top of page

יחס CAPE מאותת שהשוק נמצא בהערכת יתר – אך האם זה באמת המצב?


מכפיל הרווח הוא אחד הכפילים המוכרים ביותר והמשומשים ביותר על ידי משקיעים להערכת שווי של מניה. באופן שאינו מפתיע, מעטים המשקיעים אשר באמת מבינים את המשמעות האמתית שלו.

לאחרונה, בזמן שהפירמות הפיננסיות וכלל האנליסטים והכלכלנים סיקרו את שנת 2020, פורסמו לא מעט כותרות אשר הזהירו מפני מכפילי שווי גבוהים באופן היסטורי. היו כאלה שטענו שהשוק נמצא בבועה, היו כאלה שטענו שהמכפילים הגבוהים מהממוצע ב-5 ו-10 השנים האחרונות מרמזים על תשואות נמוכות בשנים הקרובות.


מהו יחס CAPE ?

יחס CAPE דומה מאוד למכפיל הרווח המוכר (P\E), אך עם שדרוג קל. בעוד מכפיל הרווח מודד את היחס שבין המחיר לרווחים בשנה באחרונה, יחס CAPE מודד את המחיר ביחס לרווחים במהלך 10 השנים האחרונות. החישוב נעשה על פני 10 שנים והתוצאה 'חלקה' יותר בניקוי הרעשים של מכפיל הרווח הבסיסי.

יחס CAPE נקרא גם מכפיל שילר, על שם הכלכלן רוברט שילר, זוכה פרס הנובל שהמציא אותו. הוא הכיר בעובדה כי רווחי החברות עלולים להיות תנודתיים משנה לשנה בנק' מסוימות של מחזור העסקים.

על מנת למזער את ההשפעה הזו, הוא ערך את החישוב על פני ממוצע הרווחים ב-10 השנים האחרונות.


ואכן, שנת 2020 נפתחת ביחס CAPE גבוה של 31. למעשה, רק פעמיים נוספות במהלך ההיסטוריה יחס CAPE עבר את רמת ה-30 כלפי מעלה בנקודות זמן שקדמו לקריסה של 1929 ולבועת הדוט קום. אך האם זה בהכרח אומר ששוק דובי נמצא מעבר לפינה? אם זה אומר ששוק המניות נמצא בבועה?



מכפילי שווי גבוהים נתפסים בעיני משקיעים כסימן רע בטענה שהמניה יקרה ושהשוק הוא בועה אבל בחינה לעומק של הנתונים חושפת פגמים קשים בפילוסופיה הזו.

בשורה התחתונה, מכפילי שווי הם כלי תזמון פשוט נוראי. ההנחה שמכפילי שווי גבוהים ביחס לממוצע כלשהו מהווה אינדיקציה לכך שהשוק "יקר מידי" פשוט לא עובדת ומעולם לא עבדה. בפועל, היא פועלת באופן כמעט הופכי.

הטענה שהשוק עלה יותר מידי מהר מידי אינה סיבה רציונלית לבהלה ולקיבוע דעה שהשוק הוא בועה. בעיקר בגלל שאת רמת ה-30 היחס עבר עוד במהלך שנת 2017. מאז, הוא הספיק לרדת חזרה ולמרות העליות החזקות שאפיינו את התקפה האחרונה, היום יחס CAPE נמצא ברמה נמוכה יותר מאשר רמת השיא האחרונה שנמדדה בתחילת 2018 ועמדה על 33.3.


מכפיל שילר

איך זה הגיוני?


ובכן, מאז השיא שסימן השוק בתחילת 2018, ההתקדמות הטוטלית של המחיר נעצרה עד שהשוק החל לפרוץ לשיאים חדשים בשלהי 2019. במהלך התקופה הזאת, שהתפרסה על כשנה וחצי, רווחי החברות המשיכו לצמוח. גם ממוצע רווחי החברות ב-10 השנים האחרונות, אשר מרכיב את יחס CAPE , עלה בהתאם.



S&P

(כאשר מודדים את רווחי החברות כל שנה התוצאות עלולות להיות תנודתיות בתנאים מסוימים. שימוש בממוצע הרווחים ב-10 השנים האחרונות גורם להפחתת הרעשים)

יחס CAPE הוא רק גורם בודד מיני רבים אשר יש לקחת בחשבון כשבוחנים את שוק המניות. במקום לאפשר לאינדיקציה בודדת להחדיר פחד מפני שוק דובי, משקיעים צריכים להתמקד בתמונה הכוללת. על אף שיחס CAPE מציג ערך חשוב, יש לכלול מרכיבים נוספים המובילים את הכלכלה ועל נתוני הצמיחה שברקע.

לאלו מכם המעוניינים ללמוד עליהם לעומק, אנו ממליצים להתחיל בסקירת השוק לשנת 2020 שפרסמנו לא מזמן.

bottom of page