top of page

האם מניות ה-FAANG הן בועה שצריכה להתפוצץ?

מניות הטכנולוגיה חוו תנודות קשות בחודש האחרון הרבה יותר מיתר השוק הרחב (S & P 500). בשלושת החודשים האחרונים עד יום שישי שעבר (11/16), מדד ה- S & P ירד ב -4.44%, ואילו הנאסד"ק (המדד הטכנולוגי) ירד כמעט פי שניים, ב -7.19%.


הירידות הללו גרמו למשקיעים לחשוש שמניות הטכנולוגיה בועתיות מדי.


אבל אנו לא משוכנעים עדיין כי מניות הטכנולוגיה במצטבר מנופחות או בטריטוריה בועתית. וזאת כי לעתים קרובות המשקיעים מבלבלים בין הערכות שווי של חברות כמו פייסבוק, אמזון, Netflix (מניות FAANG) עם מגזר הטכנולוגיה הרחב. ובעשותם כך הם למעשה מפספסים את התמונה המלאה.


אם אתם מתרכזים רק בכמה חברות כמו אלה שהוזכרו לעיל, כנראה היינו תמימי דעים בכך שיש סיבה לדאגה. אבל אם אתה מושקע בענף הטכנולוגיה הרחב, לא היינו ממהרים לדאוג.


הנה 4 סיבות מדוע:


1) הערכות שווי של המגזר הטכנולוגי הינן ממוצעות יחסית להיסטוריה - נכון לרבעון השלישי, סקטור הטכנולוגיה נסחר ברווחים של 29x בערך, שהוא קרוב למדי לממוצע ארוך הטווח של 28x. במהלך בועת הטכנולוגיה בסוף שנות ה -90 עד שנות ה-2000, הערכות היו קרובות ל- 70x עם כמה חברות שנסחרו מעל לפי 100. חברות מסוג זה קיימות כיום, אבל לא מדובר בחברות קיקיוניות ואינן נפוצות כמו בעבר.


2) הערכות השווי יחסית ל- S & P 500 הן גם סבירות - בשנות ה -90 המאוחרות בזמן ההתנפחות של הבועה הטכנולוגית, סקטור הטכנולוגיה נסחר בפרמיה של 1.5-2x ביחס ל- S & P 500. אבל כרגע, זה קרוב יותר ל 1-1.25x.


3) חברות הטכנולוגיה עדיין רווחיות במאזנים, ומאזן מוצק מספק להן גמישות - כמעט 90% מחברות הטק הכו את הציפיות ברבעון השני, וזה סביר שהקצב ישמר ברבעון השלישי . רוב המאזנים נראים טוב, עם יתרות מזומנים גדולות וחוב נמוך יחסית. זה נותן לחברות טכנולוגיה כרית הגנה וגמישות במידה ויכול שינוי בתנאים המאקרו כלכליים. הן יכולות לבחור להגדיל את הוצאות ההון, להיות אגרסיביות יותר בקידום מיזוגים ורכישות או אפילו להגדיל את תשלומי הדיבידנדים ולבצע רכישה עצמית של מניות.


4) חדשנות מתמשכת - קשה להבין כי פייסבוק נוסדה לפני פחות מ -15 שנה, אך כיום היא מוערכת בכ -400 מיליארד דולר. סיפור דומה חל על גוגל, פייסבוק, נטפליקס ואחרות. אנחנו רואים ללא הרף חדשנות במגזר הטכנולוגיה, ולא בטוח שיהיה זה נבון מאוד לחשוב שהחידושים הטכנולוגים יעלמו בקרוב. הטכנולוגיה צפויה להמשיך ולשלוט בעולם, עם מוצרים חדשים, ועם הזמן, חברות חדשות. אבל עם זרם קבוע של חדשנות על המשקיעים להיות ערניים בבחירת החברות - ותמיד להיות מודעים לתחרות.


השורה התחתונה למשקיעים


מניות הטכנולוגיה הושפעו באופן לא פרופורציונלי במהלך הירידות האחרונות. במהלך יום שישי ה -16 בנובמבר, הנאסד"ק עדיין היה טוב יותר השנה מאשר מדד ה- S & P 500, לאחר שעלה ב -2.44% לעומת עלייה של 0.63% ב- S & P 500. בנוסף, לעתים קרובות, סקטורים שספגו קשה בנפילות גם נוטים לחזור בחזרה בחוזקה כאשר השוק מתאושש - אנו צופים שגם הפעם התוצאה תהיה דומה.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page