על רקע דוחות מצויינים של חברות אפל שהביאו אותה לשווי שוק דמיוני של מעל לטריליון דולר, סקטור הצרכנות (Retail) צבר כותרות רבות בתקופה האחרונה. אפל וגם אמזון הציגו רמות מדהימות של צמיחה ורווחיות. אך האם זה ימשך? איך נבצע קניות בעתיד הלא רחוק ? במאמר הבא נבחן את המגמות המשתנות בסקטור הקמעונאות שעשויות לזמן לנו הזדמנויות השקעה - ואת הדרך בה אנו הצרכנים נבצע רכישות בעתיד.

נתחיל באפל - AAPL החברה הגיעה לשווי של 1 טריליון דולר!!!. חברת מוצרי האלקטרוניקה / טכנולוגיה הציגה את ההכנסה הטובה ביותר שלה אי פעם עבור רבעון שבד"כ הוא הרבעון החלש ביותר שלה, וכמובן עלתה על הערכות האנליסטים. ברבעון השלישי Q3 הסתכמו מכירותיה בעליה של - 17% - ל 53.3 מיליארד דולר.
אמזון - AMZN נמצאת לא הרחק מאחור. הכנסותיה ברבעון השלישי צפויות לעלות ביותר מ -30%, לרמה של 56.91 מיליארד דולר, כאשר המכירות של השנה כולה צפויות להגיע ל -234.82 מיליארד דולר. עבור שנת 2018, מדובר על עלייה של 279% ברווחים. אין פלא שמחירי המניות של אמזון זינקו מעל ל -500% במהלך חמש השנים האחרונות, וריסקו את הגידול בתעשייה שהיה 108% באותה תקופה.
וולמארט - Walmart מתאמצת להדביק את הקצב של אמזון, וולמארט משלבת טכנולוגיה עם נוכחות של חנות פיזית כדי לבדוק ולאסוף מוצרים. ומאפשרת לאפליקציה שלה לתמוך בקניות בחנות. המטרה שלה כיום היא לחפש, למצוא ולמצב את מקומה במהפכה הקמעונאית, לאחר שחידשה את הסחורה שלה עם מותגים פרטיים רבים וגם הבטיחה שיפוץ של לפחות 1,000 מהחנויות שלה עד 2020, עם השקת מודל חנות קטן יותר, “City Targets” עבור לקוחות עירוניים.
אז מה צופן לנו העתיד?
1. זמני אספקה מהירים יותר
אצלנו בישראל אנו רגילים לחכות זמן רב למשלוחים עבור קניות מאתרי חו"ל. משלוחים שלוקחים לפחות כמה ימים, עד מספר חודשים (!). בעולם של אמזון, הצרכנים מקבלים את המשלוח תוך יומיים. יתרה מכך, סקר שנערך לאחרונה מצא כי 25% מהצרכנים יוותרו על הרכישה אם האופציה לקבל את המשלוח בתוך יום עסקים לא תהיה זמינה.
לדעתנו, זה רק עניין של זמן עד שמשלוחים יגיעו אלינו גם בתוך שעתיים, עם מזל"ט, משאיות אספקה עצמאיות ,רחפנים ועוד. ואם כבר ברחפנים עסקינן – חזון נוסף של אמזון הוא להקים תחנות שיגור לרחפנים במרכזי ערים. ענקית הקמעונאות רוצה לזרז תהליכים באמצעות מחסנים שימוקמו בתוך הערים עצמן. החברה הגישה פטנט למגדלים שנראים כמו כוורת עתידנית, מהם ימריאו רחפנים עם חבילות, וינחתו שם בחזרה על מנת להעמיס חבילות נוספות.
2. קניות אוטומטיות
זה לא מופרך לדמיין עתיד שבו "בית חכם" יכול להיות מתוכנת לאחסון ובקרה על המלאים שבו בכוחות עצמו, מקפה לנייר טואלט, אבקת כביסה ועוד. יש כבר סטארט-אפ בשם WePlenish שיצר "IOT powered" כלי מטבח חכמים שמסוגלים לכך. מיכלים אלה יכולים להיות מלאים קפה, חטיפים, אורז, גרנולה, מזון לחיות מחמד, או כל דבר אחר חיוני במטבח לדעת מה הכמות הנצרכת ולערוך את רשימת הקניות עבורך.
3. למה לצאת סתם מהבית?
האם אי פעם קרה לך שהלכת את כל הדרך לחנות על מנת לקנות משהו, רק כדי לגלות שאזל המלאי? לקמעונאים כבר יש מערכות ניהול מלאים שיודעות להתריע כאשר ישנו מחסור במוצר מסויים, אבל עד עכשיו לצרכנים לא היתה גישה לאותם כלים כדי לדעת מתי פריט זמין בחנות. אפליקציות ו- A.I. יוכלו לספר לצרכנים היכן ניתן למצוא את המוצר שהם רוצים,וכמה יחידות ממנו קיימות במלאי.
4. נשלח ישר לביתך
תאר לעצמך את העתיד שבו אתה מבקר בחנות, במטרה לרכוש משהו, ואז אולי ללכת לארוחת ערב או סרט ולאחר מכן כאשר אתה מגיע הביתה, ממתין לך הפריט שרכשת מוקדם יותר באותו היום! כמה חנויות מתנסות עם מודל כזה, כי הוא למעשה מבטל את הצורך שלהם לנהל מלאים בחנות עצמה. עם זמני אספקה מהירים יותר ושירותי אספקה אוטומטיים, בעתיד הלא רחוק לא נאלץ גם להסתובב עם שקיות.
5. חדרי הלבשה דיגטליים
חברות מתחילות לשקול את היתרונות של שיפור חווית הקנייה בביקור בחנות , באמצעות בר משקאות, דוגמיות ניסיון, מסכי מגע המשמשים לסריקת פריטים או סטייל חדש לחדרי ההלבשה . סביר להניח שטכנולוגיות 3-D או מציאות מדומה יעשו את דרכן בקרוב לתוך חווית הקנייה שלנו, כך שאתה תוכל לראות איך אתה תראה- או איך משהו ייראה בבית שלך - מבלי לנסות ממש או לקנות את המוצר. VR יכולה להיות עמוד התווך בכל חנות קמעונאית ככלי חיוני אשר יכול לדחוף את הלקוחות לקניה ולשפר את חווית הקניה שלהם. ספורה - Sephora, למשל, כבר משתמשת באפליקציה האינטראקטיבית שלה כדי לאפשר לקונים לנסות איפור חדש באמצעות מצלמת הפלאפון הנייד.
השורה התחתונה למשקיעים
הצרכנים מהווים כ -70% מכלכלת ארה"ב, וכל עוד הכלכלה העולמית ממשיכה להתרחב, העולם ימשיך בהרחבת תרבות הצריכה, לדעתנו. המשמעות היא שחדשנות קמעונאית תהיה לא רק הכרח, אלא הזדמנות ענקית עבור חברות חדשות וטכנולוגיות להפוך את תהליך הקניה לקל יותר, יותר כיף, ופחות יקר. לדעתנו, תפקידו של המשקיע הוא לראות את המגמות המשתנות הללו ולמצוא דרך להרוויח מהן.
העתיד של הצריכה הקמעונאית הוא בחדשנות.
מניות מובילות בסקטור בשלושת החודשים האחרונים:
NTAP - Network Appliance, Inc. 82.97 +19.78% DDD - 3D Systems Corp. 17.96 +62.83% MRCY - Mercury Systems Inc. 48.39 +40.59%
DVMT - Dell Technologies Inc. 94.15 +30.75%
AAPL - Apple, Inc. 207.25 +11.82% USAT - USA Technologies, Inc. 15.10 +37.90%
NSIT - Insight Enterprises, Inc. 53.43 +17.77%
CNXN - PC Connection, Inc. 37.53 +26.19%
HPQ - HP Inc. 24.14 +10.57%
Kommentarer