top of page

הטעות הנפוצה לגבי האינפלציה

עודכן: 22 ביולי 2021

עם כל הדיבורים על האינפלציה והדאגות לירידת מחירי המניות, השווקים ממשיכים לשבור שיאים. כמובן, ישנם גם מימושים בדרך. כמו תמיד. אבל מתחילת השנה, הדאו עולה ב -8.8%, ה- S&P עולה ב -10.9%, הנאסד"ק עולה ב -8.9% ושובר שיא חדש ביום חמישי האחרון, והראסל 2000 עלה ב -13.4% מתחילת השנה. איך זה יכול להיות? בואו נשבור כמה מיתוסים לגבי אינפלציה.

אינפלציה

מה זו בכלל אינפלציה? בכלכלה, האינפלציה היא עלייה כללית ברמת המחירים של המוצרים במשק לאורך תקופה. כאשר רמת המחירים הכללית עולה, כל יחידת מטבע קונה פחות סחורות ושירותים. מה שלמעשה גורם לאובדן אמיתי בערך המטבע המקומי.


איך זה יכול להיות שהאינפלציה לא פוגעת בשוקי המניות? הרי אמרו לנו שאינפלציה פוגעת בשוק והורגת את הכלכלה. אבל זה לא בהכרח נכון. אינפלציה לא הורסת את הכלכלה או את השוק. שיעורי ריבית עולים (שיכולים להגיע כתוצר של אינפלציה) דווקא כן.


אבל הפד, לפני מספר ימים בלבד, אמר לעולם כי הריבית תישאר קרובה לאפס, וסביר להניח שתישאר ככה השנה, בשנה הבאה, ובחלק משנת 2023, האיום של שיעורי ריבית עולים נמצא במרחק שנים מאיתנו.


יתרה מכך גם כאשר מתחילים להעלות את הריבית, נניח מאמצע עד סוף 2023, אנו בעצם מתחילים משיעור ריבית אפס. ויש לציין כי במהלך 50 השנים האחרונות מעולם לא היה מיתון (מלבד הצניחה שנגרמה על ידי המגיפה בשנה שעברה), כאשר שיעור קרנות הפד היה נמוך מ -4%.


בינתיים נראה שיש תחזית צמיחה שורית לשוק המניות לשנים הבאות.הכלכלה שואגת, והיא צפויה רק ​​להתחזק ככל שהמדינות ישחררו את הסגרים וההגבלות לחלוטין. אבל יש דבר אחד שממשיך להעלם מעיננו בכל שיחות האינפלציה האלה והוא הצמיחה.


הפד העלה את תחזית הצמיחה לשנת 2021 מ -6.5% ל -7%, קצב הצמיחה המהיר ביותר מזה 37 שנים!

תוסיפו לזה את כמות הכסף חסרת התקדים שהוזרמה למשק- כ- 6 טריליון דולר בקרנות גירוי כבר אושרו.

ונראה שיש עוד טריליון דולר או יותר בדרך...


מה שאנחנו עומדים לראות בקרוב זה "שיא ביקושים מאולץ", וזה מתכון לצמיחה כלכלית מתפרצת ולהמשך עליות בשוק המניות.


דוגמא להשפעת האינפלציה על שוק המניות ב-5 השנים האחרונות:


השפעת האינפלציה על המדד
S&P500 2017-2021
אינפלציה בשנים 2017-2021
אינפלציה בשנים 2017-2021









ניתן לראות מהגרפים וחשוב גם להבין שמניות בדרך כלל מתפקדות טוב בסביבות אינפלציוניות מרוסנת. לא בסביבה של אינפלציה משוללת רסן, אינפלציה מסוימת טובה לשווקים. לפד יש יעד אינפלציה של 2%, ולא 0%. למעשה, בשנים האחרונות, הפד נמצא במצב שהוא מודאג יותר מאינפלציה נמוכה מאשר מאינפלציה גבוהה.


יתר על כן, למרות שהעלו את תחזית האינפלציה השנה ל -5.4%, בפד מאמינים שהיא תהיה זמנית, ותגיע כתוצאה מביקושים עולים ובעיות בהיצע בגלל הקורונה. אך ברגע שצוואר הבקבוק ישתחרר, הם מאמינים שגם האינפלציה תתאזן.


זו גם הסיבה שהפד צופה כי האינפלציה תרד בשנת 2022 מ -5.4% ל -2.1%. ותישאר ב -2.1% בשנת 2023.


צרכנים, בנקים ותאגידים


נכון שהאינפלציה יכולה לנגוס בכוח הקנייה של הצרכנים. אבל נכון לומר גם שעליה במחיר עבור אדם אחד היא הרווח של אדם אחר. שיעורי החיסכון האישי בשנה האחרונה הגיעו לשטחי שיא. חלקם תודות לזריקות הגירוי שהוסיפו להכנסות משקי הבית, שלא לדבר על הוצאות מופחתות בשל הסגרים המתמשכים.


עם זאת, בסך הכל הצרכן נמצא באחת העמדות החזקות שלו מזה עשרות שנים.


גם הבנקים במצב טוב. בסוף השנה שעברה פירסם הפד את תוצאות מבחני הסטרס שלהם על הבנקים הגדולים. והם גילו שהמערכת הבנקאית היוותה מקור כוח. הם אמרו שאף אחד מהבנקים אפילו לא התקרב לסף הלימות ההון המינימלי שלו, אפילו לא בתקופות הגרועות ביותר של המגפה.


דבר דומה קורה עם רווחי חברות. למעשה, רווחי התאגידים פשוט הגיעו לשיאים חדשים של כל הזמנים. והצפי לצמיחה עתידית נראה חזק במיוחד בקרב התאגידים.


נצלו את המומנטום


מה שאנחנו רואים כרגע זה היסטוריה בהתהוות. וזמנים היסטוריים מובילים בדרך כלל לעליית מחירים היסטורית. אז חשוב שלא תיפלו לכל מיני "נביאי זעם" שיצוצו מפעם לפעם, ותנצלו עד תום את המומנטום החיובי הנוכחי. המשמעות היא להיכנס למניות הנכונות ולהישאר מחוץ לאלה הלא נכונות.


כלכלות פורחות לא מחלישות את שוק מניות. הן שולחות אותו גבוה יותר. הרבה יותר גבוה.



bottom of page