סקירה מלאה לקראת 2019

עודכן ב: 2 ינו 2019

ארבעת המשפטים המסוכנים ביותר עבור המשקיעים לקראת 2019 הם: " הפעם זה שונה "," נפעל רק כאשר הכל ידוע ", "הפעם זה אותו הדבר כמו... ", "הקפיצה/ נפילה הכי גדולים מאז...".

עמיתינו ב- Bespoke Investments פרסמו את הביצועים של ה- S & P 500 לאחר פרסום הפסד רבעוני של 10% או יותר מאז מלחמת העולם השנייה . (ראה טבלה להלן)

הטבלה מציגה רק ארבע שנים ב -74 השנים האחרונות (1957, 1973, 2002 ו -2008), בהן הרבעון הבא ירד לאחר ירידה של 10% או יותר במהלך הרבעון הקודם. נתן זה הוא מרשים ביותר! הנתונים המוצגים בטבלה זו מראים כי הסיכויים לריבאונד עבור מניות ברבעון הראשון של 2019 הם גבוהים היות וריבאונד דומה כמעט תמיד קרה בעבר. ובאותה נשימה קיימת אזהרה גרנדיוזית. הרעיון כי "הפעם זה יהיה אותו הדבר" כמו כל או רוב השנים הקודמות היא חשיבה מסוכנת מאוד. למה? כי לא משנה מה קרה בשנים האחרונות, זה בלתי אפשרי לחשב עם דיוק סטטיסטי מה המניות יעשו מחר, שלא לדבר על הרבעונים הקרובים.

הכנה לקראת ראלי?

אמנם העיתוי המדויק לריבאונד במניות אינו ידוע (גם העלייה אתמול אינה מהווה ריבאונד), אנחנו יודעים שזה יקרה. ומשקיעים הגנתיים צריכים להשתמש ברגעים אלה כדי להפחית את החשיפה למניות או להגדיל את החשיפה לאג"ח ומוצרים בעלי קוראלציה שונה.

נכון לעכשיו מחירי המניות נשארו במגמת תיקון ומדד התנודתיות (VIX) זינק אל אזור הפחד. אנחנו עדיין פועלים תחת סחר הגנתי באמצעות חשיפה לסקטורים הגנתיים XLU, XLP, אשר בנויים לעלות כאשר S & P 500 יורד. למרות ירידת מחירי המניות ועלייה בפחד, מחירי הזהב נסחרים בדשדוש. רמת הבהלה של הציבור אינה גבוהה מספיק כדי להזיז את הזהב גבוה יותר. היורו שקע לשפל של שנה אחת ונראה מוכן לרדת לכיוון התחתית של שנת 2017. כל האינדיקציות עבור שוק דובי בגוש היורו קיימים שם כיום.

בחינת יחסים בשוק

על מנת לקבל תמונה רחבה יותר של המצב כיום בחרנו לבצע ניתוח פנימי ולבחון יחסים מסויימים, מתוך הנחה כי כל השווקים הפיננסיים קשורים בדרך כלשהי. לכן בחרנו לבדוק את היחסים האלו:

1. SPY: TLT

2. SPY: ACWX

3. IWF: IWV

4. RCD: RHS

באופן כללי, המרווחים הללו כשלעצמם אינם מהווים אינדיקציה לביצוע, אך מה שהם כן יכולים לספק לנו הוא זיהוי המגמה בין סוגים שונים של נכסים:

מניות או אג"ח? לטווח ארוך: SPY; לטווח קצר: TLT - תעודה אשר עוקבת אחרי אג"ח ממשלת ארה"ב מח"מ 20

מראה פרספקטיבה ארוכת טווח של SPY ו TLT. בסיסי למדי, נכון?

לא מפתיע, לאורך השנים שוק המניות (מסומן על ידי SPY) נתן ביצועים טובים יותר על אג"ח מיוצג על ידי TLT. לאחרונה זה לא היה המקרה, וכן במידה זו המגמה היא על סף שבירת רמות תמיכה שאמורות להחזיק מעמד בתנאי שוק שורי או עולה.

ארה"ב או שווקים זרים? לטווח ארוך: SPY; לטווח קצר: ACWX

היחס השני ברשימה כולל השוואה של השוק האמריקאי באמצעות תעודץ ה- SPY עם השוק העולמי בתעודת ACWX . ACWX מורכב בעיקר מחברות בשווקים מפותחים כמו: יפן, בריטניה, הונג קונג, צרפת, קנדה ועוד.

המגמה העיקרית כאן היא כי השוק האמריקאי בעד ביצועים טובים יותר כבר מאז השפל של 2008. כמובן, ישנן תקופות של ביצועים טובים יותר ב- ACWX, אבל המגמה ברורה בעלייה משמאל לימין. על פי הגרף ניתן לראות כי אנחנו נמצאים כעת במצב החמרה של השוק האמריקאי. ההיסטוגרמה מצביעה על עלייה בביצועיו של ACWX ביחס ל- SPY.

צמיחה או ערך? לטווח ארוך: צמיחה; טווח קצר: ערך

על מנת לבדוק האם אנחנו נמצאים בסביבה חובבת צמיחה או ערך. באמצעות התעודות IWF - מניות צמיחה מתוך מדד הראסל ו- IWD - מניות הערך מתוך הראסל.

אנחנו לא מחפשים אינדיקציות לאזורי קנייה או מכירה, אלא יותר כיוון וזיהוי המגמה. אנחנו גם יכולים לזהות כך מקרה של חזרה למצב הנורמלי. מוקדם יותר בתקופת הקיץ השנה היחס הגיע לשיאים חדשים ושיפוע מתוח מאוד לטובת מניות הצמיחה. דבר זה השתנה בשלושת החודשים האחרונים, אך לאחר שמתנד ה- PPO התהפך, מניות הערך נמצאות בתקופה מתוחה ומניות הצמיחה יכולות להתחיל במהלך עולה. עם זאת, כפי שצוין לעיל, התרחיש הטוב ביותר כאן בצד הצמיחה הוא שהמגמה תהיה דשדוש.

סקטור אגרסיבי או דפנסיבי? טווח ארוך: Discretionary; טווח קצר: Staples

עוד מערכת יחסים חשובה בהיבט הצרכן. באופן כללי, סקטור consumer discretionary מורכב ממניות בעלות מדדי ביתא גבוהים יותר הנוטים להציג ביצועים טובים במגמת עלייה אגרסיבית. בצד הנגדי, consumer staples שמורכב מחברות המייצרות מוצרי צריכה בסיסיים לכן אינן מאופיינות בנתוני צמיחה גבוהים ובדרך כלל בפיגור אחרי יתר הסקטורים. אבל נוטים לעלות במגמת ירידה בשווקים. כרגע עם זאת, אנו רואים את מגזר ה- staples משתלט לחלוטין על סקטור ה- discretionary. מוקדם יותר השנה, discretionary הובילו את השוק. המגמה כאן נשברת כרגע, ואנחנו לא מצפים שמגמה זו תסתיים בקרוב. שימו לב איך שברנו את המגמה ב 2015 ועד אמצע שנת 2016 כדי להפוך את המגמה להגנתית.

ה- PPO מציג בעיה שכן אינו מבשר טובות עבור מגזר ה- discretionary עם קו האפס שנחתך ללא היסוס. יחס זה הופך אותנו זהירים מאוד עם סביבת השוק הנוכחית.

נכון לעכשיו, רוב אם לא כולם ממליצים לנקוט משנה זהירות כשאנו נכנסים ל-2019. היחסים אותם בחנו מאפשרים לנו לקחת צעד אחורה מהשוק ולהרכיב בצורה רחבה יותר את הפאזל הפיננסי.

עוד כמה פרמטרים חשובים.....

התנודתיות בשוק המניות מדד התנודתיות (VIX) עלה בחודש אוקטובר, ובפעם הראשונה זה זמן רב המשיך להיסחר ברמה גבוהה.

עליית התשואות: העלאת הריבית בארה"ב מייצרת בעיות בסקטורים רגישים לריבית ובשוק הדיור. הפד הלך בניגוד לרצונו של השוק ושב והעלה את הריבית בחודש דצמבר. הלחץ הפיננסי יוטל על חוב מדורג נמוך (אג"ח זבל) ותעשיות כמו homebuilders ונדל"ן. אנחנו ממליצים על הקטנת חשיפה לסקטורים אלו או כניסה בחסר.

משאבים טבעיים: לאחר תחילת שנה חזקה, מחירי הסחורות נפלו קשה. מובילים את הירידות היו קריסתו של הנפט ומתכות תעשייתיות כמו נחושת. מתכות יקרות כמו זהב וכסף הציגו ביצועים חלשים למדי. עליות תעריפים ומלחמות סחר בין ארה"ב ליריביה גם הן תרמו רבות לנפילה. רק הפסקת אש מסחרית יכולה לספק הקלה זמנית למגזרים אלו. אנו ממליצים חשיפה במחירי יעד לתיקון מעלה ולמטרות הגנה מנפילות בשווקים.

מגזרים חדשים: בניגוד לרוב ענפי הסלולר המתמקדים בקבוצת תעשייה אחת בלבד, ה- ALPS Disruptive Technology ETF DTEC- נוקטת בגישה רב-מגזרית. היא מחזיקה במניות בכמה מן התחומים החדשניים ביותר כמו מחשוב ענן ואבטחת אינטרנט. כמו כן קרנות המשקיעות בטכנולוגיות ענן המחשוב, AI / רובוטיקה, FinTech ו- Cyber- הם נושאים חשובים וחמים.

בדיקה סקטוריאלית - השוואת ביצועי הסקטורית מה- S&P500 למדד

ניתן לראות שכלל הסקטורים נסחרו בטריטוריה שלילית רובם בנסיגה דו ספרתית (!) באחוזים. פרט ל- Utilities אשר מוגדר כסקטור הגנתי, היחידי אשר ייצר תשואה חיובית צנועה.

ביצועי הסקטורים ביחס למדד

בשלושת החודשים האחרונים מדד ה- S&P500 רשם תשואה שלילית של כ-14%, בהשוואת ביצועי הסקטורים ניתן לראות כי המשפיעים העיקריים על הירידה בתקופת זמן זו היו : טכנולוגיה, תעשיות, תקשורת ואנרגיה שרשם ירידה מצטברת של כמעט 24%. כמו כן בלטו לטובה כצפוי הסקטורים ההגנתיים : Utilities ו- Stapels , והנדל"ן (סקטור חדש במדד) שפתח פער מרשים ביחס ליתר הסקטורים וזאת תוך סביבת ריבית עולה שפוגעת בעיקר בענף ה- Homebuilders.

מי היו המנצחים והמפסידים העיקריים?

כפי שניתן לצפות התעשיות החלשות בתוך סקטור האנרגיה היו בעיקר אלו הרגישות לנפט כולל ציוד, שירותים, קידוחים וכו'. 90% מהחברות רשמו ירידות נכבדות, ביניהן : (NOV (-40.09%, National Oilwell Varco, Inc ,
 
(Schlumberger Ltd. 27.39%- SLB ), בסקטור הטכנולוגיה כלל התעשיות סיימו בטריטוריה שלילית, במיוחד חברות החומרה וענף השבבים. בלטו לשלילה חברות כמו : (AAPL (-30.55%, Apple, Inc
 
AMD (-42.31% Advanced Micro Devices, Inc. ) , NVDA (-52.39% NVIDIA Corp. ) ,HPQ (-20.51% HP Inc. ).

בלטו לחיוב

מתעשיית התרופות בסקטור הרפואה:
 
(MRK (+6.99%, Merck & Co., Inc, (LLY (+6.96% Eli Lilly & Co.
 

חברות מוצרי צריכה :

SCG (+26.04% Scana Corp. ) , DUK (+8.79% Duke Energy Corp. )

תעשיית כורי הזהב:

NEM (+14.61% Newmont Mining Corp. ) ,

פיננסים - ביטוח:

WLTW (+7.52% Willis Towers Watson Public Ltd. Co. )

שווקים גלובליים

ההפסדים הצנועים שהיו עד כה בשוק המניות העולמי העמיקו בחודש האחרון. יתר על כן, כל האזורים נגועים עכשיו בביצועים שליליים בשנת 2018. רק בחודש שעבר, בארה"ב (VTI) וברזיל (EWZ) היינו בטריטוריה חיובית. עכשיו, שני האזורים נגררו על ידי שאר העולם. השווקים הגרועים הן אפריקה (AFK) וסין (GXC), שנמצאות בעיצומו של שוק דובי עמוק. בינתיים, אזורים תלויי הסחורות כמו דרום אמריקה (ILF) ורוסיה (RSX) דווקא מציגים ירידה מתונה למרות מחירי הנפט שקרסו. אם המגמה המידרדרת בסחורות ממשיכה להתקיים, קשה לראות איך המניות באזורים אלה לא ירדו בצורה חדה יותר

.

בעוד משקיעים רבים תולים תקווה בפתרון של מלחמת הסחר בין סין לארה"ב, המחיר הכלכלי כבר מורגש. מגזרים מרכזיים כמו מניות השבבים, תעשיות, אנרגיה, וחומרים ספגו מכה קשה ביותר.

כפי שכתבנו בעבר גם אם סין וארה"ב יחתמו על הסכם סחר, הנזק הכלכלי כבר נגרם.

אנו ממשיכים להמליץ על כניסה במחירי יעד לשינוי מגמה בשווקים אלו, או כניסה בשורט לטווחים קצרים בשווקים מסויימים.

    0