top of page

מה צפוי לקרות היום בהעלאת הריבית?

הבאז סביב ישיבת הפד הקרובה והשאלה האם יגדיל את הריבית כפי שהודיע בעבר מ-2.25% ל -2.50% אבל מנגד לא יתחייב להעלאות העתידיות כפי שעשה בישיבות הקודמות. על רקע העובדה כי הפד רוצה להגיע לטווח הריבית הניטרלי ( ממוצע בין - 2.75% - ל 3.00% ), אבל להחדיר תחושה של זהירות ותלות בנתונים הכלכליים בדרך לשם. הבעיה היא שהשוק מתמחר בפחות מאחוז אחד העלאה נוספת בשנת 2019, ועלייה קלה בשנת 2020, ויצירת עקומת תשואה הפוכה בטווחים של שנה עד שנתיים בעקום התשואה עלולה להיות מסוכנת מאוד לשוק המניות שחווה את חודש דצמבר הגרוע ביותר שלו מזה 38 שנים.



פדרל ריזרזב


הנה השינויים שאנו מצפים לראות בהצהרה:


לקראת הפגישה השבועית של הבנק הפדרלי, ציטט הנשיא טראמפ כי זה מדהים בעיניו ש "הפד שוקל אפילו העלאה נוספת בריבית". יו"ר הבנק הפנה את תשומת לבו של טראמפ לעמדתו המוניטרית עד כה. אבל הפעם, המשקיעים והאנליסטים צריכים לקחת בחשבון את דעותיו של הנשיא.


הסיבה לכך היא כי השווקים חווים את חודש דצמבר הגרוע ביותר שלהם מזה 38 שנה. העלאת ריבית בנקודה זו לא רק תפחית את סנטימנט המשקיעים, שכבר נמצא בשפל, היא עלולה גם לעורר תנודתיות ולסכן את הכלכלה הריאלית בעתיד הקרוב.


זו הסיבה שזה הגיוני להשקיע במניות מסקטורים הגנתיים כדי להגן על הרווחים שנצברו בתיק. מניות אלו מציעות צמיחה איטית אך יציבה בתקופות של אי ודאות. מאחר שגם אלה מקפידים על הבטחה לתשואות גבוהות מהממוצע, השקעה במניות הגנה נראית כעת אופציה זהירה.


עליות ריבית במהלך השפל בשווקים


גם אם נתעלם מהאמירות החוזרות ונשנות של טראמפ על הפד, העלאות הריבית נדירות מבחינה היסטורית כאשר השווקים עוברים זמנים קשים. אם העלייה המיוחלת של יום רביעי תתקיים בתוך המהומה בשוק הנוכחי, זאת תהיה הפעם הראשונה מאז 1994. העובדה היא כי מאז 1980, העלאות הריבית תמיד הגיעו במהלך שוק שורי עבור המניות.


והפעם, הפד אכן ציין. במהדורות האחרונות של הבנק המרכזי יש התייחסות הולכת וגוברת ל"יציבות הפיננסית". מאידך, צפיות האינפלציה ונתוני התעסוקה שהצטמצמו, לפי ניתוח של Bianco Research.


הפד עשוי להתמקד בכלכלה, לא בשווקים


עם זאת, בנק אוף אמריקה (BAC - Research Report) סבור כי הפסדי השוק לא הגיעו לנקודה בה הפד יחזור בו ממדיניות הריבית. אחרי הכל, פאואל הכריז על העלאת ריבית נוספת מיד לאחר נפילת שוק המניות בפברואר. זה מצביע על כך שהוא הרבה פחות מודאג מהשפעת העלאות הריבית על השווקים מאשר ג'נט ילן.


אבל זו לא רק הגישה השונה שלהם, התנאים הכלכליים גם הם שונים בהרבה. כלכלת ארה"ב מציגה צמיחה חזקה השנה. העלאות הריבית היציבות הפכו לבחירה קלה עבור הפד שכן הוא נמצא על המסלול להשגת יעדי התעסוקה והאינפלציה שלו.


לכן זה לא סביר כי התחושה השלילית של השוק תגרום לפד לחזור בו מהעלאת הריבית. התוצאה החיובית ביותר עבור המשקיעים תהיה על הבנק המרכזי להעלות את הריבית ועדיין ינקוט עמדה זהירה. זה יאותת למשקיעים כי יקטין את קצב העלאות הריבית העתידיות.


הבחירות שלנו


העובדה כי השווקים סבלו בחודש דצמבר עד כה כנראה תמנע מהפד לנקוט בצעדים אגרסיביים. הסיבה לכך היא שהעדיפות של הבנק המרכזי, הכלכלה, נמצאת כעת במצב של חוסר אמון, המופעל על ידי שוק עבודה איתן והשקעה עסקית גוברת. עם זאת, העלאת הריבית בשלב זה עשויה להעלות את תנודתיות השוק עוד יותר.


השקעה במניות הגנתיות, אשר מציעות אלטרנטיבה בטוחה ויציבה בתקופות של חוסר ודאות, נראית כמו אפשרות טובה בשלב זה. בנוסף, הם נושאים את ההבטחה של תשואות דיבידנד מעל הממוצע.



עקום התשואה אג"ח ארה"ב אל מול ה- S&P500


עקום התשואה אל מול מדד המניות




פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page