top of page

סקירה חודשית נובמבר 2019

קשה להצביע על סקטור אשר מספק תשואה שלילית מתחילת השנה. זוהי הוכחה חותכת לתשואה הפנומנאלית של מדדי שוק המניות האמריקאי. אך ישנם מנצחים ומפסידים ברורים – בעוד סקטור הבריאות וסקטור האנרגיה מפגרים אחרי השוק ומספקים תשואות נמוכות יותר ביחס לשוק , סקטור הטכנולוגיה מושך את השוק קדימה בפער ניכר ובעקבותיו סקטור התעשייה והצריכה.



סיכון בתיק ההשקעות


שוברים שיאים !


השנה, אנו עדים לשוק שורי מהעוצמתיים ביותר שנרשמו מאז היציאה מהמשבר הפיננסי של 2008. משנת 2009 עד שנת 2018, התשואה השנתית הממוצעת של תעודת הסל SPY אשר עוקבת אחר מדד ה-S&P500 עומדת על כ-13% נכון להיום ומתחילת השנה תעודת הסל סיפקה תשואה של כ-23% תוך שהיא מתפרסת על מגוון תעשיות ומוחקת לחלוטין את התיקונים האגרסיביים אשר פקדו את השווקים בסוף שנת 2018.






אחד הנתונים הכלכליים החשובים ביותר אם כי אולי אחד הפחות מובנים בעיני משקיעים הוא היתרי הבניה. בקצרה, נתון המתאר את כמות היתרי בניה שניתנו במהלך החודש האחרון. על מנת להבין את ערכו של הנתון, יש להבין את התהליך העומד מאחוריו. בקשה להיתר בניה מתקבלת לאחר תשלום מסוים. קבלן לא היה משלם סכום זה אם לא היה בכוונתו לממש את ההיתר או אם אין ביכולתו הכלכלית לממן את הפרויקט. הפרויקט כמובן ממומן ברוב המוחלט של המקרים באמצעות הלוואות אשר נלקחות מהבנקים. אם הבנקים לא היו מספקים את המימון, לא הייתה נשלחת בקשה להיתר בניה.


ובחזרה לנתון. מאז 2015 חזינו בקיפאון מסוים בגידול של היתרי הבניה כפי שניתן לראות בריבוע השחור המסומן בגרף. עם זאת, נתון היתרי הבניה של חודש אוגוסט הציג שיא חדש מאז היציאה מהמשבר הפיננסי של 2010 ולראשונה מהשיא הקודם שנרשם ב-2015.



היתרי בניה

מדד מנהלי הרכש


במהלך החודשים האחרונים צפינו בירידה חדה במדד ה-ISM במגזר היצרני בארה"ב אשר אחראי ל-20% מהפעילות העסקית במדינה. המדד התקבל מתחת ל-50 (מתחת ל-50 – האטה כלכלית , מעל 50 – צמיחה כלכלית) במהלך שלושת החודשים האחרונים לראשונה מאז 2016. עם זאת, בדיווח האחרון שהתקבל ב-1 בנובמבר, נמדד נתון גבוה יותר מהקודם ועושה רושם כי ההאטה נבלמת והמגמה הולכת להשתנות בקרוב. תמונה דומה התקבלה בשנים 2012 ו-2016 דאז המדד ביקר מתחת ל-50 במהלך תקופה קצרה אך כאשר חזר לעלות ולהצביע על התרחבות כלכלית צפינו בתנועה חיובית מקבילה בשוק המניות.

מדד ה-ISM במגזר הלא יצרני (מגזר השירותים) אחראי על 80% מהפעילות הכלכלית בארה"ב (כלכלת ארה"ב מבוססת שירותים). בעוד המגזר היצרני מסמן האטה, מגזר השירותים ממשיך להצביע על התרחבות כלכלית זה החודש ה-117 במספר, אם כי בקצב נמוך יותר מאשר נראה במהלך החודשים אשר קדמו לנתון האחרון.


ISM

ISM לא יצרני


שווקים גלובלים


בזירה הגלובלית, מדד מנהלי הרכש הגלובלי של J.P.Morgan, אשר בוחן את הפעילות הכלכלית ברחבי הגלובוס התקבל ברמת ה-49.8 מתחת לרמה הניטרלית (50) אך מראה סימני התייצבות ושיפור בפעילות הכלכלית ברחבי העולם במהלך שלושת החודשים האחרונים.

אחת הסיבות העיקריות לתשואת החסר של השווקים האירופאים אשר רחוקים מאזורי השיא הקודמים היא חולשתו של היורו מול הדולר. הגרף הבא מתאר את מערכת היחסים בין כוחו של הדולר (כחול, סימבול UUP) לשווקים האירופאים (כתום, סימבול VGK). ניתן לראות באופן ברור כי כאשר הדולר נחלש (באופן יחסי מול סל מטבעות, ביניהם גם היורו), לדוגמא בתחילת שנת 2017, השווקים האירופאים עולים. לעומת זאת, כאשר הדולר מתחיל להתחזק, לדוגמא ביוני 2014 או בפברואר 2018, השווקים האירופאים נחלשים. מערכת היחסים הזו אינה מקרית, מאחר ורווחי החברות האירופאיות נמדדים ביורו. כאשר היורו נחלש מול הדולר - כוח הקניה הגלובלי של החברות האירופאית נחלש.



שווקים גלובלים


השוק היפני


אחד השווקים היותר מדוברים בשבועות האחרונים הוא שוק המניות היפני. במהלך שלושת העשורים האחרונים שוק המניות ביפן היה מצוי בתרדמת ונמנע מלייצר שיאים חדשים, בעיקר בגלל ילודה נמוכה

וקצב גידול האוכלוסייה הנמוך. לאחרונה השוק היפני מראה ניצנים של התאוששות ונתפס אטרקטיבי בעיני המשקיעים. מתחילת השנה צבר תשואה דו סיפרתית של 14.21% ופרץ נקודות התנגדות היסטוריות כפי שניתן לראות בגרף.





עונת הדוחות - Q3


מעל 75% מחברות מדד ה- S&P500 דווחו את תוצאות הרבעון השלישי לשנת 2019. בשורת הרווח למניה, כ-70% מהחברות דווחו על תוצאות מפתיעות לטובה ביחס לצפי האנליסטים. כ- 58% מהחברות דיווחו על הכנסות ממכירות המתעלות על צפי האנליסטים. האחוז הגבוה ביותר של החברות אשר מעפילות על צפי האנליסטים מגיע מכיוון סקטור הטכנולוגיה ומסקטור מוצרי הצריכה.

מבין הסקטורים אשר דווחו על צמיחה חיובית ברווחים ניתן למצוא את סקטור התחבורה , השירותים הציבוריים, פיננסים ובניה. נקודה ראויה לציון נוגעת למגזר הסמיקונדוקטורים, אשר מהווה אינדיקטור מוביל להסתכלות רוחבית על השוק. בעונת הדוחות האחרונה, מעל ל-80% מהחברות בענף התעלו על צפי הרווחים והתמונה הטכנית בהתאם.



companies beating earnings

שוק האג"ח


נכון להיום, המרווח שבין אג"ח ממשלתי ל-10 שנים ולשנתיים עומד על 26 נק' בסיס כאשר בתחילת השנה עמד המרווח על 16 נק' בסיס. דובר רבות במדיה על השפעת היפוך עקום התשואות ועל היפוך עקום התשואות כתקדים לקריסה בשווקים. יש לציין כי אין בכוחו של נתון כלכלי אחד לחזות משברים פיננסיים. כמו כן, בחינה היסטורית של הנתונים (1998,2006) מראה כי קיים טווח זמן לא מבוטל של כשנה וחצי בין נקודת הזמן בה מתהפך עקום התשואות בפעם הראשונה ועד לתיקונים שהגיעו לאחר מכן בשוק המניות.

הריביות האפסיות והירידה בתשואות האג"ח משאירות את שוק האקוויטי אטרקטיבי בעיני משקיעים אשר רודפים אחר תשואות. בחינה של אירועים היסטוריים (2012,2016) בה תשואת אג"ח ל-10 שנים הגיעה אל מתחת לרמת ה-1.5% בדומה לחודש אוגוסט האחרון מציגה אפשרות ברת קיימא להמשך העליות בשווקים בדומה למקרים בשנת 2012 ו-2016.



שוק האג"ח


אג"ח ממשלתי

הגרף הבא מציג את היחס שבין תעודת הסל SPY אשר עוקבת אחר מדד ה- S&P500, מול תעודת הסל TLT אשר מורכבת מאג"ח ממשלתיות ארוכות טווח. בפשטות, היחס עולה כאשר מדד ה- S&P500 עולה חזק יותר

מאשר האג"ח ממשלתיות (שעשויות לרדת במקביל) ויורד כאשר ה- S&P500 יורד מול האג"ח ממשלתיות.

ניתן לראות בבירור את העלייה ביחס החל משנת 2009 עם היציאה ממשבר הסאב פריים.

כמו כן, ניתן לראות כי החל מתחילת 2018 היחס לא השתנה בהרבה ובוצעה בדיקה של ממוצע נע 200 (בדומה ל-2016). אם המצב הכלכלי ימשיך להטיב עם השווקים אנו צפויים לראות את היחס הזה ממשיך לעלות לאחר תקופה של שנתיים. כאשר אנו מפעילים אינדיקטורים טכניים על היחס ניתן לראות תנועה חיובית של אינדיקטור ה-MACD ויציאה של מדד ה-RSI מעל רמת ה-50 - איתות חיובי לשוק המניות.

מנקודת מבט טכנית על מדד ה- S&P500 התמונה נראית מעודדת. אינדיקטור ה-MACD נותן אינדיקציה למגמתיות בשוק ומספק איתותים אמינים למדי בהסתכלות על מסגרות זמן גבוהות. בקצרה, האינדיקטור משתמש בממוצעים נעים של המחיר על מנת לבחון את מגמתיות הנכס הפיננסי. מאחר והוא משתמש בממוצעים נעים - האיתותים המתקבלים ע"י חיתוך הממוצעים נראים זמן קצר לאחר תחילת התנועה. אין זה אינדיקטור המשמש ככלי בפני עצמו לקבלת החלטות אלא כחלק מסל רחב של אמצעים אשר מטרתם לספק לנו תמונה מהימנה של מצב השווקים.


לסיכום,

פעולות מוניטריות מצד הבנקים המרכזיים תומכים בהתרחבות כלכלית ואנו צפויים לראות שיאים חדשים בהמשך הדרך. המדיה ממשיכה ותמשיך לספק כותרות גם בשבועות שינעלו את השנה וכהרגלה תנסה לטשטש ולהרעיש את מצב השווקים אשר בטווח הקצר נקבע ע"י ציוצים וכותרות פיננסיות. כל זה פונקציה של הסנטימנט בשווקים אשר נמצא ברמות נמוכות (משקיעים פסימיים יוצאים מהשוק רק כדי לחזור אליו מאוחר יותר) ולאו דווקא פונקציה של יצירת ערך \ הריסת ערך מבחינה פונדמנטלית.





bottom of page