top of page

נערכים ליום הבחירות בארה"ב 2018

עודכן: 6 בנוב׳ 2018

יום הבחירות קרב ובא, ואיתו הציפייה הלאומית אשר מורגשת הפעם יותר מאשר בכל מחזור בחירות אמצע אחר בהיסטוריה. ציפייה זו מרתקת את וול סטריט, שם המשקיעים מחכים לתוצאות. הרכב הקונגרס משפיע על המשקיעים משום שהוא מגדיר מהי המדיניות שצפויה להתקיים. כמובן, המדיניות ברובה עוסקת בנושאים חברתיים או תרבותיים שלא תהיה להם השפעה מהותית על החברות אמריקאיות, אך כפי שראינו לאחרונה, המדיניות יכולה גם לכלול שורה של חוקים חדשים המניעים את השוק ומשפיעים על סדר היום העסקי. ביום שלישי ייצאו אזרחי ארה"ב להצביע בבחירות האמצע כאשר את התוצאות נדע ביום רביעי בבוקר.



בחירות אמצע הקדנציה של 2018 מתקרבות במהירות, והכול מתרכז סביב זה, הבוחרים בלהט לקראת מה שיכול לעצב את האקלים הפוליטי בארה"ב. הניצחון הפתאומי של הנשיא דונלד טראמפ בשנת 2016 יצר אי ודאות בשורת המנהיגים של הרפובליקנים וגם הדמוקרטים. בקרב ראשי הרפובליקנים המסורתיים קיימת מחלוקת בנוגע לעידן החדש. הדמוקרטים מתאמצים לגבש צי של מנהיגים צעירים. בחירות אמצע הקדנציה ישפיעו במידה רבה גם על יוזמות מדיניות גדולות שיכולות להיות בעלות השפעה רחבה על חיי היומיום של האמריקאים.


איך הבחירות יכולות להשפיע לטובה על התיק שלי?

לאחר פרסום התוצאות, שוק המניות יגיב בצורה ברורה לתוצאות. כל תוצאה אפשרית תגרום לקניות במגזרים מסוימים, על בסיס מדיניות המפלגה הזוכה.

"איזו השפעה תהיה לבחירות על התיק שלי?"

בבחירות אלה קיימות הזדמנויות קנייה גדולות, לא משנה מי ינצח.

למה? להן שלוש סיבות אפשריות:


1. אי הוודאות הפוליטית הייתה אחת הסיבות לתנודות בשוק המניות בשבועות האחרונים. השוק שונא חוסר ודאות, וברגע שהדרך תהיה ברורה יותר. המניות יגיבו בהתאם.


2. מבחינה היסטורית, במשך 12 עד 18 החודשים לאחר בחירות האמצע השוק מציג את הביצועים הגבוהים ביותר לתקופה.


3. כל מפלגה מתכוננת לדחוף מדיניות ויוזמות מסוימות, אם מועמדיה יבחרו לרוב. אם הרפובליקנים ישמרו על כוחם הן בבית והן בסנאט, או אם הדמוקרטים יזכו באחד או בשני הבתים בקונגרס ...

חברות מסוימות ישיגו רווחים משמעותיים עקב כך.



חוסר וודאות בשווקים

למרות הנסיגה האחרונה בשוק, התחזית ארוכת הטווח היא שורית והכלכלה חזקה. כתוצאה מכך, אנו מאמינים כי בשוק קיימות הזדמנויות אשר עשויות להיות עוד יותר מבטיחות מאלו של הבחירות הכלליות הקודמות.


לדוגמא הפחתות המס בשנת 2017. שינויים אלה, אשר נחקקו על ידי הקונגרס הרפובליקני ואושרו על ידי הבית הלבן בניצוחו של טראמפ, הפחיתו את נטל המס על התאגידים בארה"ב והגדילו את רווחי החברות.

יתכן ויגיעו עוד הטבות במס אם הרפובליקנים ישארו בקונגרס. אבל אם ההיסטוריה והסקרים האחרונים יכולים לרמז לנו משהו, הדמוקרטים צפויים לזכות לפחות בבית הנבחרים, שיפרז את הרשות המחוקקת שנתיים לאחר כהונתו הראשונה של הנשיא טראמפ.


אך לא נוכל לומר בביטחה מה יהיו התוצאות עד שהסקרים ייסגרו וההצבעה תסתיים ביום שלישי. בינתיים, נשארנו עם חוסר ודאות - המילה הכי פחות אהובה על וול סטריט. ניווט בשוק בחוסר וודאות איננו אסטרטגיה זהירה, וזו איננה מדיניותינו.


בהמלצותינו אנחנו ננסה לחזות מה יהיו החוקים החדשים שיועברו על בסיס כל אחת מהאפשרויות. בין אם הרפובליקנים מחזיקים בשני חדרי הקונגרס, הדמוקרטים מחזירים את השליטה בבית, או אם הבית יחצה, אנחנו רוצים להכין אתכם לכל תרחיש אפשרי. בהחלט יתכן כי תוצאות הבחירות יעוררו שילוב כלשהו של הרפורמה במס, חוקי בריאות מעודכנים, חבילת הוצאות תשתית נדיבה, וכן מו"מים נוספים. אבל מה בראש סדר העדיפויות של כל צד? איך מדיניות חדשה זו יכולה להשפיע על הכלכלות המקומיות והעולמיות? באילו אסטרטגיות ההשקעה כדאי לנקוט? בדו"ח שלהלן תמצאו תשובות לכל השאלות הללו.


הקרב צמוד מתמיד

רוב התחזיות אומרות כי הדמוקרטים יתפוסו את רוב המושבים בבית הנבחרים, כמו המסורת אחרי שנתיים עם נשיא מן הצד היריב (אובמה). ובכל זאת, אין וודאות לגבי תוצאה זו והסיכוי של הדמוקרטים לזכות בחזרה בכוח בבית הנבחרים עדיין מוטל בספק.



איך לנהל את ההשקעות בהתאם לכל תרחיש

נחקור כיצד נכון יהיה למקם את תיק ההשקעות שלכם בהתאם למה שקורה בפועל.


1. הרפובליקנים שומרים על הרוב בשני הבתים


אם הרפובליקנים ישמרו על הרוב הנוכחי שלהם, התוצאה הסבירה ביותר שלה תהיה השפעה על וול סטריט היא קיצוץ מס נוסף. בנושא זה כבר קיימת התקדמות, "הרפורמה במס 2.0", הכוללת הרחבה של 631 מיליארד דולר דרך הקיצוצים במס ליחידים. הרפורמה במס צפויה להישאר על סדר היום הרפובליקני בעתיד הקרוב, אז איך תראה הרפורמה במס 2.0, וכיצד זה ישפיע על המשקיעים?


הרפורמה במס 2.0 נחלקת לשלושה חלקים: קיצוץ מס לעסקים קטנים לשנת 2018, חוק החיסכון המשפחתי של 2018, ופיתוח החדשנות האמריקאית. החלק הראשון נועד לנעול את שיעורי המס לפרטיים נמוך ולשמור על קצבאות הילדים. הצעת חוק זו גם תקבע סטנדרט של זיכויים וניכויים גבוהים יותר עבור הוצאות רפואיות, בין היתר. חוק החיסכון המשפחתי מסיר את מגבלת גיל הפרישה, אשר היה אמור בתום השנה השנה לעמוד על 70 וחצי. הצעת החוק גם מאפשרת למשפחות למשוך ללא קנסות עד $ 7,500 מדמי הפנסיה עבור הוצאות לידה או אימוץ. בנוסף, היא מקדמת חשבונות חיסכון אוניברסליים המאפשרים לאנשים להפריש כסף ולחסוך במס. יתר על כן, על פי הצעת החוק, עסקים קטנים יוכלו להצטרף בקלות רבה יותר לתוכנית בכדי להציע לעובדים שלהם תוכניות פנסיה כגון 401 (k) .


הקיצוץ במס בשנת 2017 עזר להגדיל את קצב הצריכה לשיאים של 18 שנה. הרפורמה במס 2.0 תגרום לצרכנים להרגיש כאילו יש להם יותר מזומנים בכיס, אז הגיוני שאנחנו בתור משקיעים נרצה להתמקד בסקטור הצרכנות . בזמן כתיבת שורות אלה, התעשייה המדורגת גבוה ביותר היא "הנעלה והלבשה". אחת המניות בתעשייה זו היא Deckers (DECK). Deckers מובילה עולמית בעיצוב, שיווק והפצת מוצרי הנעלה חדשניים, הלבשה ואביזרים.


המשך רוב רפובליקני בבית ובסנאט משמעו וודאות גוברת למניות שהניבו רווחים לאחר הקיצוץ במס החברות של 2017. מבין אלה, אחת הזוכות הברורות ביותר היא (Apple AAPL). ענקית הסמארטפונים העלתה את הדיבידנד הרבעוני ב -16%. בנוסף, תשקיע 100 מיליארד דולר ברכישת מניות עצמית. הדבר מגדיל את הרווח למניה כי מספר המניות קטן. שיעור המס האפקטיבי הכולל של S & P 500 היה 26% בשנה שעברה. שיעור המס החדש יהיה 21% שיעור מס שעדיין מייצג קיצוץ רציני לא משנה מה. לכן כדאי לנו לבחור במניות דיבידנד, היות שהן יכולות להעלות את שיעור החלוקה בתגובה לקיצוץ במס .


2. הדמוקרטים מנצחים בבית אחד

אם הדמוקרטים יזכו באחד מהבתים - קרוב לוודאי שהבית-הקונגרס יהיה חצוי, אנו יכולים לצפות משמעותי לחוסר יעילות ואי סדר בכל רחבי הממשלה הפדרלית. שני המנהיגים לא הראו להיטות לעבוד יחד בשנים האחרונות, וזה לא סביר שישנו פתאום את דעתם. עם זאת, יש דבר אחד משותף לשני הפלגים, הרפובליקנים והדמוקרטים, באג'נדה לאחר הבחירות: הוצאות תשתית. תשתית דו-מפלגתית, העסקה היתה ספקולטיבית מאז טראמפ נכנס לתפקיד, תשתית ההוצאות הייתה אחת ההבטחות במסע הבחירות לנשיא הרפובליקני הפופוליסטי. הדמוקרטים מעידים על כך שהם מעוניינים לבנות גרסה משלהם של תשתיות. עסקה כזו יכולה להיות טובה לשני הצדדים.


אז מה הדמוקרטים רוצים להשיג בהצעת חוק תשתיות? ניתן למצוא באתר הרשמי שלהם. תחת הכותרת "לבנות מחדש את אמריקה", התוכנית הדמוקרטית מבטיחה לא רק 1 $ טריליון עבור הוצאות לפיתוח תשתיות, אלא גם את יצירתם של 16 מיליון מקומות עבודה חדשים. דבר זה ישפיע לטובה על חברות בתחום תעשיות האנרגיה המתחדשת. חברות כמו קטרפילר (CAT). אבל אל לנו לשכוח כי $ 1 טריליון בהוצאות על תשתית דורשת הרבה לוגיסטיקה ותכנון, לכן חברות כמו (Aecom ACM) ייהנו. Aecom היא חברת שירותי תשתית המתמחה בעיצוב אדריכלי והנדסי. החברה פועלת מקרוב עם ממשלות.


עם זאת, חשוב לנו לציין כי הצעת חוק התשתיות עשויה לגרום לתוצאה שלילית בלתי מכוונת במקום אחר. אם בוא הקונגרס המפוצל להסכם עם הנשיא טראמפ על כמעט 1 טריליון דולר, אנו יכולים לצפות לראות לחץ על הדולר האמריקאי ותשואות האג"ח כמו הגירעון הלאומי צפויים לגדול במידה ניכרת. דבר זה מטריד במיוחד מאז הגידול ברמות החוב כתוצאה מן הקיצוצים במס בשנה שעברה. עד אוגוסט, החוב הלאומי עמד על 21.4 טריליון דולר, והגירעון השנתי על כמעט 900 מיליארד דולר.


3. הדמוקרטים מנצחים בשני הבתים

אם הדמוקרטים ינצחו בשני הבתים, התוצאה הסופית לא יכול להיות שונה באופן משמעותי מאשר במקרה בו המפלגה תזכה רק באחד הבתים. עם הרפובליקנים עדיין שולטים בבית הלבן, חוקים חדשים ידרשו סוג של הסכם דו-צדדי. עם זאת, אנו צריכים לשקול את יתר ההשלכות האחרות של קונגרס הנשלט על ידי דמוקרטים. אפילו עם השליטה בשני החדרים, הדמוקרטים יהיו מוגבלים ביכולתם, אנחנו די בטוחים שעיקרי המאמצים של המנהיגים יתמקדו בחקירת ההתערבות הרוסית בבחירות 2016. ובכל זאת, וול סטריט הגיבה באדישות לרוב ההתפתחויות בחקירה זו ועל רעיון ההדחה בכלל. דבר אחד שאולי יש לו השלכות כלכליות יהיה פעולות לריסון חלק ממדיניות הסחר של הנשיא טראמפ. הקונגרס הוא, אחרי הכל, שלוח הממשלה המוטל על ביצוע פעולות התעריפים. הנשיא לקח לידיו כוח זה רק כי הקונגרסים הקודמים העניקו לו אותו. משמעות הדבר היא כי הקונגרס יכול, באופן היפותטי, להעביר חוקים ל"סירוס" כוחו של טראמפ בהיבט זה. כמובן, טראמפ יכול פשוט להטיל וטו על ההחלטות האלה, אם כי הסנאט עשוי להניע את הדמוקרטים ואת הרפובליקנים נגד טראמפ להקים קואליציה חזקה מספיק כדי להתגבר על כוח הווטו של הבית הלבן. תוצאה כזו אינה מתקבלת על הדעת במידה של קיטוב מפלגתי לאחרונה, אבל זה עשוי להוות תמיכה עבור חברות שנפגעו בסכסוכי הסחר, כולל יצרניות רכב מקומיות כגון ג'נרל מוטורס (GM) ו פורד (F).


השפעת הבחירות המקומיות על תעשיית הקנאביס

הרבה נושאים מונחים על כף המאזניים עבור המשקיעים בבחירות השנה, אבל מצביעים במדינות מסוימות עשויים להיות בעלי השפעה גדולה יותר על וול סטריט וקולםיכול להשפיע על יוזמות מקומיות, למשל בתחום הרפואי בתעשיית הקנאביס. מריחואנה הפכה לנושא החם ביותר בקהילת ההשקעות השנה. מפיקים כגון Tilray (TLRY), Cronos והקבוצה (CRON), ו (Canopy Growth-CGC). כמו השכנים מהצפון שהפכו את השימוש לחוקי, עכשיו המשקיעים מעוניינים בהרחבת השוק האמריקאי יותר מאי פעם. נכון לעכשיו, ב- 30 מדינות בארה"ב מותר השימוש במריחואנה רפואית. תשע מדינות במחוז קולומביה מותר חוקית לצרוך עבור פנאי מריחואנה, כולל 68 מיליון בני אדם או 21% מאוכלוסיית המדינה. מצביעים משתי מדינות - יוטה ומיזורי - יחליטו על הצעות לפתיחת שווקים רפואיים חדשים, בעוד שבחמש מדינות - ניו ג'רזי, מישיגן, אריזונה, נברסקה, צפון דקוטה - יש יוזמות לשימוש ופנאי על פתקים שלהם. המפיקים הקנדיים שהוזכרו לעיל יצרו הד משמעותי השנה בין מסחר ספקולטיבי וציפייה. עסקי מריחואנה רבים ממוקמים היטב ומוכנים להתרחבות לשווקים בינלאומיים. Cronos שמרה על אסטרטגיה ממוקדת ברחבי העולם, וחתמה על הסכם הפצה בלעדי לחמש שנים עם פולין. Canopy Growth- גייסה השקעה הון של 3.8 מיליארד דולר מקונסטליישן ברנדס (STZ), אשר הגיעה גם עם התחייבות לשתף פעולה בתחום משקאות הקנאביס. לאחרונה, Tilray קיבלה אישור DEA לייבא את מריחואנה שלה לארה"ב לצורך מחקר רפואי. אבל איזו חברות קנדיות אלה באמת ימריא בארה"ב ו בחו"ל עדיין לא ברור.


קרן אחת - IIPR דווקא מתחום השקעות נדל"ן - (REIT) - אשר מתמקדת ברכישה, בעלות, וניהול של נכסים מיוחדים שמושכרים מהמדינה ומורשת לפעיל מתקני קנביס לשימוש רפואי. נכון ל -10 באוגוסט, החברה החזיקה תשעה נכסים בשבע מדינות בארה"ב. כל הרכוש של המשרד מושכר, עם תקופת שכירות ממוצעת של כ 15 - שנים. המשרד נשאר פעיל בחיפוש אחר נכסים חדשים לרכוש, ויתכן והביקושים יגדלו כאשר תתרחב הלגליזציה בתחום. אחד היתרונות העיקריים של מודל ה- REIT הוא כי IIPR יכול להימנע מתשלומי מס חברות על ידי החזרת רוב הרווחים שלה לבעלי המניות בדיבידנדים. המשרד יכול להמשיך ולייצר הכנסות קבועות וצמיחה בתזרים המזומנים, תוך ניצול הצמיחה בתעשיית מריחואנה באותו זמן. בעוד שראינו צמיחה דרמטית של כמה כוכבים חדשים בתעשיית המריחואנה, רבות מהחברות עדיין בחיתוליהם וחשופות לסיכונים שונים בחקיקה, בתחרות ובתזרים המזומנים. סביר להניח שיהיו עוד כמה שמות שיעלו לפסגה בשנים הבאות, אבל אין לנו שום דרך לדעת מי הם יהיו. במקביל, משקיעים המעוניינים לנצל את המגמה החדשה הזו בפחות אופנה מסוכנת יכול לשקול REITs כגון IIPR. מודל החכירה פירושו תזרימי מזומנים יציבים ובטוחים מאלה הנובעים מההפצה העולמית ומכירות קמעונאיות. הזמן יגיד אם תנועות השוק האחרונות משקפות בועה בתעשייה המריחואנה או לא. אם המגמה הנוכחית היא אינדיקציה כלשהי, הצמח הירוק לא צפוי להעלם מחיינו בקרוב.



ההימורים רבים, הוויכוחים מקוטבים, והתוצאות נשארות - לא ברורות. בהתאם לכל תרחיש אפשרי אנו מכינים עבורכם את המלצות ההשקעה המתאימות אשר ישלחו לאחר סיכום תוצאות הבחירות!





May the odds be ever in your favor











bottom of page