי ברצף של עליות במדד ה-S&P500. למעשה, מתוך ששת החודשים האחרונים חמישה ננעלו בעליות שערים. בסה"כ, המדד הוסיף תשואה דו-ספרתית גם במהלך החצי השני של השנה למרות שההערכות להמשך השנה היו פסימיות בקרב המשקיעים והרקע לעליות נצבע בדיווחים על מיתון גלובלי מתקרב וספינים חדשותיים בנוגע למלחמת הסחר.

על אף החששות מכך שהמכסים עשויים לפגוע בצרכן, טירוף הקניות שבר שיאים גם השנה וטרנד הרכישות און ליין מתגבר. בהסתכלות לתוך חודש דצמבר, הוא עתיד להתגבר לקראת הכריסמס - אך התקררות צפויה בהמשך. עכשיו, מתחיל שלב ה- (FOMO (Fear Of Missing Out.



cyber monday

(נתוני ההכנסות בתקופת החגים, סטטיסטה)



שווקי המניות ברחבי העולם סוגרים שנה חיובית וחזקה. עם זאת, שתי שאלות צריכות להישאל לקראת המשך הדרך: האם חודש דצמבר יציג דעיכה במומנטום? והשניה, בראיה לטווח ארוך יותר, האם שנת 2020 תציג המשכיות בה השוק ישאף לעוד שבירת שיאים? ובקצרה, מה לעשות? בנק' הזמן הנוכחית אנו צופים בפריצה מאוד ברורה של השוק. בטווח הקצר והנראה לעין, השוק עשוי ואף זקוק לתיקון של המהלכים האחרונים, כאשר הממוצע הנע של ה-50 יום מהווה אזור קניה נקודתי, אסטרטגי ומהותי להמשך הדרך. לאחר תיקון כזה נוכל להגדיל אלוקציה באופן מחושב לחשיפה מנייתית גבוהה יותר. באשר לשנת 2020, ארחיב בסקירה שנתית שתתחשב בעיקר בטרנדים מאקרו כלכליים.

רווחי החברות

עונת הדוחות הגיע לסיומה בעוד מעל 95% מהחברות במדד ה-S&P500 סיפקו את תוצאות הרבעון השלישי של 2019.

לפי Factset, מעל 70% מהחברות המרכיבות את המדד סיפקו תוצאות מפתיעות על הצד החיובי בשורת הרווח (האחוז הגבוה ביותר ביחס לשאר הרבעונים בעשור האחרון). משורת ההכנסות הפתיעו לטובה רק 59% מחברות המדד.

אחת הסיבות העיקריות לאחוז הגבוה של החברות אשר עקפו את התחזית בשורת הרווח היא הכנת השטח מבעוד מועד ע"י מנכ"לי החברות, אשר הציבו רף נמוך שיהיה קל לעבור. עוד מאזור חודש נובמבר של השנה שעברה, התחזיות לשנת 2019 ו-2020 ירדו בהדרגה.

בסיכום עונת הדוחות, הצמיחה ברווחים משנה לשנה מסתכמת בהאטה של 2.2%- ביחס לרבעון השלישי של 2018. לעומת זאת, ההכנסות ממכירות מספקות צמיחה מתונה של כ-3%.

מבחינה סקטוריאלית , היה זה סקטור האנרגיה וסקטור חומרי הגלם אשר משכו את תוצאות הצמיחה המשוכללות כלפי מטה. מהצד השני, סקטור הבריאות הציג צמיחה מרשימה בהכנסות ממכירות וברווחים.

בנוסף, יש להביא לשולחן הניתוחים את העובדה כי רפורמת המס שהועברה בשנה שעברה משפיעה במידה כזו או אחרת על נתוני הצמיחה שהוצגו השנה. בראיה להמשך, התמונה הופכת ורודה יותר לתוך שנת 2020, אשר בה מעריכים האנליסטים צמיחה גוברת מרבעון לרבעון.


הטוב , הרע, והלא כל כך נורא

הנתונים הכלכליים מהשבועות האחרונים היו מעורבים, אך על הצד החיובי של מפת הסנטימנט.

הטוב :

נתוני התעסוקה לחודש נובמבר התקבלו חזקים מהצפי עם שיעור אבטלה ברמת ה-3.5%, נמוך מהתחזית שעמדה על 3.6%.

סקר סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן הציג עליה לרמה של 99.2 מול צפי לאינדקס של 97.

בנוסף, נתון אישורי בניה אשר שוחרר במהלך נובמבר ומתייחס לחודש אוקטובר הגיע לרמתו הגבוהה ביותר בעשור האחרון.

זאת ועוד, נתון התמ"ג בארה"ב לרבעון השלישי של 2019 הציג צמיחה עונתית ברמה של 2.1% , גבוה ביחס לתחזית הכלכלנים אשר ציפו לצמיחה של 1.9%.

הרע:

מדד ISM במגזר הייצור לחודש נובמבר התקבל נמוך מהצפי - 48.31 מול 49.2, וירידה מרמת ה-48.3 בחודש הקודם. הנתון משקף צמיחת תמ"ג של 1.5% לפי סקר ISM.

לעומתו, מדד ISM במגזר הלא יצרני (שירותים) התקבל ברמת ה-53.9, גם הוא מתחת לצי (54.5) וגם הוא מציג ירידה ביחס לחודש הקודם (54.7). עם זאת, הנתון ממשיך לשקף צמיחה במגזר הלא יצרני, אם כי בקצב מעט נמוך יותר מבחודשים הקודמים. נתון זה משקף צמיחת תמ"ג של 1.9% לפי סקר ISM.

הלא כל כך נורא:

למרות נתונים מאכזבים כביכול מהסקרים של ISM, מדד מנהלי הרכש והפעילות הכלכלית של IHS מציג תמונה חיובית יותר אשר מעידה על התרוממות וחזרה להתרחבות בפעילות הכלכלית ברמה הגלובלית. אז, מה גורם לפער? ובכן, בעוד סקר ה-ISM משקלל באופן שווה את חמשת מרכיביו, הסקר של IHS מתבסס על מערכת אשר מייעדת יותר משקל בשקלול הסופי למרכיבים אשר צופים אל העתיד.

מבין המדינות אשר הציגו התרחבות בחודש נובמבר - יוון, קולומביה וברזיל מציגות את הצמיחה האגרסיבית ביותר. ארה"ב, סין וצרפת מציגות גם הן התרחבות, בעוד גרמניה וצ'כיה נמצאות בתחתית הדירוג.

בראיה אל תוך חודש דצמבר, היומן הכלכלי עמוס במידע חשוב להמשך הדרך.

עיקרי הדברים יגיעו ב-11 בדצמבר, אז צפויה להתפרסם החלטת הריבית בעוד ההערכות הן כי תישאר ברמתה וללא שינוי. באותו יום ישחררו חברי הפדרל ריזרב את התחזית הכלכלית של ועדת השוק הפתוח. זהו אירוע חשוב אשר עשוי להיגרר לתגובה קיצונית של השווקים. בנוסף, ב-15 לחודש , מלחמת הסחר צפויה לחזור לכותרות בעוד הנשיא טראמפ עתיד לקבל החלטת "יחסינו לאן?".

כל תוצאה עשויה לגרור תגובה לכאן או לכאן בטווח הקצר אבל מלחמת הסחר היא לא "עניין" שנפתר בתוך חודש וגם לא בחודשיים. אירוע כמו זה עשוי להיגרר שנים (ראו ערך ברקזיט או בחירות 2019).

בתור בני אדם, קיים בנו צורך עז להבין למה. אם נאמר את האמת הדחף והסקרנות הם אלו שמיקמו אותנו בראש שרשרת המזון וסיפקו את הדלק להתפתחותו אבל כאשר משקיעים מחפשים תשובה לשאלה "למה?" בהקשר של שוק ההון, לתשובות שיקבלו עלולות להיות השלכות הרסניות. לא מעט משקיעים חושבים שהשוק נע בעקבות חדשות. למען האמת, ברוב הכמעט מוחלט של המקרים, רק לאחר שהשוק זז מגיעים כתבים ודעתנים אשר מחפשים סיבות להצדקת המהלך.

ואם כבר כתבים ודעתנים, לא תשמעו הרבה כותרות אשר מפנות את תשומת לב המתעניינים לנושא הבא - השוק מציג עוצמה רוחבית על פני כל הקשת הסקטוריאלית. בראיה לאחור. זאת הפעם הראשונה מאז שנת 2013, שבה אף לא סקטור אחד מציג ירידות שערים מתחילת השנה - כולם ללא יוצא מן הכלל נמצאים בטריטוריה חיובית.


הסנטימנט בשווקים

בכל שבוע, האיגוד האמריקאי למשקיעים אינדיווידואלים (AAII) משחרר סקר שבו הוא בוחן את רמת הסנטימנט בשוק. הסקר מתחלק למשקיעים בעלי סנטימנט שורי, דובי, וניטרלי. בחינה של הנתונים עוזרת לנו לקבל מושג טוב יותר בנוגע לרמת הסנטימנט בשווקים ולקבוע האם רמת הסנטימנט, פסימי או אופטימי, נמצא ברמות קיצוניות. סנטימנט, שלילי או חיובי ברמה קיצונית, בדרך כלל משמש סימן לבאות

סנטימנט שורי

ועל כן הוא תמרור אזהרה מפני מה שעלול להתרחש.

ניתוח הנתונים האחרונים מציג תמונה ניטרלית בהחלט - אין הפרש משמעותי בין המשקיעים השוריים למשקיעים הדוביים. הסנטימנט בשוק לצורך העניין, נמצא ברמה ניטרלית.

MAAIM

נתון נוסף אשר בוחן את הסנטימנט בשווקים, אך מהצד השני של הגדר, הוא סקר ה-NAAIM , האיגוד הארצי למנהלי השקעות פעילים, אשר מציג את הסנטימנט מהצד המקצועי של הקשת. הנתון משמש לקביעת יחס של סיכון מול סיכוי בשוק האקוויטי, בעוד הוא מתאר את החשיפה המנייתי של מנהלי השקעות. גם הוא נמצא באזור ניטרלי.


תמונת מצב השווקים

מדד התנודתיות (VIX) תקוע באזור השאננות. האזורים הנמוכים אליו הגיע מדד הפחד מחזקות את הסיכוי כי תיקון במדדים עלול להתרחש בטווח הקצר. אחת הדרכים להגן על תיק ההשקעות במקרים כאלה היא חשיפה לזהב (GLD) וחשיפה לתעודות סל הפוכות על השוק (SH, לדוגמה). ברגע שיתחיל תיקון ה-VIX צפוי לעלות למעלה וזריקת הפחד לשווקים עשויה לדחוף מעלה גם את הזהב.

היורו (FXE) ממשיך להיסחר קרוב לשפל שנתי ועשוי להמשיך את מגמת הירידה כאשר השפל של שנת 2017 עשוי להוות את התחנה הבאה.


S&P500 , TLT , GLD , VIX , CPC , FXE

בזירה הגלובלית התמונה שורית ביותר. בעוד עד לפני שלושה חודשים הודו (INDY) הייתה שוק המניות היחיד אשר נמצא בטריטוריה שלילית מתחילת השנה. נכון ליום כתיבת מילים אלה אין תעודת סל של מדינה אשר מציגה תשואה שלילית מתחילת השנה. זירת האקוויטי הגלובאלית ניערה את הדאגות על האטה בצמיחה הכלכלית העולמית והשפעות מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין.

בשווקים המפותחים, קנדה וארה"ב נמצאות בראש טבלת הדירוג לאחר שהשיגו תשואות מרשימות מתחילת השנה. רוסיה היא הביצועיסטית החזקה ביותר מתחילת השנה.

באופן כללי, המומנטום כלפי מעלה בשוק המניות נמשך. עם זאת, במבט קדימה, אין אנו צופים להתקדמות משמעותית במלחמת הסחר.


תשואות גולובליות

תכנון אסטרטגי

1. היחס בין מדד ה-S&P500 לאג"ח ממשלת ארה"ב ל-20 שנה (SPY:TLT) מבטא במידה מסוימת את הזרימה של ההון בין האפיק המנייתי בעל הסיכון הגבוה (כביכול), מול כניסה ויציאה של הון מאפיק האג"ח ה"סולידי" יותר. הגרף הבא מתאר את תנועת היחס בשנים האחרונות. ניתן לראות כי את בשנתיים האחרונות היחס בילה בתנועה צידית כמעט וללא שינוי אבסולוטי משמעותי. שיפור ניכר בנתוני ליבה כלכליים יחד עם הערכות צמיחה גבוהות יותר ברחבי הגלובל יוכלו להוביל לנסיקה של היחס באופן דומה למהלך בשנת 2017.

SPY/TLT

.2. היחס בין שוק המניות לזהב (SPY:GLD) מציג במידה מסוימת את רמות הפחד בשווקים בעוד בתקופות של חוסר וודאות או חששות לקראת תרחישים עתידיים משקיעים נוטים לחשיפה אל נכסים בטוחים יותר. הזהב נתפס בעיני רבים מסיבותיהם שלהם ל"גן עדן בטוח". מאחר והזהב הוא בעל קורלציה הפוכה, אם כי לא שלמה לשוק המניות, חשיפה אליו בעתות משבר אמור לאזן את השינויים בתיק ההשקעות. הגרף הבא מתאר את האינטראקציה בין השניים. נראה בבירור שהיחס נמצא במגמת ירידה ארוכה. מהלך העליות האחרון נבלם מול קו מגמה יורד. אנו נעקוב אחר היחס מקרוב על מנת לבחון את האפשרות לשינוי כיוון ארוך טווח בשוק המניות.


GLD/SPY

3. בעוד שוק המניות האמריקאי נוסק מעלה בראשות סקטור הטכנולוגיה, מדד הטכנולוגיה של סין (CQQQ) מדדה מאחור. בעוד הנאסדק (QQQ) פורץ שיאים חדשים, המדד הטכנולוגי של סין מתקשה לחזור לרמתו הגבוהה משנים קודמות. הגרף הבא מתאר את ביצועי תעודות הסל מאז 2017. הקלה או התקדמות במלחמת הסחר עשויה לגרום לצמצום הפער.

cqqq, qqq

4. אחד היחסים העיקריים , אולי החשוב ביותר אחריו נעקוב במהלך החודשים הקרובים הוא היחס שבין ביצועי סקטור הטכנולוגיה (XLK) מול סקטור הצריכה (XLP). בעוד סקטור הטכנולוגיה נחשב לסקטור מחזורי, אליו המשקיעים נחשפים בתקופות של אופטימיות ועליות שערים, סקטור הצריכה נחשב לסקטור דפנסיבי אשר מורכב מלא מעט חברות אשר מחלקות דיווידנד אטרקטיבי ביחס לשוק ואליו נוהרים המשקיעים בתקופות של חוסר וודאות.

הגרף הבא מתאר את היחס בין השניים (XLK:XLP). ניתן לראות באופן ברור כי היחס עמד במקומו במהלך התקופה שבין תחילת 2018 לנקודת הזמן הנוכחית כאשר במהלך שנת 2017, שנה שורית במיוחד בשווקים, היחס עלה באופן חריף. לאחרונה, היחס פרץ דשדוש בן כמעט שנתיים לקראת שיא חדש ביחס. מדובר על חדשות מצוינות למדד הטכנולוגיה בפרט ולשווקים בכלל. כנראה, מדובר בנתון בעל אופי שורי במיוחד עבור השווקים, אולי מלבד מגמת המחיר עצמה.


xlk, xlp

5)מבט טכני על המדד מציג פריצה ברורה כלפי מעלה, אך קיימת נקודה חשובה נוספת ששווה להתעכב עליה - אינדיקטור בשם ROC , או בהרחבה : Rate Of Change. בפשטות, האינדיקטור מציג את תשואת המדד ביחס לתקופת זמן אשר נקבעה מראש. במקרה שלנו, נבחן את המדד על פני תקופה של 20 יום, אשר משקפת תנועה חודשית (כ-20 ימי מסחר בחודש).

ניתן לראות כי על אף העליות החדשות במהלך החודשיים האחרונים ROC פונה מטה. המשמעות היא שעל אף שהשוק מתקדם לשיאים חדשים, הוא אינו מתקדם בצורה מהירה באופן קיצוני דווקא להפך. הוא מתקדם לאט ובזהירות, "זוחל" כלפי מעלה, מטפס על חומה של דאגות. המסקנה היא שכנראה יש מקום להמשך העליות בטרם נחזה בתיקון נוסף.

spdrs, etf

6) הדו"ח האסטרטגי שלנו מתייחס ומזהה נושאי השקעה עיקריים לפי סדר חשיבות. הדירוג מותאם ע"י ההשפעה המידית של כל נושא במטרה ליעל את תהליך קבלת ההחלטות.

UTLS, TMF, GLD,RING.VIXY,GBTC, HACK

לסיכום הדברים, התמונה הכללית תומכת בבסיסה לתנועה כלכלית אופטימית יותר בטווח הארוך. מהמורות בדרך ורעשים קצרי טווח ימשיכו להופיע פה שם אך הפריצה שאנו עדים לה קורמת עור וגידים במהלך שנתיים של גיבוש וחימוש. המיקס בסנטימנט, בין אם בעקבות חדשות פוליטיות או אירועי שוק נקודתיים, בישל לנו מהלך גדול שעשוי לצאת לדרך בעוד העדר מתחיל לצעוד.



bottom of page